arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

بازار نفت در انتظار نتيجه مذاکرات هسته‌اي ايران

نتيجه مذاکرات هسته‌اي ايران در 30 ژوئن مي‌تواند سرنوشت بازگشت نفت ايران به بازارهاي جهاني را تعيين کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نتيجه مذاکرات هسته‌اي ايران در 30 ژوئن مي‌تواند سرنوشت بازگشت نفت ايران به بازارهاي جهاني را تعيين کند.

نشريه تايم در گزارشي درباره روزهاي پاياني مذاکرات هسته اي و تاثير آن بر بازار جهاني نفت نوشت: بازار نفت در هفته‌هاي اخير راکد بوده اما با توجه به اينکه مذاکرات هسته‌اي ايران به ضرب‌الاجل 30 ژوئن نزديک مي‌شود اين روند قيمتي مي‌تواند تغيير کند.

بهاي جهاني نفت پس از سقوط در سال گذشته و چندين فراز و نشيب، در يک محدوده کوچک در حال نوسان بوده به طوريکه نفت سبک آمريکا در محدوده 60 دلار و نفت برنت در محدوده 64 دلار در هر بشکه معامله شده است. البته طبق معمول نوسان اندکي در قيمت نفت به طور روزانه وجود داشته است اما بهاي نفت از پايان ماه آوريل به بعد تقريبا ثابت بوده و حتي نشست اوپک نيز نتوانست تغييري در بازار نفت ايجاد کند.

اين در حالي است که به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌اي ايران که براي 30 ژوئن تعيين شده تنها سه روز باقي مانده و نتيجه مذاکرات مي‌تواند تغييرات زودهنگام و بلندمدت گسترده‌اي براي بازار نفت داشته باشد.

اگر طرفين مذاکرات بتوانند به يک توافق برسند ايران مي‌تواند موجي از نفت توليدي خود را روانه بازار کند. تحريم‌هاي غرب از سال 2012 باعث خروج روزانه يک ميليون و 200 هزار بشکه از نفت ايران از بازار جهاني شده است. اگرچه برآوردها متفاوت است اما ايران احتمالا قادر خواهد بود ظرف چند ماه پس از تحريم‌ها روزانه 400 هزار بشکه نفت و تا پايان سال روزانه 700 هزار بشکه به توليد نفت خود بيفزايد و توليد خود را در سال 2016 بيش از يک ميليون بشکه در روز افزايش دهد.

همچنين ايران حدود 40 ميليون بشکه نفت ذخيره شده در ذخاير شناور روي دريا دارد که بخش زيادي از آن ممکن است به محض لغو تحريم‌ها روانه بازار شود.

اين گزارش مي‌افزايد: اگر گزارش‌هاي خبري مبني بر در دسترس بودن يک توافق صحت داشته باشد، بهاي نفت به دليل انتظارات مبني بر افزايش عرضه در بازار دچار کاهش خواهد شد و احتمالا پنج الي 10 دلار در هر بشکه تنزل پيدا مي‌کند. اگر ايران با گذشت زمان توليد خود را افزايش ‌دهد و مابقي کشورهاي اوپک با کاهش توليد و بازکردن فضا براي نفت ايران مخالفت کنند، عرضه جهاني بالا خواهد رفت و باعث جلوگيري از افزايش قيمت‌ها در آينده و تمديد دوره کنوني رکود قيمت‌ها خواهد شد.

البته عرضه و تقاضا بايد در طول زمان تعادل پيدا کند و افزايش عرضه ايران باعث تغيير بزرگتر در توليد نفت شيل آمريکا خواهد شد و بنابراين توليد نفت اين کشور ممکن است کاهش بيشتري را تجربه کند.

دلايلي وجود دارد مبني بر اينکه يک توافق در نهايت نهايي خواهد شد. هم مقامات غربي و هم مقامات ايران به طور ضمني اشاره کردند که احتمالا مايل به تمديد چند روزه مذاکرات پس از ضرب‌الاجل 30 ژوئن در صورت در دسترس بودن يک توافق هستند. چنين تمايلي براي تمديد گفتگوها به خودي خود نشان دهنده اين است که طرفين به غلبه بر اختلافات خود نزديک هستند. همچنين خبرگزاري رويترز گزارش داده است که اسرائيل کم و بيش پذيرفته که حصول توافق هسته‌اي محتمل است. اگر يکي از بزرگ‌ترين مخالفان مذاکرات با ايران به اين نتيجه برسد که توافق با ايران اجتناب‌ناپذير است يک نشانه آشکار است مبني بر اينکه توافق نهايي به دست خواهد آمد.

تايم در پايان مي‌نويسد: از سوي ديگر توافق هسته‌اي مي‌تواند اجتناب‌ناپذير نباشد. تغييرات بسيار اندکي در ماهيت مذاکرات صورت گرفته اما به دليل اينکه ايران و 1+5 در ماه آوريل به يک تفاهم بر سر چارچوب مذاکرات دست يافتند به اين معني نيست که مي‌توانند بر اختلافات باقيمانده که از قضا سخت‌ترين اختلافات هستند، غلبه کنند.
نظرات بینندگان