arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

نقش ترکیه و داعش دربحران آب عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمزمه های 'جنگ آب' یک بار دیگر در بغداد شنیده شد، جایی که یک مقام وزارت امور آب این کشور از جامعه بین المللی خواست برای واداشتن ترکیه به رعایت توافقات آنکارا - بغداد در خصوص اعطای سهم آب این کشور از دجله و فرات مداخله کند.

به گزارش ایرنا، مهدی رشید مدیرکل اداره سدهای وزارت امور آب عراق در بیانیه ای از کاهش شدید آب رودخانه های دجله و فرات به سبب عدم رعایت ترکیه در اعطای حق السهم عراق خبر داد و گفت، کاهش آب ورودی از ترکیه و نیز کنترل نیروهای داعش بر تعدادی از ذخیره گاههای عراق و سوریه ، مهمترین علت پایین آمدن آب رودخانه های دجله و فرات بوده است.

وی با بیان اینکه ترکیه در شش ماه گذشته توافقات دو کشور در زمینه آب را نادیده گرفته، گفت: ورودی آب طی شش ماه گذشته کمی بیش از 500 متر مکعب بوده که در برخی ماهها تا250 متر مکعب نیز کاهش یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر مقدار آب ورودی ماهانه از ترکیه به حدود 100 متر مکعب رسیده که احتمالا تا 50 متر مکعب نیز کاسته خواهد شد و این درحالی است که این رقم 10 برابر کمتر از میزان مورد توافق دو کشور است.

عراق در حال حاضر حدود 5 میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده دارد که به گفته رشید، در شرایط کم آبی، این رقمی اطمینان بخش است، اما سیطره داعش بر بخشی از ذخیره گاههای استراتژیک ازجمله در الثرثار، التقسیم ، الحبانیه ، الرمادی و نیز تهدید برخی دیگر از ذخیره گاههای آبی این کشور مانند حدیثه ، نگرانی های زیادی را برای دولت عراق رقم زده است.

مهدی رشید همچنین از سیطره داعش بر سد الطبقه در سوریه بر روی فرات نیز یاد کرده است و عراقی ها مجموعا از این تحرکات به عنوان جنگ آب در عراق یاد می کنند و همزمان دولت ترکیه نیز با کاستن از حق السهم آب عراق، به نوعی در این ماجرا دیده می شود.

مهدی رشید ضمن انتقاد از دولت ترکیه ، از سازمان ملل خواسته است در این خصوص مداخله کند.
نظرات بینندگان