arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۴
در همایش"چشم انداز صنایع منتخب بورس بعد از مذاکرات 1+5 " مطرح شد؛

رشد صنایع فلزی در سایه تحریم‌ها/افت سهام پتروشیمی‌ها با شکست مذاکرات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


همایش"چشم انداز صنایع منتخب بورس بعد از مذاکرات 1+5 " دوشنبه 8تیر در هتل ارم تهران به بررسی و تشریح شرایط پیش روی چهار صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، بانکداری و فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری سهامداران بورس در صورت موفقیت یا شکست مذاکرات پرداخت.

به نقل از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان، همایش"چشم انداز صنایع منتخب بورس بعد از مذاکرات 1+5 " روز دوشنبه 8تیر به همت کارگزاری تدبیرگر سرمایه با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان در هتل ارم تهران برگزار شد. در این همایش چهار صنعت منتخب، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، بانکداری و فلزات اساسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

امیررضا حسنی، مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان با اشاره به سیر تاریخی تحریم‌ها، آن‌ها را به 4 مرحله تقسیم کرد و گفت: در فاز اول و دوم تحریم ها که تا سال 2005 ادامه داشت، تنها دولت و کنگره آمریکا نقش داشتند و تفاوت این دو فاز در شدت تحریم‌ها بود.

حسنی ضمن اشاره به اضافه شدن اتحادیه اروپا و سازمان ملل به جمع تحریم کنندگان ایران در فاز سوم و چهارم و افزایش دامنه و شدت تحریم‌ها، تصریح کرد: تحریم بانک مرکزی آخرین و مهمترین تحریم بود که بسیاری از فعالیت های اقتصادی را در کشور با مشکل مواجه کرد.

مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان افزود: از بین تمام تحریم‌های اعمال شده 20 تحریم مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است که برداشته شدن آن‌ها بر بازار تاثیر دارد.

این تحلیلگر چالش‌های اقتصادی تحریم‌ها را اینگونه تشریح کرد: کوچک شدن اندازه اقتصاد از 15 تا20 درصد، کاهش صادرات نفت تا 60 درصد، کاهش تولید نفت، عدم امکان دسترسی به درآمدهای نفتی، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و افت تولیدات صنعتی دانست عمده چالش‌هایی هستند که اقتصاد ما به خاظ=طر تحریم‌ها با آن روبرو است.

وی بر ایجاد فرصت‌هایی ویژه برای کشور در بستر تحریم‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفتی، افزایش فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، اعمال سیاست‌های جایگزینی واردات و اصلاح بودجه دولت که برخی از آن‌ها تنها در حد شعار باقی مانده است.

مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان در ادامه به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تحریم‌ها بر بانکداری کشور اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر بانکداری در حوزه‌هایی چون اعتبارات اسنادی LC، ضمانتنامه‌های ارزی، حواله‌های ارزی (نیمه تعطیل شدن شعب خارج از کشور بانک‌های ایرانی) و معاملات ارزی رخ داده است.

حسنی با بیان اینکه در کنار این تاثیرها بانک ها به دور زدن تحریم‌ها پرداختند که در حال حاضر این کار بسیار مشکل ترشده است، افزود: واکنش بازار به اعلام خبر بیانیه لوزان مثبت بود اما باید دقت کنیم که رفع تحریم ها برای تمامی صنایع الزاما فرصت نیست و از سوی دیگر عدم برنامه ریزی برای شرایط محتمل موجب ایجاد تهدید می‌شود.

مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان در ادامه این همایش به تحلیل شرایط صنایع فلزی، خودروسازی و پتروشیمی در دوران تحریم پرداخت و تصریح کرد: تحریم ها بر صنایع فلزی تاثیر مثبت داشته است و تولید فولاد و آهن در دوران تحریم افزایش داشته و علاوه بر این با کاهش واردات محصولات فولادی سنگین و نیمه سنگین و تثبیت صادرات این محصولات روبرو بودیم.

وی افزود: واکنش شاخص کل این صنعت به تحریم ها مثبت بوده و کاهش آن بیشترتحت تاثیر قیمت جهانی قرار داشته است.

حسنی ضمن تاکید بر این که با توجه به کاهش تولید نفت، صنایع فلزات اساسی می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد، افزود: سهامداران می‌توانند در شرکت‌هایی که در این صنعت در شرایط تشدید تحریم‌ها در رتبه های بالایی باقی مانده اند سرمایه گذاری کنند.

صنعت خودروسازی دیگر صنعت بورسی بود که مدیر عامل موسسه اقتصاد ایرانیان به تحلیل آن پرداخت و تشریح کرد: واکنش این صنعت به تحریم بانک مرکزی منفی و به تحریم خود صنعت خودروسازی مثبت بوده است.

حسنی صنعت خودروسازی را مواجه با 8 چالش اساسی دانست و تصریح کرد: تنها یکی از آن‌ها بطور مستقیم به تحریم‌ها مربوط می‌شود که ناپایداری قراردادهای خارجی است.

وی ادامه داد: چالش‌های دیگر صنعت خودروسازی شامل وابستگی این صنعت به واردات مواد اولیه، قطعات و دانش فنی تولید، نوسانات صعودی نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، افزایش هزینه‌های داخلی، (هزینه‌های انرژی، نیروی انسانی و مواد اولیه داخلی)، مشکلات نقدینگی و مالی خودروسازان، ورود خودروهای بی‌کیفیت چینی، قدرت خرید پائین تقاضاکنندگان و کاهش توسعه محصولات و کیفیت هستند.

مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان در ادامه صحبت های خود به تحلیل صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی پرداخت و گفت: ایران برای 86 سال دیگر ذخیره نفت دارد و به همین دلیل باید به دنبال انرژی هسته‌ای باشد. لذا مذاکرات در واقع به خاطر شرایط حال نیست بلکه در مورد آینده است و زمانی که ما دیگر ذخیره نفت نداشته باشیم.

وی گاز را برای جایگزینی نفت مناسب دانست و تاکید کرد: ایران می تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند. میزان تولید نفت در نتیجه کاهش سرمایه گذاری خارجی 200 هزار بشکه و بر اثر تحریم بانک مرکزی 900 هزار بشکه کاهش داشته است، اما تحریم بانک مرکزی، بر صنایع بورس تأثیر دوگانه داشته و در صنعت پتروشیمی به افزایش حاشیه سود و در صنعت خودروسازی به کاهش حاشیه سود منجر شده است.

حسنی در پایان نتیجه گیری کرد: صنایع پتروشیمی در صورت شکست مذاکرات در کوتاه مدت با افت شدید سهام مواجه خواهد شد و در بلند مدت نیز چالش های اساسی برای این صنعت به وجود خواهد آمد. مدیر عامل و تحلیلگر موسسه اقتصاد ایرانیان افزود: در مورد ثبات نرخ خوراک نیز می توان گفت در صورتی که توافق حاصل نشود ادامه روند فعلی را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود و در بلند مدت توسعه صنعت پتروشیمی با تاخیر مواجه خواهد شد.

علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان به نشانی http://www.eghtesadiranian.ir/ مراجعه فرمایند.


اخبار رسمی

نظرات بینندگان