arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

تاثير توافق هسته‌اي ايران بر بازار نفت به‌روايت 3 بانک معتبر جهان

به نظر مي‌رسد ايران به توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌هاي اعمال شده عليه اين کشور نزديک مي‌شود، اما بايد در نظر داشت تا روانه شدن نفت بيشتر از اين کشور راه درازي در پيش‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 به نظر مي‌رسد ايران به توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌هاي اعمال شده عليه اين کشور نزديک مي‌شود، اما بايد در نظر داشت تا روانه شدن نفت بيشتر از اين کشور راه درازي در پيش‌ است.

به گزارش بلومبرگ، به نظر مي‌رسد ايران به توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌هاي اعمال شده عليه اين کشور نزديک مي‌شود اما بايد در نظر داشت تا روانه شدن نفت بيشتر از اين کشور راه درازي در پيش‌ است.

«گلدمن ساکس»، «بنک آو آمريکا» و «سوسيته جنرال» هر کدام در گزارش‌هاي جداگانه اعلام کرده‌اند، هدف ايران براي افزايش 50 درصدي صادرات نفت پس از رفع محدوديت ها نمي‌تواند به سرعت اجرايي شود. اين بانک‌ها اعلام کرده‌اند افزايش 500 هزار بشکه‌اي توليد روزانه نفت زماني در حدود 6 تا 12 ماه طول خواهد کشيد. روند اجراي توافق و راه‌اندازي مجدد چاه‌هاي قديمي ايران زمان بر خواهد بود. اين بانک‌ها پيش‌بيني کرده‌اند تاثير توافق هسته‌اي ايران بر قيمت نفت زياد نخواهد بود.

جف کوري رئيس تحقيقات بازار کالاي گلد‌من ساکس مي‌گويد: آنها بايد به اجراي مفاد توافق انجام شده بپردازند اين موضوع زمان‌بر است. از سوي ديگر زماني که شما برداشت خود را از چاه‌هاي نفت متوقف مي‌‌کنيد، بازگرداندن سطح توليد به ميزان قبلي با محدوديت مواجه خواهد بود به واسطه آنکه شما به چاه آسيب زده‌ايد و بازگرداندن آن نياز به تجهيزات خاصي دارد.

آمريکا و پنج قدرت جهاني در حال مذاکره با ايران هستند تا در قبال کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحريم‌هاي وضع شده عليه اين کشور را که صادرات نفت و اوضاع اقتصادي اين کشور را تحت تاثير قرار داده است رفع کنند. بر اساس آمار وزارت انرژي آمريکا صادرات نفت ايران از سال 2011 به دليل تحريم‌ها 46 درصد کاهش داشته است.

منبع : اقتصاد نيوز
نظرات بینندگان