arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

متروی "نقش جهان" امروز به یونسکو می‌رسد

احتمال عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اصفهان و وضعیت حفاظت این محوطه‌ی جهانی که یک بار دیگر در چند سال گذشته تهدید به قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر شده بود، توسط ارزیابان یونسکو بررسی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از دو روز پیش در شهر بُن آلمان آغاز به کار کرده، در ابتدای کار به بررسی آثار میراث در خطر می‌پردازد و در ادامه وضعیت حفاظت آثار تاریخی را در قالب گزارش‌های ارائه شده از هر کشور مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز اقدامات مورد نیاز را تذکر می‌دهد.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است از صبح امروز (چهارشنبه 10 تیر) در این اجلاس حاضر و در زمان بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش‌جهان اصفهان و منظر فرهنگی بم و ارائه گزارش‌ها و موارد مطرح شده حضور داشته باشد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی پیش از سفر به آلمان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش جهان اصفهان برای ایران یک مساله‌ی حساس است، چون موضوع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطرح شده است.

وی ادامه داد: برای متروی خط دو اصفهان یک گزارش تهیه شده و ارزیابی زیست محیطی و محیطی آن نیز رخ داده است. همچنین یک‌سری اطلاعات از طریق متروی اصفهان برای گزارش وضعیت حفاظت این محوطه که چند ماه پیش به یونسکو فرستاده شده بود در پرونده قرار گرفت و ما نیز به رسم امانت‌ نظارت خود را مطرح کردیم، بنابراین گزارش‌ها عینا برای کمیته ارسال شدند.

او با تاکید به این که در بررسی گزارش وضعیت حفاظت عبور مترو از زیر میدان نقش جهان، چهار موضوع بررسی می‌شود اظهار کرد: در موضوع نخست این بحث که آیا طرح جامع ترافیک تنها راه حل را عبور مترو از زیر میدان نقش جهان اصفهان می‌داند یا جای دیگری هم می‌تواند مدنظر باشد بررسی می‌شود، که البته از نظر سازمان میراث فرهنگی قطعا می‌تواند جای دیگری انتخاب شود.

طالبیان بررسی‌های باستان شناسی منطقه را دومین مورد قابل بررسی توسط کارشناسان ارزیاب یونسکو مطرح کرد و افزود:‌ براساس مورد سوم قابل بررسی، یک سال قبل از انجام هر گونه مداخله در زمینه‌ی ایجاد مترو از زیر میدان باید تست‌های مهندسی زمین و ارتعاش با دستگاه‌های خاص انجام شده و نتیجه‌ی گزارش‌ها به یونسکو ارسال و بررسی شود.

به گفته‌ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چهارمین مورد قابل بررسی باید دید که آیا بناهای موجود در منطقه ظرفیت عبور مترو را با توجه به استحکام و توانی‌شان دارند، یا خیر؟

او با تاکید بر لزوم رعایت دموکراسی در این زمینه اضافه کرد: باید این چهار مورد بررسی شوند تا نخست گزارش‌ها تکمیل شده و پس از آن بتوانیم درباره‌ی عبور مترو تصمیم‌گیری کرد، حتی پس از بررسی شرایط و وضعیت حفاظت کنونی این میدان نقش جهان، ممکن است اعلام شود که ایران باید تا سال آینده اقدامات دیگری برای میدان نقش جهان انجام دهد.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی ادامه داد: اگر بدون گذراندن یک فرایند و بدون تایید دستگاه‌هایی از سوی ایران یا یونسکو اقدامی در راستای ایجاد خط مترو در زیر میدان نقش جهان انجام شود، قطعا غیرمجاز است،‌ همه‌ مسئولان شهری می‌دانند که هر مداخله‌ای که بخواهد پس از ثبت جهانی یک منطقه در آن نقطه رخ دهد، نه تنها حقوق ملی بلکه حقوق جهانی را شامل می‌شود.

طالبیان با اشاره به پیگیری‌های شرکت متروی اصفهان برای ارائه‌ی دو گزارش در پرونده‌ی وضعیت حفاظت «میدان نقش جهان» افزود:‌ آنها یک میتینگ تخصصی برگزار کردند که باید چه کار کرد تا مترو از زیر میدان نقش جهان عبور کند، حتی از ژاپن و یک کشور دیگر کارشناسانی دعوت کردند و پس از آن نتیجه‌ی آن جلسات را در قالب گزارش فرستادند، نتیجه‌ای که ما نیز به آن نیز رسیده بودیم و ما خوشحالیم که نظرمان با یک کارشناس بین الملل متوسط یکی است.

* شهرک امیرالمومنین بم هم در یونسکو گزارش دارد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره بررسی پرونده وضعیت حفاظت از منظر فرهنگی بم نیز اظهار کرد: از روند فرایندی که بم از زمانی که از فهرست میراث در خطر خارج شده تا امروز گزارش ارائه شده است.

وی با اشاره به این‌که در این گزارش بحث شهرک امیرالمومنین نیز قرار داده شده است، افزود:‌ در برنامه‌های دراز مدت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و در طرح تفصیلی شهر این قضیه گنجانده شده که مردم این شهرک به مرور در منطقه‌ی دیگری اسکان داده شوند، تا بتوانیم بحث منظر فرهنگی را به نتیجه برسانیم.

او همچنین از اقداماتی سخن گفت که مرحوم پروفسور شهریار عدل در طول چند سال گذشته برای منظر فرهنگی بم انجام داده بود و افزود:‌ او در شناخت لایه‌های تاریخی و باستان‌شناسی اقدامات زیادی انجام داده، بنابراین کار مهم دیگر آن با عکس‌های ماهواره‌ای و هوایی شناختی از بم ارائه کرده است و قرار است پس از انجام ثبت جهانی بم، هر اقدامی که در این زمینه انجام می‌شود یک نسخه هم به یونسکو فرستاده می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان