arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۴

ایران درخواست آمریکا برای همکاری علیه داعش را پذیرفت؟

مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافقی تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیرگذار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی عربی اعلام کرد: مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافقی تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیرگذار است.

به گزارش «انتخاب»، با وجود تحریم های اقتصادی سخت که موجب فرسایش اقتصادی شد و این کشور را در آستانه قرار گرفتن در معرض حمله نظامی قرار داد تا طرح اتهاماتی در خصوص آزادی ها و حقوق بشر و نفوذ و مداخله در امور کشورهای منطقه، ایران اکنون در آستانه توافق با طرف های مذاکره برسر برنامه اتمی خود است.

اگر این توافق حاصل شود بی تردید افقهای پیش روی ایران باز خواهد شد تا بارهای سنگینی از روی دوشش برداشته شود.

براساس اخبار درز کرده از مذاکرات و تحلیل سخنان مسئولان مربوطه و خصوصاً اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که گفته است توافق زمینه برطرف کردن چالشهای مشترک نظیر افراط گرائی در خاورمیانه را فراهم خواهد کرد به این مفهوم است که ایران دست در دست غرب به جنگ با گروه دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) خواهد رفت. این درحالیست که ایران در گذشته درخواست آمریکا را برای همکاری در این زمینه رد کرده بود.

بی بی سی در ادامه گفت: انتظار می رود توافق ایران با گروه پنج بعلاوه یک با ملاحظات برخی کشورهای منطقه و خصوصاً کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی مواجه شود. البته فرانسه نیز موضع گیری سختی دارد که تحت تاثیر منافع مشترک پاریس و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکید کرده است که در صورت امضای توافقنامه، آمادگی دارد اواخر سال جاری میلادی گزارشی از برنامه هسته ای ایران ارائه دهد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وین گفت: آژانس تماس خود را با اعضای گروه پنج بعلاوه یک و ایران افزایش داده است تا طرح کاری مشترک فنی تنظیم شود.

به اعتقاد کارشناسان به نظر می رسد مذاکرات ماراتنی وین در آستانه دستیابی به توافق تاریخی است که افزون بر شفاف سازی برنامه اتمی ایران بر اوضاع خاورمیانه و بحران ها و درگیری های خونین آن نیز تاثیر گذار است.
نظرات بینندگان