arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

"تکلیف 70 درصد ضمیمه فنی توافق روشن شد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام ارشد ایرانی گفت که تکلیف بیش از 70 درصد از ضمیمه فنی متن توافق جامع روشن شده و مذاکره کنندگان امیدوارند سرنوشت بخش باقی مانده هم طی مذاکرات امروز و فردا مشخص شود.

این مقام ارشد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که ضمیمه فنی 22 تا 23 صفحه است که شامل مواردی همچون فردو، اراک، تحقیق و توسعه، نطنز و ماشین های تولید ایزوتوپ های پایدار است.

به گفته این منبع، تقریبا همه موارد بررسی و در مورد بخش عمده ای از آن نتیجه حاصل شده است. نسخه جدیدی از ضمیمه فنی نوشته شده که هنوز چند مورد برای رفع اختلاف در آن وجود دارد.

وی مواردی در فردو، متالورژی سوخت ، بازفرآوری، سانتریفیوژهایی برای ایزوتوپ های پایدار و سانتریفیوژ هایی که اورانیوم به انها تزریق نمی شود ولی تا حد تست مکانیکی قابل استفاده هستند را از جمله مواردی عنوان کرد که بحث در مورد انها همچنان ادامه دارد.

این مقام ارشد ایرانی در مورد بحث انتقال سوخت گفت: سه امکان وجود دارد که روی هر سه انها کار می کنیم؛ اول این که رقیق کنیم که غیرمنطقی است؛ دوم این که سوخت غنی شده را بفروشیم و به ازایش سوخت طبیعی بگیریم و سوم به مجتمع سوخت تبدیل کنیم.

این مقام ارشد ایرانی در مجموع نسبت به دستیابی به توافق در این زمینه ها « با احتیاط » ابراز خوش بینی کرد و گفت: بنیان مذاکرات را روی این اصل گذاشته ایم که هیچ فعالیت هسته ای ما متوقف نشود و نشاط هسته ای ما کماکان برقرار باشد.

وی اظهارداشت: اگر توافق انجام شود نه تنها این محقق خواهد شد بلکه در خیلی ازمواردهمچون در ساخت نیروگاه ها و کاربرد فناوری هسته ای در رشته های مختلف نظیر سلامت و صنعت و کشاورزی رشد ما شتاب بیشتری خواهد گرفت.

این مقام ارشد درباره سفر امانو به تهران هم گفت: اژانس از چند سال پیش بهانه ای را تحت عنوان مطالعات ادعایی اظهارکرد و مدعی است بر اساس اطلاعاتی که از منابع غیررسمی دریافت کرده اند ایران روی کلاهک های موشکی که قابلیت حمل سلاح هسته ای دارد کارمی کند. البته این مساله ربطی به اختیارات اژانس ندارد ولی ادعایی است که مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: اتهامی مطرح کردند بدون انکه مستندات حقیقی داشته باشد. تا به حال نتوانسته اند اسناد قابل اتکا و موثقی رانشان دهند اما چون می خواهیم مساله را حل کنیم ایران امادگی خود را اعلام کرد به ترتیبی که اژانس بتواند در چارچوب ملاحظاتش این مساله را حل کند، کمک های لازم را بکند.

این مقام ارشد ایرانی از سفر معاون امانو به تهران خبر داد و گفت: این تیم به منظور می رود تا هرچه زودتر این موضوع را حل کنیم. ازنظر ما موضوع سختی نیست چون ابهام و نگرانی ندارد اما نباید باب ادعاهای واهی را باز بگذاریم.

وی اضافه کرد: تفاهم کلی شده که در چارچوب آن آژانس بتواند به نتیجه مورد نظر خود برسد و جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب قواعدی که دارد عمل کند.
نظرات بینندگان