arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

بازار ایران پس از توافق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه های بین المللی از جمله روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس، از حضور شرکت های تولیدی خارجی در پشت درهای اقتصاد ایران برای حضور در بازار پر سود کشورمان خبر داده و اعلام کردند: «بازار ایران پس از لغو تحریم های بین المللی بهترین بازار خواهد بود.

گاردین روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به آثار لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران تصریح کرد: بازار ایران بهترین بازار در سال های آتی به حساب می آید. شرکت های کوچکی که سالیان پیش با کارمندان کمی آغاز به کار کردند، اما اکنون پیش بینی می شود تا پایان سال میلادی 2015 میلادی تعداد کارمندانشان به بیش از یک هزار و 500 نفر برسد.

این روزنامه انگلیسی افزوده است: در همین حال اقتصاد ایران از زمان روی کارآمدن «حسن روحانی» رییس جمهوری، با 2.8 درصد رشد مثبت در سال 2014 میلادی از بحران خارج شد.

گاردین خاطر نشان ساخت: صندوق بین المللی پول نیز برای سال های 2015 و 2016 به ترتیب 0.6 درصد و 1.3 درصد رشد اقتصادی برای ایران پیش بینی می کند؛ تورم نیز از 45 درصد در زمان ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» اکنون به 15 درصد رسیده است.

این روزنامه همچنین به بخش انرژی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه انتظارات از این بخش که 35 درصد درآمد دولت را تامین می کند زیاد است، نوشت: به رغم اینکه صادرات نفت ایران از سال 2012 میلادی تاکنون نصف شده است، اما قائم مقام وزیر نفت این کشور روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که صادرات ایران بلافاصله پس از لغو تحریم ها دو برابر خواهد شد.

گاردین به نقل از «منصور معظمی» نوشت: ما همچون خلبانی هستیم که در باند پرواز آماده پروازیم. این وضعیتی است که تمام کشور در آن قرار دارد.

روزنامه گاردین با بیان اینکه «اقتصاد ایران در قیاس با رقیب منطقه ایش یعنی عربستان سعودی، به مراتب گسترده تر و متنوع است»، افزود: ایران بزرگترین صادر کننده سیمان، پسته، زعفران و خاویار و در همین حال حمل و نقل نیز بزرگترین منبع درآمد برای ایران است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: شرکت کشتیرانی ایران که سازمانی دولتی است، به دلیل وجود تحریم ها به شدت آسیب دیده است و اکنون منتظر برداشته شدن تحریم ها می باشد.

گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: به دنبال تفاهم صورت گرفته در لوزان، علاقه زیادی از سوی کشورهای اروپایی نسبت به ایران شدت گرفته است.

سرمایه گذاران فرانسوی به شدت به دنبال سرمایه گذاری در صنعت هتل و گردشگری ایران هستند که بتوانند از افزایش ظرفیت توریسم ایران [پس از لغو تحریم ها] بهره مند شوند.

گاردین با بیان اینکه توافق هسته ای، فرصت های تجاری خوبی را ایجاد خواهد کرد، به نقل از «مجید زمانی» یک بانکدار ایرانی نوشت: ما آماده ایم که از ظرفیت سرمایه گذاری های خارجی استفاده کنیم. برای مردمی که می خواهند کار کنند، ایران کشور مناسبی است و می تواند بهترین بازار در سال های آتی به حساب آید.

این روزنامه همچنین به نقل از «مصطفی» یک مغازه دار لوازم التحریر فروشی در بازار تهران، نوشت: من نسبت به آینده امیدوارم. اگر تحریم ها برداشته شود، روحیه مردم بهتر خواهد بود و بیشتر خرید می کنند. اگر دلار وضعیت متعادل تری داشته باشد ما می توانیم کاغذ را با قیمت بهتری بخریم.

این روزنامه انگلیسی در عین حال با بیان اینکه بسیاری از دل خوش کردن به پیشرفت هراسانند، نوشت: شاید یک نوع نگاه اغراق آمیز نسبت به تاثیرات توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها وجود داشته باشد. آن قدر پیشینه این موضوع طولانی شده که حالا مردم نسبت به انتظاراتشان و آنچه حاصل خواهد شد مبالغه می کنند.

خبرگزاری های رویترز، بلومبرگ و فرانسه نیز در تحلیل های جداگانه ای از اشتیاق آلمان و فرانسه و نگرانی روس ها در دوران پساتحریم خبر داده اند. آلمان و فرانسه به عنوان دو شریک پیشین تجاری ایران نقش ویژه ای در دوره پیش از تحریم ها داشته اند و اکنون شرکت هایی نظیر فولکس واگن، دایملر، زیمنس، سیتروئن و پژو اشتیاق فراوانی برای بازگشت به ایران دارند. در دیگر سو روسیه به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان نگران بازپس گیری سهم ایران در بازار جهانی نفت و گاز است.
نظرات بینندگان