arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

ساخت هواپیمایی با پنج برابر سرعت صوت

ارتش ایالات‌متحده از طرح توسعه یک جت مافوق صوت که قادر است با سرعتی 5 برابر سرعت صوت حرکت کند خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش سایت ارتش آمریکا طرح این جت مافوق صوت که در سال 2023 میلادی به پرواز درخواهد آمد برگرفته از پرواز آزمایشی انجام‌شده توسط بوئینگ ایکس-51 در سال 2013 میلادی است.

ساخت هواپیمایی با پنج برابر سرعت صوت

نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای مافوق صوت ایکس-51 در 26 مه 2010 میلادی با موفقیت صورت گرفت اما در پرواز نهایی این جتِ بدون سرنشین در ماه مه 2013 میلادی زمانی که در حدود 6 دقیقه به بیشترین حد از سرعت خود یعنی 5.1 ماخ (5 برابر سرعت صوت) رسید به درون اقیانوس آرام سقوط کرد. در آن زمان مقامات نیروی هوایی آمریکا گفتند که این پرواز طولانی‌ترین پرواز صورت گرفته توسط جت‌های مافوق صوت بوده است. ساخت این جت مافوق صوت در سال 2004 میلادی با بودجه‌ 300 میلیون دلاری آغاز شد.

طی پرواز آزمایشی 2013 جت مافوق صوت توسط یک بوئینگ بی-52 استراتوفورترس در ارتفاع 15 هزار متری سطح زمین رها شد. پس از جدایی جت از بوئینگ بی-52 شتاب جتِ مافوق صوت با استفاده از یک تقویت‌کننده موشک افزایش یافت و در زمان 26 ثانیه سرعت آن به 4.8 ماخ رسید. در ارتفاع 18 هزار متری موشک از جت جدا و سرعت جت به 5.1 ماخ افزایش یافت.

با توجه به اینکه بوئینگ ایکس-51 تا پیش از پایان سوختش موفق شد سرعت خود را به 5.1 ماخ برساند، محققان ارشد نیروی هوایی آمریکا پرواز آن را یکی از پروازهای آزمایشی موفقِ جت‌های مافوق صوت دانستند. آن‌ها همچنین معتقدند که نسل بعدی جت‌های مافوق صوت سرعت بیشتری نسبت به نمونه‌های اولیه خواهند داشت.

این بار مهندسان نیرو هوایی آمریکا و دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) قصد دارند از مواد کارآمد در سرعت‌های فراصوت و نیز سامانه‌های هدایتگر پیشرفته و هوشمندی استفاده کنند که امکان جهت‌دهی صحیح در سرعت‌های فراصوت را فراهم آورد.
نظرات بینندگان