arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۸۹

"از حضور براد پيت و آنجلينا جولي در انيميشن "تهران 1500" صرف‌نظر كرديم"

در سومين نشست تخصصي جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران بهرام عظيمي از روند ساخت فيلم بلند پويانمايي «تهران 1500» سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سومين نشست تخصصي جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران بهرام عظيمي از روند ساخت فيلم بلند پويانمايي «تهران 1500» سخن گفت.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ایسنا، سومين نشست تخصصي هفتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران عصر روز سه‌شنبه هفدهم اسفند با موضوع «راه‌کارهاي مناسب براي توليد پويانمايي بلند در سينماي ايران» و سخنراني «بهرام عظيمي» برگزار شد.

عظيمي در اين نشست با بيان تجربه‌هاي گروه فيلم‌سازي «تهران 1500»، درباره‌ مراحل توليد و ساخت فيلم بلند پويانمايي در ايران، از ايده‌ي اوليه تا اکران نهايي سخن گفت.

اين کارگردان پويانمايي اظهار کرد: سيستم توليد پويانمايي در ايران با کشورهاي ديگر بسيار متفاوت است. در ابتدا بايد طرح تصويب شود و پس از برآورد بودجه و تأييد نهايي آن، مکان توليد مشخص مي‌شود و با تشکيل گروه، کار ادامه پيدا مي‌کند.

من قبل از «تهران 1500» هيچ تجربه مشابهي در اين زمينه نداشتم. طولاني‌ترين فيلم پويانمايي من کم‌تر از 15 دقيقه بود و با اين‌که بيش‌تر از هزار پويانمايي سه تا پنج دقيقه‌اي ساخته بودم، امّا تا وقتي‌که پروژه‌ «تهران 1500» را شروع نکرده بودم هيچ تصوّري از توليد فيلم بلند پويانمايي نداشتم.

کارگردان فيلم سينمايي «تهران 1500» بحث را با معرّفي و شرح مراحل مختلف توليد اين فيلم پي گرفت و گفت: ايده‌ اوليه‌ام را ـ که ساخت يک فيلم درباره‌ تهران آينده بود ـ با «اميرمسعود علمداري» مطرح کردم و با هم‌ديگر صحبت کرديم و گفتم که در آن زمان ربات‌ها با مردم زندگي مي‌کنند و ماشين‌هاي پرنده وجود دارند. تأکيد بر شهر و مشکلات شهري بود و علمداري موافقت کرد تا فيلم‌نامه را بنويسد. نوروز 86 بود که علمداري در سيزده، چهارده روز نخست سال، فيلم‌نامه اوليه را نوشت.

عظيمي درباره‌ي چرايي انتخاب اين نام نيز گفت: به‌جاي 1500 مي‌توانست هر عدد ديگري باشد. ما مي‌خواستيم تهران را پس از يک قرن نشان بدهيم و فکر کرديم اين عنوان مناسب است. ضمن اين‌که سال 1500 شمسي هم‌زمان است با سال 2121 ميلادي. پس «تهران 1500» مي‌تواند «تهران 2121» هم باشد.

در بخش ديگري از اين نشست، وي درباره‌ فضاي فيلم «تهران 1500» افزود: ايده‌ من اين بود که در تهران آينده، ما همين مردم امروز هستيم و هنوز به باورها و سنت‌هايمان وفادار مانده‌ايم.

عظيمي گفت: قصد من فيلم‌سازي براي مردم بود و نه، براي کساني که در زمينه‌ي پويانمايي فعاليت مي‌کنند. براي همين خوش‌آيند مخاطب را درنظر داشتم.

اين کارگردان درباره‌ي داستان اين فيلم گفت: «تهران 1500» درباره‌ي مردي است به نام اکبر (مهران مديري) که 160 سال سن دارد و در آستانه مرگ از نوه‌اش (هديه تهراني) ـ که در کره‌ي ماه درس مي‌خواند ـ مي‌خواهد به زمين برگردد و اوّل ازدواج کند و بعد، مدرکي را پيدا کند مبني براين‌که او در ده‌ي 60 در نمايش‌هاي سياه‌بازي حضور داشته است. اکبر اين گواهي را مي‌خواهد براي اين‌که آرزويش اين است که در قطعه‌ي هنرمندان به‌ خاک سپرده شود.

عظيمي با تأکيد بر نقش شهرداري تهران در توليد اين فيلم سينمايي ادامه داد: شهرداري تهيه‌کننده‌ي 60 درصد از اين پروژه بود و 40 درصد از هزينه‌هاي «تهران 1500» با مشارکت تهيه‌کننده خصوصي تأمين شد. شناخت گروه آقاي قاليباف از پويانمايي خوب بود و وي مي‌خواست موفقيت مجموعه‌ي «سياساکتي» در اين پروژه هم تکرار شود. درنهايت، اگر پروژه «تهران 1500» موفقيت‌آميز باشد، اين کار مديون گروهي است که در شهرداري تهران پشتيبان ما بودند.

وي ادامه داد: پس از تکميل فيلم‌نامه، مجوز آن را از وزارت ارشاد گرفتيم و درمرحله‌ي بعد براي انتخاب بازيگران به «حبيب رضايي» معرفي شديم. «هديه تهراني»، «بهرام رادان»، «مهران مديري»، «مهتاب نصيرپور»،«محمدرضا شريفي‌نيا»، «گوهر خيرانديش»، «حسام نواب‌صفوي» و «حبيب رضايي» تعدادي از بازيگراني بودند که انتخاب شدند و اوايل مهرماه 86 بود که مکان توليد معين و کار به‌طوررسمي آغاز شد.

کارگردان مجموعه «سياساکتي» درباره‌ي مشکلات توليد فيلم پويانمايي بلند گفت: ابعاد در توليد فيلم بلند بسيار اهميت دارد و اگر اين ابعاد و کيفيت فعلي مطرح نبود، پروژه طي دو هفته به پايان مي‌رسيد. حتي اگر غول انيميشن هم باشي، وقتي وارد پروژه سينمايي مي‌شوي تازه متوجه مي‌شوي که آن‌قدر هم درباره‌ي کار نمي‌داني.

وي افزود: در ايران يکي از مشکلات اين است که کارگردان مي‌خواهد همه‌ي مسووليت‌هاي پروژه را برعهده بگيرد و پاسخ همه را بدهد درحالي‌که در شرکت‌هاي بزرگ فيلم‌سازي تقسيم کار صورت مي‌گيرد و هر کسي مسووليت مشخصي دارد. پيدا کردن آدم حرفه‌اي براي انجام کارها خيلي سخت بود. براي طراحي کانسپت‌هاي «تهران 1500» من کسي را بهتر از «حميد بهرامي» نمي‌شناختم و او تهران نبود. تماس‌ها و مذاکره‌هاي ما به‌وسيله‌ي پست الکترونيکي صورت گرفت و بهرامي به‌خاطر اعتمادي که به من داشت کار را پذيرفت. همه کانسپت‌ها در طي سه ماه آماده شد. از «فائز عليدوستي» هم براي طراحي لباس‌ها دعوت به هم‌کاري کردم. براي اين‌که در فيلم بلند لازم است اجزاي مختلف طراحي شود. البته، قبل از اين دو مرحله، «ماني وطن‌دوست» نيز 2 هزار صفحه استوري‌برد طراحي کرده بود. سپس با بازيگرها قرارداد بسته شد و نزديک به هشت ساعت از آن‌ها عکاسي شد تا حالت‌هاي مختلف شخصي و حس‌هاي هيجاني آن‌ها به شکل واقعي مدل‌سازي شود. ما معتقد بوديم که تماشاگر به‌خاطر علاقه به اين بازي‌گرها به سينما خواهد آمد و براي همين به سراغ فانتزي نرفتيم و تلاش بر اين بود تا کار واقع‌گرا باشد.

وي افزود: حتي «بزرگمهر حسين‌پور» کاريکاتورهايي از هنرپيشه‌ها طراحي کرده بود، اما در نهايت تصاوير صد درصد رئال را بعد از کمي دست‌کاري استفاده کرديم. ما نمي‌خواستيم تصوير فيلم با سابقه‌ي ذهني مردم از بازيگرها تفاوت زيادي داشته باشد.

عظيمي درباره‌ي مراحل بعدي پروژه «تهران 1500» گفت: پس از عکاسي، بازيگرهاي اصلي به‌جاي نقش‌هاي خودشان صحبت کردند و ديالو‌گ‌ها ضبط شد. براي دوبله هر بازيگر سه تا چهار ساعت زمان صرف شد و چون فيلم‌نامه آماده بود از مدير دوبلاژ استفاده نکرديم. هر کدام از بازيگرها به استوديو آمدند و طبق متن، ديالوگ‌ها را به صورت راديويي گفتند. حتي بازي‌گرهايي که تجربه دوبله نداشتند مشکل خاصي نداشتند. براي اين‌که خيلي خوب فضاي کار را درک کرده بودند. در 60درصد از دوبله، اولين نکته اداي جمله درست بود و همان حس و حالي منتقل مي‌شد که مدنظر من بود.

وي افزود: علاوه‌بر بازي‌گرهاي اصلي، 32 نقش فرعي نيز در اين فيلم حضور دارند و حتّي مي‌خواستيم «براد پيت» و «آنجلينا جولي» را در يک سکانس وارد کنيم که بعد صرف‌نظر کرديم.

عظيمي گفت: با اين‌که مبناي اصلي «تهران 1500» طنز است، امّا تلاش ما در مدل‌سازي بر اين بود که وابستگي به سنت‌هاي ايراني پررنگ باشد. براي همين بيش‌تر سنت‌هاي ايراني و اسلامي در اين پروژه لحاظ شده است. براي طراحي ساختمان‌هاي تهران آينده از معماران استفاده کرديم و تلاش ما بر اين بود که تهران نمادي از همه‌ي شهرهاي ديگر ايران باشد.

وي ادامه داد: ساختمان مصلي در «تهران 1500» تکميل شده است. اين بنا به‌عنوان مشخصه يک مملکت اسلامي با همراهي صداي اذان در پلاني از فيلم نمايش داده مي‌شود.

عظيمي درباره‌ي مدت زمان اين فيلم نيز گفت: «تهران 1500» تا شش‌ماه قبل نزديک به 150 دقيقه بود که درحال‌حاضر تصميم گرفته شد به 120 دقيقه‌ براي نمايش خانگي و 90 دقيقه براي اکران در سينما کاهش يابد.

وي در ادامه‌ي اين نشست با نشان دادن طراحي‌هاي لاي‌اوت، برخي از امکانات و تجهيزات پيشرفته در «تهران 1500» مانند سيستم ديزي‌خوري، گوشت‌کوب ديجيتال و ... را معرّفي کرد که با توجّه به فرهنگ ايراني ساخته شده‌اند و با توضيح درباره‌ي تست‌هاي نورپردازي، چگونگي انيميت‌سازي اين پروژه را به‌شکل تصويري براي حضار نشان داد.

عظيمي با اظهار اميدواري درباره‌ي نمايش نسخه‌ي نهايي فيلم سينمايي «تهران 1500» گفت: حدود 8 دقيقه از «تهران 1500» در جشنواره‌اي در ايتاليا نمايش داده شد که بازخورد خوبي داشت و گفتند کاري که از شما مي‌بينيم دقيقاً ايران را تداعي مي‌کند و نه هيچ‌کدام از کشورهاي عربي و يا اسلامي. اين موضوع در مطبوعات ايتاليايي نيز انعکاس يافت.
نظرات بینندگان