arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

وضعيت معادن کشور در شرايط بحراني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن معتقد است: در حال حاضر نه فقط سنگ‌آهني‌ها بلکه کليه معادن فلزي کشور در شرايط بحراني و ناخوشايندي بسر مي‌برند.

افت قيمت هاي جهاني مواد معدني به طور عام و سنگ آهن به طور خاص بيش از يکسالي است که معدن داران کشور را با مشکلات بي شماري روبه‌رو ساخته است؛ چرا که به موازات افت قيمت ‌ها در بازارهاي جهاني، با تشديد رکود در بازارهاي داخلي نيز روبه رو بوده ايم که اين موضوع بيش از پيش عرصه ادامه فعاليت و بقا را براي واحدهاي معدني تنگ کرده است. بطوريکه به گفته عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، در حال حاضر نه فقط سنگ‌آهني‌ها بلکه کليه معادن فلزي کشور در شرايط بحراني و ناخوشايندي بسر مي‌برند.

به گفته مهرداد اکبريان به علت هزينه تمام شده بالاي يک تن ماده معدني، هم صادرات توجيه اقتصادي خود را براي معدن داران از دست داده است و هم مصرف داخلي ديگر رونقي ندارد.

وي با اشاره به تخفيف حقوق دولتي معادن براي سال 94 اظهار کرد: با آنکه اين تصميم دولت براي کاستن از بار مشکلات معدني‌ها اقدام بجا و شايسته‌اي محسوب مي‌شود، اما ديرهنگام بود به ويژه آنکه براي استمهال حقوق دولتي سال‌هاي 92 و به خصوص 93 هيچ تجديد نظري براي کمک به معدنداران صورت نگرفته است.

اکبريان ادامه داد: در حال حاضر بسياري از معادن کوچک و خصوصي کشور تعطيل شده يا در آستانه اعلام ورشکستگي قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال در منطقه خواف حدود 65 درصد از معادن آن منطقه کاملا تعطيل شده‌اند.
به گفته وي در طول سال‌هاي گذشته سرمايه گذاري هاي زيادي براي راه اندازي معادن صورت گرفته و در صورت تعطيلي بازگشايي مجدد اين معادن بسيار سخت و تقريبا غيرممکن خواهد بود.

عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان سنگ آهن گفت: با توجه به اينکه در سال پاياني مجلس نهم هستيم و در پايان سال 94 انتخابات دور بعدي برگزار مي‌شود، بنابراين نمي‌توان انتظار داشت مجلسي‌ها موضوع استمهال حقوق دولتي سال‌هاي 92 و 93 را در دستور کار قرار دهند، اما به هر ترتيب شرايط حال حاضر به گونه‌اي است که انتظار کمک ويژه‌اي از جانب دولت براي حل اين مشکلات داريم.

اکبريان توضيح داد: شرايط معادن ما مانند بيماري اورژانسي است که براي جلوگيري از مرگش بايد هر اقدامات درماني که لازم است انجام داد؛ براي يک بيمار در معرض خطر مرگ مساله پرداخت پول به بيمارستان مطرح نيست، براي معدنداران ما نيز بايد اينگونه باشد در حالي که متاسفانه در برخي استان‌ها بعضا براي دريافت يکسري مطالبات از معدنداران گرو‌کشي مي‌کنند.

وي ادامه داد: در شرايطي که هزينه تمام شده توليد و استخراج يک تن ماده معدني در حال حاضر توجيه اقتصادي خود را از دست داده و رکود بازار داخل و از دست رفتن جذابيت‌هاي صادراتي به علت کاهش قيمت‌هاي جهاني و مازاد عرضه، روزهاي سختي را به معادن تحميل کرده است، اما در برخي استان‌ها شاهديم بعضا مسوولان اجازه اقداماتي مانند گازوئيل کشي يا آتش کاري را به معدنداران نمي‌دهند وآن را منوط به پرداخت ماليات و ... مي کنند.

عضو هيات مديره انجمن سنگ‌آهن معتقد است: بهتر است مجلس و دولت با همکاري يکديگر از هرگونه کمکي که مي‌توانند براي سرپا ماندن معادن نمايند، دريغ نکنند؛ تخفيف حقوق دولتي سال 94 از سوي دولت اقدام بسيار خوبي محسوب مي شود، اما کافي نيست و اميدواريم اقدامات خوب و تسهيل کننده‌اي در خصوص استمهال حقوق دولتي سال هاي 92، 93، بحث پرداخت ماليات‌ها، جرائم اضافه برداشت و ... صورت پذيرد.

منبع : اقتصاد نيوز
نظرات بینندگان