arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

استعفا به علت توافق هسته ای ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هافینگتون پست نوشت مورتون کلین عضو تندروی "کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل" (ایپک) به علت مخالفتهای شدیدش با توافق هسته ای ایران از ایپک استعفا کرد.

به گزارش صداوسیما به نقل از هافینگتون پست، اواخر سال گذشته مورتون کلین در کنفرانس تلفنی غیرعلنی به میزبانی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل (ایپک) که بیش از یکصد حامی مالی این گروه درباره استراتژی پشت پرده ایپک برای نفوذ بر مذاکرات ایران حاضر بودند، شرکت کردند.

هدف از این کنفرانس تلفنی، لابی برای توافقی بود که برای اسراییل نیز قابل پذیرش و مدیریت باشد. با این حال همزمان تلاش می شد که در این راستا حاضران در جلسه زیاد تحریک نشوند.

کلین به خاطر می آورد که هوارد کوهر مدیر اجرایی ایپک از اعضا می خواست که هر کاری می کنید، بکیند اما از اوباما درباره ایران انتقاد نکنید. برای تحریم های بیشتر با کنگره لابی کنید با این حال به خاطر خدا کار را تا حمله نظامی برضد ایران پیش نبرید.

وی به عنوان رییس سازمان صهیونیست آمریکا که یکی از قدیمی ترین گروههای طرفدار اسراییل به شمار می رود و احتمالا تنها گروه تندرو تر از ایپک است. وی در این کنفرانس تلفنی گفت تنها یک تهدید قابل باور بمباران برضد ایران می تواند مذاکره کنندگان آمریکایی را کمک کند که امتیاز بگیرند.

وی گفت، ایران سال دو هزارو سه میلادی زمانی که امریکا به عراق و افغانستان حمله کرده بود، برنامه تسلیحات هسته ای خود را متوقف کرد، زیرا از اینکه بوش ایران را هدف بعدی خود انتخاب کند هراسیده بود.

با این حال ایپک افزایش تحریم ها را به عنوان ابزار وادار کردن ایران به پذیرش توافقی سخت تر را ترجیح داد.

کین با این حال در یکی از گفتگوهای خود طی چند روز اخیر گفته است که ایپک به اندازه کافی قوی نبوده است. وی در حال پیگیری تلاشی است که به گفته خودش به طور فزاینده ای تبدیل به یک نبرد یک تنه شده است که نه تنها برضد ایران است بلکه برضد متحدان سنتی خودش نیز است که قصد ندارند به هر اقدامی دست بزنند. وی با نارضایتی می گوید من نمی توانم به تنهایی این جنگ را پیش ببرم.

همزمان با اینکه ایران و شش کشور مذاکره کننده به آن موسوم به پنج به علاوه یک در حال نزدیک تر شدن به توافق هستند. کلین نماینده تندرو ترین طیف مخالف توافق است. با این حال دیدگاههای وی دیگر نماینده ائتلاف منتقدان توافق ایران نیست و تحلیلهای غیردیپلماتیک وی در جهانی که بسیاری از ریسک دوری می کنند کاملا روشن و واضح است.

البته وی فردی بی سابقه در این زمینه نیست وی سابقه عصبانی کردن هم حزبی های خود را دارد و در سال 1993 در زمان مخالفات با پیمان نامه های اسلو نیز با ایپک درگیر شده بود.

منتقدان وی این شیوه کلین را اقدام برای مطرح کردن خود و آسیب زا برای آرمان بزرگ تر حمایت از اسراییل می دانند. ایپک در دهه 1990 نیز وی را به اقدامات غیرحرفه ای و تلاشهای ناموفق برای لابی با کنگره متهم کرده بود.

حال همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل نهایی مذاکرات وی بیش از پیش خود را تحت فشار می بیند و به نظر می رسد که وی تنها فردی است که قادر است نابودی هسته ای اسراییل را در افق ببیند.

کلین در یادداشتی می نویسد به نظر می رسد طرح باراک اوباما تسهیل دستیابی به توافق هسته ای با ایران است. وی این یادداشت را به همراه استعفایش می دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
2
139
تندروها برن به جهنم بهتره . اصلا تندروها باعث بدبختی مردم شدند و هنوزم می شن
نظرات بینندگان