arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

نکاتي درباره اجلاس بريکس و سفر روحاني به روسيه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفير ايران در روسيه با بيان اينکه اجلاس بريکس روز پنج‌شنبه و اجلاس شانگهاي روز جمعه در شهر اوفاي روسيه برگزار خواهد شد، گفت: روحاني در اين اجلاس‌ها با روساي جمهور روسيه، روسيه سفيد، نخست وزير هند و برخي سران ديگر کشورها ملاقات خواهد داشت.

مهدي سنايي سفير ايران در مسکو. در صفحه اجتماعي خود نکاتي را درباره اجلاس بريکس و شانگهاي و سفر حسن روحاني به شهر اوفاي روسيه اعلام کرد.

سنايي با بيان اينکه طي روزهاي پنجشنبه و جمعه (هيجدهم و نوزدهم تيرماه) به ترتيب اجلاس سازمان بريکس و سازمان همکاري شانگهاي برگزار مي‌شود، گفت: روز اول برنامه‌ها به سازمان بريکس و روز دوم به سازمان شانگهاي اختصاص يافته است ضمن اينکه رئيس جمهور ارمنستان نيز به عنوان عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا به اين اجلاس دعوت شده است.

سفير ايران در مسکو با اشاره به اينکه در برنامه اجلاس اوفا علاوه بر رئيس جمهور ايران سران کشورهاي روسيه، چين، هند، برزيل، آفريقاي جنوبي،قزاقستان، پاکستان، روسيه سفيد، مغولستان، تاجيکستان، ازبکستان و ارمنستان نيز حضور خواهند داشت، اظهار داشت: روحاني دو دعوتنامه جدا يکي براي حضور در اجلاس شانگهاي در روز جمعه و يکي نيز به عنوان ميهمان افتخاري نشست مشترک بريکس و شانگهاي در عصر روز پنج شنبه دريافت و در هر دو نشست سخنراني خواهد کرد.

سنايي با خاطرنشان کرد: روحاني در سفر کوتاه خود ديدارهاي جداگانه‌اي با رئيس جمهور روسيه، رئيس جمهور روسيه سفيد، نخست وزير هند و برخي سران ديگر کشورها خواهد داشت.

وي با بيان اينکه بريکس سازماني است متشکل از کشورهاي برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي که به صورت مقدماتي کار خود را از سال 1380 و به صورت رسمي از سال 1388 آغاز کرده است، گفت: بريکس برنامه‌هاي متعددي از جمله ايجاد يک بانک توسعه با 100 ميليارد دلار اعتبار را در دستور کار دارد.

سنايي افزود: سازمان همکاري شانگهاي نيز که از سال 1380 فعاليت خود را آغاز کرده است نسخه تحول يافته سازمان شانگهاي 5 است که در سال 1375 تاسيس شده و تا به حال 14 اجلاس سران را برگزار کرده است.

سفير ايران در مسکو خاطرنشان کرد: سازمان شانگهاي شامل 6 عضو اصلي يعني روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان،تاجيکستان و ازبکستان و 5 کشور ناظر يعني هند، پاکستان، ايران، افغانستان و مغولستان است. البته بلاروس و ترکيه و سريلانکا طرف گفت‌وگو هستند و کشورهاي سوريه، آذربايجان، ارمنستان، بنگلادش و نپال نيز درخواست عضويت داده‌اند.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران در سال 1387 درخواست عضويت کامل در سازمان شانگهاي داده است، افزود: روند عضويت کامل هند و پاکستان در اجلاس اوفا آغاز ولي سازمان شانگهاي ضمن تاکيد بر ارتقاء جايگاه ايران عضويت کامل ايران را به رفع تحريم‌هاي سازمان ملل منوط کرده است.

سنايي خاطرنشان کرد: اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز که با حضور 3 کشور روسيه، بلاروس و قزاقستان از سال گذشته کار خود را آغاز کرده بيشتر بر حوزه مسايل گمرکي و تسهيل تجارت بين کشورهاي عضو متمرکز است. وجود تعرفه پايين واردات در اين اتحاديه، کشورهاي مختلف از جمله ايران را به همکاري با اين اتحاديه علاقمند کرده است.

سنايي در پايان با اشاره به محل برگزاري اين اجلاس‌ها گفت: روسيه داراي سيستم اداري فدرال و 86 منطقه است ضمن اينکه شهر اوفا مرکز جمهوري باشقيرستان يکي از جمهوري‌هاي داخل روسيه و در حاشيه رود ولگا است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان