arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۴

المیادین : مخالفت عربستان با آتش بس در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری المیادین گزارش داد که عربستان سعودی با برقراری آتش بس در یمن باوجود موافقت منصور هادی رییس جمهوری فراری این کشور، مخالفت کرده است.

به گزارش ایرنا، این رسانه در این باره به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

در حالی عربستان با آتش بس مخالفت کرده است که سازمان ملل متحد روز گذشته برقراری آتش بس غیرمشروط در یمن را از جمعه شب تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز دراین باره گزارش داد که سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد «آتش بس غیرمشروط» در یمن از ساعت 23:59 دقیقه جمعه شب به وقت محلی (20:59 به وقت گرینویچ) آغاز می شود و تا پایان ماه مبارک رمضان،17 ژوئیه ادامه می یابد.

براساس این گزارش «استفان دوگاریک» سخنگوی سازمان ملل خاطر نشان کرده که عبد ربه منصور رییس جمهوری فراری یمن نیز موافقت خود با آتش بس را به ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان اعلام کرده است.

اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز روز پنجشنبه، پیش از ترک صنعا گفته بود که در 24 ساعت آینده در یمن آتش بس اعلام می شود.

به گزارش شبکه المیادین، پیش از این راجح البادی سخنگوی دولت فراری یمن به سازمان ملل اعلام کرده بوده که آماده پذیرش آتش بس مشروط برای پایان دادن به درگیری هاست.

همچنین شبکه روسیا الیوم نیز اعلام کرده بود که مسئولان سیاسی یمن به نمایندگی از منصور هادی رئیس جمهور فراری این کشور، موافقت خود را با آتش بس مشروط در روزهای آینده اعلام کردند.

سخنگوی دولت فراری یمن افزود: آزادی زندانیان توسط جنبش انصارالله و عقب نشینی آنها از چهار استان یمن از جمله شروط منصور هادی برای موافقت با آتش بس است.

پیشتر راجح البادی تاکید کرده بود، میان دولت یمن و رهبران کشورهای عضو ائتلاف و سازمان ملل برای توافق با آتش بس انسانی تا تعطیلات عید فطر گفت و گوهایی انجام شده است.

از سوی دیگر سازمان ملل روز گذشته نگرانی شدید خود را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در یمن در پی ادامه بمباران مناطق غیرنظامی به ویژه بمباران یک مهد کودک درعدن و چند بازار در لحج، عمران و حجه اعلام کرد.

براساس گزارش المیادین،ائتلاف آل سعود روز گذشته(پنجشنبه) منطقه حجه، استان صعده و ساختمان وزارت دفاع در شمال صنعا پایتخت را نیز مورد حملات هوایی قرار دادند.

پایگاه خبری الموتمر نت نیز در خبری اعلام کرد که «استفان اوبراین» معاون دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در بیانیه ای از ادامه حملات به مراکز غیرنظامی خبرداد و گفت: گزارشها بیانگر حملات به مراکز ثبت نام آوارگان و ساختمان های وابسته به نهادهای بشردوستانه در استان های صعده و سایر مکان هاست.

وی افزود: اگر این گزارشها درست باشد، نشان می دهند که حیات انسانی آشکارا نادیده گرفته می شود.

این مقام سازمان ملل از همه طرف های درگیر در یمن خواسته بود، با آتش بس فوری و غیرمشروط در سراسر این کشور موافقت کنند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از چند ماه پیش تهاجم هوایی گسترده ای را علیه مواضع جنبش مردمی انصارالله و متحدان این جنبش در یمن آغاز و این کشور را از هوا، زمین و دریا محاصره کرده است.

بیش از 21 میلیون و 100 هزار تن در یمن (بیش از 80 درصد از جمعیت این کشور) به کمک نیاز دارند و 13 میلیون تن نیز با کمبود غذا روبه رو هستند.

براساس گزارش های سازمان ملل، بیش از 2 هزار و 800 تن در چند ماه اخیر در یمن کشته شده اند.

کارشناسان، تجاوز عربستان به یمن و محاصره مردم این کشور را به اقدام رژیم صهیونیستی در قبال ساکنان غزه، تشبیه کرده اند.

بر اثر حملات آل سعود، تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و خانه های مردم یمن ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند.
نظرات بینندگان