arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۸۹

تهران امروز: زنگهای خطر برای بانکها و ضرورت چاره جویی فوری

گزارش روز گذشته کمیسیون اقتصادی که در جلسه علنی مجلس قرائت شد روشن کننده زوایایی از مبتلا شدن سیستم بانکی به افتی ویرانگر است که چاره جویی فوری برای مهار تبعات منفی این افت را ضروری ساخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز در سرمقاله خود با عنوان«زنگهای خطر برای بانکها و ضرورت چاره جویی فوری» نوشت:


گزارش روز گذشته کمیسیون اقتصادی که در جلسه علنی مجلس قرائت شد روشن کننده زوایایی از مبتلا شدن سیستم بانکی به افتی ویرانگر است که چاره جویی فوری برای مهار تبعات منفی این افت را ضروری ساخته است.

بدهکار بودن نزدیک به هفت و نیم میلیون نفر به سیستم بانکی که حاضر به پرداخت بدهی های معوقه خود نیستند به معنای این است که از هر 10 ایرانی یک نفر به سیتم بانکی کشور بدهی معوقه دارد و در این میان حدود 7 میلیون نفر دستکم یک و نیم میلیون تومان به سیستم بانکی بدهی دارند.

نزدیک 40 هزار نفر بدهی بالای 100 میلیون دارند و انگونه که در مجلس عنوان شد 9 نفز هم مجموعا رقم نجومی 1500 میلیارد تومان بدهی معوقه دارند که 7 نفر از این 9 نفر حاضر به بازپرداخت بدهی خود نیستند. تا پیش از این تصور بر این بود که صرفا برخی بزرگ بدهکاران بانکی با زد و بندهای پیدا و پنهان راه فراری برای خود جسته اند تا هر چه بیشتر بازپرداخت بدهی خود را تعویق بیندازند. اما گزارش دیروز مجلس نشان داد که طفره رفتن از بازپرداخت معوقات بانکی به یک اپیدمی تبدیل شده است که از بزرگ بدهکاران به خرده بدهکاران بانکی هم سرایت کرده است. واقعیت این است وقتی افرادی خارج از ضوابط و انگونه که پیشتر رییس دستگاه قضایی خبر داد که برخی وام گیرندگان حتی وثیقه قلابی گذاشته و از سیستم بانکی ارقام نجومی وام گرفته و اکنون هم با قلدری از بازپرداخت ان شانه خالی می کنند و در همان حال هم برخوردی موثر با انان نمی شود و حتی نامشان نیز علنی نمی شود ، طبیعی است چنین شیوه ای یک فرهنگ غلط را در جامعه جا می اندازد که وام بگیر و پس نده.

تحلیل نموداری هفت و نیم میلیون بدهکار بانکی که مجموعا 32 هزار میلیارد تومان معادل 32 میلیارد دلار بدهی معوقه دارند نشان می دهد که در بین بدهکاران بانکی از هر سنخی وجود دارد. از خرده بدهکاران تا کلان بدهکاران. از تولید کنندگان تا دلالان و مردم عادی. سئوال این است چرا سیستم بانکی به چنین افتی مبتلا شده است؟ ایا اگر همان روز که کلان بدهکاران که عمدتا هم دلال مسلک هستند و بر اساس برخی روابط خارج از ضوابط از بازپرداخت بدهی معوقه خود طفره رفتند به جای اینکه با گرفتن وام مجدد تشویق نمی شدند و در عوض با برخورد قاطع قانونی مواجه می شدند ایا امروز با اپیدمی به نام معوقات گسترده بانکی مواجه بودیم ؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
0
کلا جامعه به راهی سوق داده شده که بدنبال گرفتن وام یا پول ربا از این وان هستند و برای پس دادن ککشان هم نمیگزد .
چند نفری را میشناسم که با زد و بند با مدیران و کارمندان بانکها انواع و اقسام وامها را دریافت میکنند و حاضر به پس دادن نیستند . دست اخر این همه بی انظباطی مالی هم در قالب تورم و تضعیف پول ملی به مردم بیگناه قالب میشود . خدا از باعث و بانی این همه بی خردی اقتصادی نگذرد
نظرات بینندگان