arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۸۹

وزیر خارجه عربستان: تظاهرات مسالمت آمیز در کشور فتنه انگیری است!

وزير خارجه عربستان سعودي در آستانه روز سراسري خشم عليه دولت اين كشور هشدار شديداللحني به انقلابيون سعودي داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير خارجه عربستان سعودي در آستانه روز سراسري خشم عليه دولت اين كشور هشدار شديداللحني به انقلابيون سعودي داد.

به گزارش فارس به نقل از الجزيره، شاهزاده "سعود الفيصل " در اظهاراتي شديداللحن عليه مخالفان دولت اين كشور گفت كه گفت‌وگو بهترين راه براي ايجاد تغيير در عربستان سعودي است، نه برپايي اعتراضات.

وي كه در كنفرانسي مطبوعاتي در مقر وزارت خارجه در مكه مكرمه صحبت مي‌كرد، نسبت به هر گونه دخالت خارجي در امور داخلي اين كشور هشدار داد.

وزير خارجه عربستان كه از اوضاع نابسامان منطقه و كشيده شدن آن به عربستان سعودي به شدت نگران است، گفت كه تغيير از طريق شهروندان عربستاني و نه از طريق دستان خارجي محقق خواهد شد، او با تندي ابراز داشت كه دست كساني كه به سوي اين كشور دراز شود را قطع خواهد كرد.

اين اظهارات در شرايطي مطرح شد كه فيليپ كرولي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اخيرا راهپيمايي‌هاي مسالمت‌آميز را حق مردم عربستان دانسته بود.

سعود الفيصل تظاهرات مسالمت‌آميز در كشور را فتنه‌انگيزي و تفرقه ناميد و ضمن اعلام اينكه دولت عربستان دولتي است كه شريعت اسلامي را پياده مي‌كند، به فتواي سخيف برخي از روحانيون وهابي در زمينه تحريم تظاهرات عليه دولت‌هاي اسلامي استناد نمود.

وي با رد كشيده شدن تظاهرات مردمي به عربستان سعودي گفت كه دلايل ناآرامي‌ها در كشورهاي مختلف ضرورتا يكي نيست، وي ابراز عقيده كرد كه هر كشور خصوصيات خود را دارد و با ديگر كشورها متفاوت است.

حسني مبارك رئيس‌جمهور مخلوع مصر نيز چند روز پيش از سقوط دولتش گفته بود كه شرايط كشورها با هم متفاوت است و مصر با تونس قابل مقايسه نيست، وي وجود انقلابي مانند تونس در مصر را غير ممكن دانسته بود.

در آستانه روز خشم ملت عربستان و تشديد تدابير امنيتي در اين كشور، شيخ "عبدالرحمن السديسي " امام و خطيب مسجد الحرام با اعلام حمايت از بيانيه وزارت كشور عربستان مبني بر جلوگيري از برگزاري تظاهرات و تجمع، تظاهرات ملتهاي عربي را حرام اعلام كرد.

فردا روز سراسري خشم عليه دولت سعودي است و قرار است تظاهرات گسترده ضددولتي در شهرهاي مختلف اين كشور برگزار شود، مسئولان سعودي با اعلام آماده باش، 25 هزار تن از نيروهاي امنيتي و ارتش را در شهرهايي كه احتمال برگزاري تظاهرات در آن وجود دارد، مستقر كرده است. همچنين اتاق عمليات ويژه‌اي از فرماندهان دستگاه‌هاي امنيتي وزارت كشور براي كنترل تحولات و فرماندهي نيروها تشكيل شده است.
نظرات بینندگان