arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۴

اقتصاد ايران پس از لغو تحريم ها چگونه خواهد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس اقتصادی گفت ایران در نخستین سال پس از لغو تحریم های اقتصادی علیه این کشور با رشد اقتصادی دست‌کم دو درصدی روبرو خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ سعید لیلاز به شینهوا افزود :« برآوردهای ما نشان می دهد اگر موافقتنامه ای به دست آید ، که من در مورد آن خوش بین هستم ، اقتصاد ایران پس از 12 ماه شاهد رشد یک یا دو درصدی خواهد بود.»

وی تصریح کرد همچنین جنبه روانی این موافقتنامه باعث تقویت ارزش پول رایج ایران و همچنین بورس تهران خواهد شد.

این کارشناس ایرانی با این حال بهبود فوری در صنعت نفت ایران و صادرات را رد کرد و گفت :« نمی توانیم انتظار داشته باشیم اوضاع بازار نفت ما فورا بهبود یابد زیرا اقتصاد ایران در حال حاضر مشکلات بسیار دشواری دارد و این مسئله نه تنها به علت تحریم ها بلکه به علت سوء مدیریت است.»

لیلاز افزود ایران نیازمند احیای اقتصاد خود است. در این کشور طی 10 سال گذشته سرمایه گذاری کافی انجام نشده است و بخش نفت ایران نیز طی این سالها بازدهی خوبی نداشته است. در صورت دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران ، اینگونه مشکلات مانند سوء مدیریت و فساد مالی یک شبه حل نخواهد شد.

سرمایه گذاری های خارجی در ایران به علت تحریم های مالی و اقتصادی غرب علیه این کشور به شدت کاهش یافته و ایران اکنون در تلاش برای جلب سرمایه گذاران خارجی برای دوران پس از لغو تحریم هاست.

لیلاز تصریح کرد :« ما در حال حاضر در صنعت نفت با کمبود سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری روبرو هستیم. ما برای احیای این بخش نیازمند پول کلان هستیم زیرا طی سال های گذشته هیچ سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است.»

وی گفت ایران در همکاری با شرکای خارجی در بخش نفت از تجربه خوبی برخوردار است و وزارت نفت ایران برنامه هایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های نفت ،‌ گاز و پتروشیمی دارد.

شرکت های بین المللی طی چند سال گذشته به علت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران مجبور شدند فعالیت هایشان را در این کشور متوقف کنند.

وزارت نفت ایران اوایل این ماه اعلام کرد به زودی الگویی جدید را برای قراردادهای نفتی بین المللی جدید به دولت ارائه خواهد کرد. این الگو در حالی ارائه خواهد شد که شرکت های خارجی امیدوارند موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان بتواند زمینه ساز ورود آنها به بازار عظیم و بکر ایران شود.

مهدی حسینی رئیس کمیته نظارت بر قراردادهای نفتی ایران گفت براساس الگوی جدید ، بخشی از تولید در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد گرفت.

این اقدام باعث تشویق سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور خواهد شد.

لیلاز در مورد نقش چین در رشد اقتصادی ایران پس از موافقتنامه احتمالی گفت :« در اقتصاد به ویژه در بخش فناوری شما نمی توانید مسیر خود را به طور ناگهانی و یک شبه تغییر دهید ، بنابراین چین برای مدتی طولانی همچنان شریک اصلی ایران باقی خواهد ماند.
نظرات بینندگان