arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۸۹

فاجعه هسته اي در کمين ژاپن؟

به دنبال وقوع سونامی در جنوب شرق ژاپن،در دو نیروگاه هسته ای در این منطقه حالت فوق العاده اعلام شده است. این دو نیروگاه بر اثر زلزله هشت و نه دهم ریشتری دیروز آسیب دیده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال وقوع سونامی در جنوب شرق ژاپن،در دو نیروگاه هسته ای در این منطقه حالت فوق العاده اعلام شده است. این دو نیروگاه بر اثر زلزله هشت و نه دهم ریشتری دیروز آسیب دیده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ به هزاران نفر که در اطراف نیروگاه فوکوشیما واقع در یکصد و پنجاه کیلومتری توکیو ساکن هستند، گفته شده است که باید به علت خطر نشت مواد رادیو اکتیو خانه هایشان را تخلیه کنند. جک ایزارد خبرنگار این شبکه گزارش داد،بعد از فاجعه سونامی شاید فاجعه ای دیگر در کمین ژاپن باشد و آن آسیب دیدن رآکتور هسته ای فوکوشیما است.

زلزله و سونامی دیروز باعث شد دولت این کشور اولین حالت فوق العاده هسته ای تاریخ خود را اعلام کند.ساکنان مناطق نزدیک به نیروگاه باید تخلیه شوند و دولت یک منطقه ممنوع ایجاد کرده است. در کل،پنج رآکتور بر اثر زلزله آسیب دیده اند. هم اکنون خطر گرم شدن بیش از حد رآکتورها وجود دارد. جوزف سرینسیونی تحلیلگر هسته ای می گوید،این رآکتورها مانند رادیاتور ماشین عمل می کنند.

گردش آب برای خنک شدن شان لازم است.اگر گردش آب به هر دلیلی متوقف شود،در خودرو ،موتور تخریب می شود و در نیروگاه ،رآکتور منفجر می شود. اما مقامات ژاپنی مصمم هستند که از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری کنند.

آنها اقداماتی مانند آزاد کردن هوای داخل رآکتور داشته اند که اگرچه ممکن است موجب آلودگی محیط زیست شود اما از افزایش خطرناک فشار در رآکتور جلوگیری می کند.

علاوه بر این،خسارت سونامی در همه مناطق ساحلی در شمال شرق ژاپن دیده می شود. صدها نفر جان خود را از دست داده اند و خانه های زیادی ویران شده است.

تیم های نجات و امداد شکل گرفته اند اما قطعا در میان ویرانه ها کار این تیم ها بسیار دشوار خواهد بود.
نظرات بینندگان