arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۴

پیر شدن سه برابری برخی افراد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات نشان می‌دهد که برخی سه برابر سریعتر از افراد هم سن خود به پیری می‌رسند.

 محققان آمریکایی با بررسی گروهی از افراد 38 ساله به این نتیجه رسیدند که سن بیولوژیکی این افراد از 28 تا 61 سال متفاوت است.

محققان دانشگاه دوک، 18 مقیاس را برای تعیین این که یک فرد با چه سرعتی پیر می‌شود معرفی کردند که به بررسی وضعیت کلیه، کبد، شش‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌پرداخت و میزان متابولیسم، سطح کلسترول، سلامت قلبی عروقی، عملکرد شش‌ها و طول تلومر – کلاهک حفاظتی انتهای کروموزم‌ها- را مورد بررسی قرار می‌داد.

محققان، 871 نفر را در یک مطالعه طولانی تحت نظر قرار دادند و سرعت بالارفتن سن آنها را با اندازه‌گیری 18 نشانگر زیستی در زمانی که این افراد 26، 32 و 38 ساله بودند مطالعه کردند.

در بیشتر شرکت‌کننده‌ها سن زیستی با سن زمانی یکسان بود، اما برخی افراد سه برابر سریعتر از دیگران وارد فرآیند پیری می‌شدند در حالی که برخی ظرف دوره هشت ساله از نظر زیستی هیچ افزایش سنی نداشتند.

محققان میگویند افرادی که با سرعت زیاد پیر می‌شوند، حتی قبل از این که به میانسالی برسند توانایی‌های فیزیکی و ذهنی کمتری دارند و مغزشان سریعتر از دیگران پیر می‌شود. این افراد در خوداظهاری‌ها سلامت خود را بدتر ارزیابی کرده و پیرتر به نظر می‌رسند.

در هر حال محققان تاکید می‌کنند که پیر شدن ارتباط زیادی با ژنتیک ندارد. همان‌طور که مطالعات دوقلوها نشان داده‌ است حدود 20 درصد از فرآیند پیری می‌تواند به ژن‌ها ارتباط داشته ‌باشد.

محققان امیدوارند که پزشکی بتواند روند پیرشدن انسان‌ها را آهسته کرده و موجب شود افراد سال‌های سالم‌تر و فعال‌تری را در زندگی تجربه کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان