arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۴

معاون وزیر خارجه آمریکا:‌ دنیا‌ نمی‌تواند در‌باره توافق‌ منتظر کنگره بماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادها از دولت آمریکا برای تصویب قطعنامه شورای امنیت درخصوص توافق هسته ای با ایران پیش از تایید آن در کنگره آمریکا ، گفت: دشوار است که آمریکا به جهان بگوید منتظر کنگره بماند.
 
به گزارش پایگاه خبری سی ان اس نیوز، شرمن در جمع خبرنگاران افزود:در حالی که تمام اعضای گروه 1+5 می خواهند برای تایید این (توافق هسته ای) به سازمان ملل بروند، برای ما قدری دشوار بود که به جهان بگوییم ببخشید باید منتظر کنگره آمریکا بمانید.
 
شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته ای، گفت: پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که قرار است صبح دوشنبه درباره آن رای گیری شود ، «فاصله ای زمانی 60 تا 90 روزه فراهم می کند که به گمان من مجال بررسی کنگره را فراهم خواهد کرد.
 
وی افزود: روند تدوین شده که پیش از اجرایی شدن (توافق هسته ای) زمان و مجال بررسی کنگره را ایجاد می کند.
 
شرمن همچنین گفت که قطعنامه شورای امنیت تنها به موضوع تحریم های سازمان ملل می پردازد و ربطی به تحریم های اعمال شده از سوی کنگره آمریکا ندارد.
 
مطابق مصوبه دو حزبی در آمریکا که باراک اوباما نیز در ماه مه آن را امضا کرد ، مجلسین نمایندگان و سنای آمریکا 60 روز برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) و سپس رای گیری تایید یا رد آن، زمان دارند.
 
برخی جمهوریخواهان کنگره آمریکا از جمله سناتور «باب کورکر» رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز پنجشنبه از اوباما خواسته بودند که رای گیری در خصوص قطعنامه شورای امنیت مربوط به توافق هسته ای با ایران را تا پس از بررسی توافق در کنگره آمریکا به تعویق اندازد.

نظرات بینندگان