arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۴

جواد لاريجاني: ايران زير بار هيچ محدوديت علمي و فني نمي‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينكه توافق هسته‌اي نشانه روشني از صداقت ايران در بحث دستيابي به اين فناوري است، گفت: اميدوارم طرف غربي در اجراي توافق هسته‌اي صداقت داشته باشد.

به گزارش تسنيم، محمدجواد لاريجاني در ديدار هيئت سوئيسي به‌رياست ايو رُسيه، قائم‌مقام وزير امور خارجه اين كشور، گفت: توافق هسته‌اي نشانه روشني از صداقت ايران در بحث دستيابي به فناوري هسته‌اي است و اميدوارم طرف غربي نيز همين‌گونه در اجراي تعهدات خود صداقت داشته باشد.

وي افزود: تلاش‌هاي رئيس‌جمهوري ما و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان در حصول به توافق با گروه 1+5 عملاً به دنيا نشان داده است كه ايران در خصوص فناوري هسته‌اي صادق است و به‌دنبال توليد سلاح هسته‌اي نبوده و نيست.

دبير ستاد حقوق بشر با ابراز «‌اميدواريم طرف‌هاي مذاكره‌كننده نيز در عمل و در اجراي تعهدات خود اين صداقت را نشان دهند‌» گفت: بايد خاطرنشان كنم كه عزم ايران براي دسترسي به علم و فناوري جدي است و در اين زمينه از ابتدا محدوديت‌ها و تحريم‌هايي كه عليه ايران اعمال شده است ناشي از معيارهاي دوگانه و تبعيض نسبت به ايران بوده است.

لاريجاني با انتقاد از وجود طرز فكر نادرستي ميان برخي از طرف‌هاي غربي مبني بر اينكه ايران در بحث هسته‌اي پيشرفت‌هاي فني و علمي بالاتر از حد مجازي داشته است، افزود: جمهوري اسلامي ايران طبيعتاً براي رفع سو‌ءتفاهم‌ها و اعتمادسازي، آمادگي انجام اقداماتي را كه در توافقنامه آمده است، دارد ولي اگر كسي فكر كند كه ما در خصوص پيشرفت‌هاي فني، صنعتي و علمي داراي سقفي هستيم و مي‌توان محدوديت‌هاي علمي براي ما گذاشت، دچار فهم اشتباه شده است.

وي با تأكيد بر اينكه طبيعتاً ايران به تمام مواد موافقتنامه‌اي كه امضا كرده است، پايبند خواهد بود، گفت: به همين ميزان ما نيز انتظار داريم طرف‌هاي مقابل، به لفظ و معناي اين توافقنامه پايبند باشند.

دبير ستاد حقوق بشر با اشاره به سابقه تاريك برخي از كشورهاي غربي در تعامل با ايران گفت: اگرچه ما در بعضي از اين كشورها سابقه خصومت ديرينه‌اي نسبت به كشورمان سراغ داريم و فكر نمي‌كنيم اين خصومت‌ها به‌زودي يا به‌سرعت از بين برود، اما در عين حال رئيس‌جمهوري محترم ايران قدم شجاعانه‌اي برداشته و مورد حمايت اكثر ملت و مسئولان نظام است و مطمئن هستم كه اين تلاش‌ها مي‌تواند نادرستي عمده تهمت‌هايي را كه نسبت به ما در جهان مطرح شده است ثابت كند و بي‌اساس بودن آنها را به نمايش بگذارد.

لاريجاني درباره همكاري‌هاي حقوق بشري ميان ايران و سوئيس نيز گفت: دو كشور زمينه‌هاي زيادي در خصوص همكاري‌هاي مشترك داشته‌اند كه متأسفانه در سال‌هاي اخير كاهش پيدا كرده و اميدواريم در زمينه انرژي و ساير زمينه‌ها رشد سريع پيدا كند.

وي اضافه كرد: گفت‌وگوهاي دوجانبه حقوق بشري، همراه با همكاري‌هاي قضايي ميان ايران و سوئيس سابقه خوبي دارد و ما اميدواريم در دور آينده، اين گفت‌وگوها غني‌تر از گذشته و محتوايي‌تر برگزار شود.

دبير ستاد حقوق بشر افزود: در زمينه حقوق بشر ما از هيچ‌گونه شفاف‌سازي ابايي نداريم، منتها انتظار اين است كه طرف‌هاي مقابل ما نيز در صدد فهم نظام مدني ما باشند نه دنبال كردن اهداف و اغراض سياسي و گفت‌وگوها در فضاي تعامل مثبت صورت بگيرد. خوشبختانه ما با كشورهاي متعددي در اروپا و آسيا اين گفت‌وگوها را داريم و نتايج خوبي هم از آنها گرفته‌ايم.
نظرات بینندگان