arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

اوحدی: دادگاه متعرضان سعودی در ابهام/ آغاز اعزام حج از اول شهریور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که سومین جلسه دادگاه عربستان برای دو مامور فاسد سعودی هنوز تشکیل نشده است‌، گفت: ما روی خواسته‌هایمان که اشد مجازات آن دو مامور و تامین امنیت زائران ایرانی است‌ تاکید داریم.

وی اعلام کرد: بنابراین امروز هیچ برنامه‌ مشخصی را برای عمره تا اجرای این خواسته‌ها نمی‌توانیم اعلام کنیم.

سعید اوحدی در نشست خبری امروز (دوشنبه پنجم مرداد) درباره‌ی جزئیات بیشتر حج تمتع امسال که اعزام زائران آن از اول شهریور ماه امسال آغاز خواهد شد، توضیح داد: امسال 61 هزار زائر مانند سال گذشته در قالب 455 کاروان با 255 پرواز از 19 ایستگاه پروازی به عربستان اعزام می‌شوند. اعزام زائران مدینه قبل نیز طبق درخواست زائران نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش دارد.

به گفته‌ی او، 57 درصد جمعیت زائران را بانوان و باقی را مردان تشکیل می‌دهند. متوسط سن زائران حج تمتع امسال 57 سال است که نسبت به سال گذشته یک ونیم سال جوان‌تر شده‌اند. همچنین کهنسال‌ترین زائر 93 سال دارد که از سیرجان است و جوان‌ترین زائر با شش سال سن از کهکیلویه و بویراحمد اعزام خواهد شد.

اعلام زمان پروازهای رفت و برگشت زائران در حج

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: نخستین پرواز حج تمتع از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران در روز اول شهریور ماه انجام می‌شود که 26 روز دوره اعزام آن طول خواهد کشید و آخرین پرواز 26 شهریور ماه است. پروازهای برگشت نیز از شش مهرماه آغاز می‌شود و تا 26 مهر ماه ادامه دارد.

اوحدی اضافه کرد: ایستگاه پروازی تهران با 10هزار نفر زائر بالاترین جمعیت اعزامی و ایلام با یک کاروان کمترین تعداد زائر را دارد.

او سپس به نرم‌افزار الکترونیکی مسار که ازسوی وزارتخانه‌های کشور‌، حج و امور خارجه عربستان برای دریافت اطلاعات زائران طراحی شده اشاره کرد و افزود: ایران جزو چهار کشور موفق در استفاده و تکمیل اطلاعات این نرم‌افزار بوده است.

اوحدی با بیان این‌که صدور ویزای عربستان برای زائران حج تمتع ایران از 15 شوال شروع می‌شود‌، گفت: امروز جلسه هماهنگی با کنسولگری‌های عربستان در تهران و مشهد انجام خواهد شد تا مشکلی در صدور ویزا پیش نیاید.

کارشکنی در صدور ویزای حج نداریم

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که چه تمهیداتی صورت گرفته تا کنسولگری‌های عربستان که زیر نظر وزارت خارجه این کشور با مواضع سیاسی مشخص نسبت به ایران فعالیت می‌کنند، در صدور ویزای حج تمتع مثل عمره‌، کارشکنی نداشته باشند؟ اظهار کرد: تاکنون یک مورد کارشکنی در صدور ویزای حج تمتع نداشتیم و زائری نبوده که به دلیل صادر نشدن ویزا از سفر حج باز بماند.

وی تاکید کرد: نرم‌افزار مسار درقالب سه مجموعه وزارتخانه‌های کشور‌، حج و امور خارجه عربستان و همچنین بانک‌های این کشور تهیه شده و مطمئنا ناهماهنگی‌هایی را شاهد نخواهیم بود.

کاستی‌های فرودگاه امام (ره) رفع می‌شود

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از هماهنگی با شرکت‌ فرودگاه‌های کشور برای اتخاذ تدابیر ویژه به منظور پوشش زائران در موسم حج تمتع خبر داد و افزود: قرار شده در فرودگاه امام خمینی(ره) تمهیدات خوبی انجام شود تا کاستی‌های سال گذشته را برطرف کنند. پل هوایی که محل عبور زائران بود نیز در حال توسعه است و امیدواریم این پروژه براساس وعده داده شده تا اول شهریور ماه به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به تحقق 100 درصد طرح انطباق در حوزه پزشکی اظهار کرد: امسال تعداد پزشکان زن نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دارد‌.

او افزود: با توجه به دوره اقامت طولانی زائران در مکه که 22 تا 24 روز است‌، هماهنگی شده است تا تنوع غذایی 70 درصد و کیفیت امکانات اقامتی 30 درصد افزایش یابد.

اوحدی در ادامه این نشست درباره تامین امنیت زئران در حج تمتع امسال با توجه به تحرکات داعش در عربستان، اظهار کرد: قطعا دغدغه دولت و وزارت حج عربستان تامین امنیت زائران هنگام برگزاری حج تمتع در سایه آرامش است. در جلسه اخیر با وزیر حج عربستان آخرین هماهنگی‌ها با توجه به تاکیدهای لازم در این باره انجام شد. مخصوصا آنکه یکی از دغدغه‌های جدی ما تامین امنیت زائران است. امیدواریم با این تمهیدات زائران در امنیت کامل به عربستان اعزام شوند.

اختصاص تلفن‌های همراه رایگان به زائران بیمار

رییس سازمان حج و زیارت سپس اعلام کرد: برای رفاه حال زائران بیمار امسال طبق توافق با یکی از اپراتورهای تلفن همراه یک دستگاه موبایل و سیم‌کارت به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا از این طریق با گرفتن شماره یک با پزشک خود در ارتباط باشند. در حوزه گمشدگان نیز تمام اطلاعات زائران در اختیار ماموران امداد قرار گرفته تا بلافاصله شناسایی انجام شود. برنامه‌ای برای GPS طراحی شده تا زائران کهنسال ردیابی شوند.

آغاز ثبت‌نام سفرهای تابستانه عتبات

اوحدی همچنین اطلاعاتی را درباره سفر عتبات عالیات عراق اظهار کرد: ثبت‌نام سفرهای تابستانه‌ عتبات عالیات عراق در سامانه‌ www.atabat.org.ir آغاز شده و قیمت‌ها نسبت به ماه‌های نخست سال 94 ‌حدود 10 درصد کاهش داشته است، امیدواریم در برنامه تابستانه بتوانیم 60 هزار نفر را اعزام کرد.

وی با اشاره به تبلیغات گروه‌های غیرمجاز برای سفر به عتبات عالیات گفت: اخیرا در برخی از شهرستان‌ها تبلیغاتی درباره سفر قسطی و یا با قیمت‌های غیرقابل قبول دیده می‌شود، متاسفانه بعضی از مجموعه‌ها به اعزام غیرمجاز اقدام می‌کنند و کاروان‌های آن‌ها در ادامه با مشکلات پیچیده‌ای روبرو می‌شود. کاروانی بوده که از هر زائر 600 هزار تومان دریافت کرده و بعد در عراق به آنها اعلام کرده که این هزینه بدون در نظر گرفتن غذا بوده است.

او توصیه کرد: زائران مشتاق به عتبات عالیات عراق حتما از طریق سامانه عتبات برای سفر اقدام کنند.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: در مواردی به دلیل بی‌توجهی این مجموعه‌ها زائران از مسیر غلط منتقل شده‌اند که متاسفانه دچار حوادث امنیتی شده‌اند. خوشبختانه کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج سال گذشته با هیچ مشکل امنیتی روبرو نشدند.

به گفته او، در بازبینی جدید هتل‌های عراق، 60 واحد از گردونه‌ی خدمات خارج شده‌اند و کیفیت هتل‌ها تا 30 درصد افزایش داشته است.

مهران برای اربعین آماده می‌شود

او سپس از تدابیر انجام شده برای اعزام زائران در اربعین سخن گفت و افزود: گیت‌های کنترل گذرنامه در مرز مهران با توجه به همکاری وزارت راه و شهرسازی تا 300 درصد افزایش یافته و همچنین دو جاده کمربندی از مسیر مهران تا مرز در حال تجهیز است و نقاطی برای استقرار موکب‌ها در مسیر حرکت زائران در نظر گرفته شده تا تجمعی که سال گذشته در نقطه صفر مرزی اتفاق افتاد جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هماهنگی‌های جدی در داخل عراق با تشکیل ستاد اربعین به ریاست سفیر ایران در عراق در حال انجام است و نخستین جلسه هماهنگی داخل عراق به زودی تشکیل می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت از بهره‌برداری زائرسرای چزابه با ظرفیت اسکان پنج هزار زائر در شرایط عادی و هفت زائر در شرایط ویژه تا پایان مرداد ماه خبر داد و افزود: امیدواریم بخشی از زائرسرای مرز مهران نیز تا اربعین امسال آماده خدمات‌رسانی شود، تاخیر در بهره‌برداری این مجموعه به دلیل واگذاری دیرهنگام زمین آن بوده است.

بیمه رایگان زائران عتبات و حج

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه «سماء» با هماهنگی سفارت عراق در تهران برای دسترسی زائران با هدف ثبت‌نام سفر اربعین خبر داد و گفت: تمام زائران اربعین،‌ حج و عتبات تحت پوشش رایگان بیمه خواهند بود، ضمن آن‌که بیمه تکمیلی اختیاری برای زائران حج تمتع امسال در نظر گرفته شده‌اند.

اوحدی در ادامه از سفر وزیر جهانگردی عراق به ایران در 11 مرداد ماه خبر داد و گفت: جلساتی درباره اربعین با ایشان خواهیم داشت و تدابیر لازم در این‌باره صورت می‌گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: در کمیته کنسولی که زیر مجموعه ستاد اربعین با محوریت مقام معظم رهبری تشکیل شده، درباره نحوه صدور روادید زائران با توجه به حرکت دولت عراق در اربعین سال گذشته برای لغو روادید، جمع‌بندی خواهد شد.

بیماری‌های شایع حج

به گزارش ایسنا، مرعشی رییس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به بروز کردن ناوگان فرسوده آمبولانس‌های ایرانی در عربستان‌، گفت: پنج دستگاه آمبولانس جدید خریداری شده و تجهیز آمبولانس‌های قدیمی در دست دستور است. همچنین شرایطی در نظر گرفته شده تا امکان دسترسی زائر به پزشک در همه موقعیت‌ها حتی در پرواز فراهم باشد.

او سپس درباره بیماری‌هایی که امکان گرفتاری به آن‌ها در موسم حج و جود دارد، توضیح داد: احتمال می‌دهیم درصد بیشتری از زائران با توجه به گرمای هوا دچار گرمازدگی شوند. بنابراین در جلساتی درباره این موضوع و همچنین شیوع بیماری‌هایی در عربستان تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: پروتکل واحد درمانی با کمک انجمن‌های علمی به ویژه در مورد بیماری‌های زنان تهیه شده است تا از تجهیزهای متفاوت جلوگیری شود.

آخرین وضعیت ویروس کرونا

مرعشی بیماری‌های تنفسی و عصبی عضلانی را از جمله بیماری‌های شایع در موسم حج تمتع دانست و درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در عربستان توضیح داد: در سال 2012 ،‌ یک هزار و 55 نفر مبتلا به این ویروس بودند، اما حالا 9 نفر دچار این بیماری هستند. باید در نظر گرفت منطقه جغرافیای کرونا با مکه و مدینه فاصله زیادی دارد و در ماه‌های اخیر موردی از این ویروس گزارش نشده است.

48 زائر استطاعت حج ندارند

وی در ادامه گفت: معاینات تمام زائران تمام شده نظر تخصصی درباره استطاعت جسمی 280 زائر داده نشده و در حال حاضر فقط 48 زائر استطاعت‌شان برای انجام حج تمتع مردود اعلام شده است.

محموله دارو تا پایان هفته برمی‌گردد

مرعشی درباره بازگشت محموله‌های دارویی سفارش داده شده برای استفاده‌ی زائران در عربستان توضیح داد: کل داروها تا پایان هفته به کشور بر می‌گردد به دلیل آنکه داروها با پرواز ترکیش در حال انتقال است بخشی از آنها در استانبول و بخش دیگری در گمرک فرودگاه امام مانده است.

وی ادامه داد: از نظر دارو مشکلی نداریم از این نظر داروها را به عربستان می‌بریم، چون ما فقط مجوز یک بار ورود داریم و می‌خواهیم از این داروها در عمره استفاده کنیم. پس از انتقال کامل داروها به کشور و تایید کنترل کیفی به عربستان اتنتقال داده خواهند شد.

به گفته او، خرید داروهای جدید نیز از دو روز پیش در دستور قرار گرفته که پس از تهیه به عربستان منتقل می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت در همین حال یادآور شد: طبق دستورالعمل‌های عربستان ارسال دارو به این کشور فقط یک بار و آن هم از 15 ماه شوال امکان پذیر است.

او همچنین به زائران بیمار توصیه اکید کرد که نسخه پزشکی خود را با ذکر نام انگلسی دارو همراه داشته باشند تا مشکلی برای جابه جا کردن داروهای خود نداشته باشند.

اوحدی همچنین به زائران توصیه کرد: رژیم غذایی ویژه‌ای را با توجه به اینکه 35 درصد زائران مشکل فشار خون دارند‌، برای حج تمتع در نظر بگیرند، در جلسات آموزشی شرکت کنند و با توجه به اینکه مسافت‌های زیادی برای پیاده‌روی در مکه وجود دارد‌، توان جسمی خود را تقویت کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان