arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۴۸۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
تحلیل گاردین از یادداشت اخیر وزیر خارجه ایران:

پیام ظریف به دنیا چه بود؟

ژولیان بورگر، دبیر سرویس دیپلماسی روزنامه گاردین نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از توافق هسته ای، خواستار خلع سلاح اسرائیل و هشت کشور جهان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیام ظریف به دنیا چه بود؟

ژولیان بورگر، دبیر سرویس دیپلماسی روزنامه گاردین نوشت: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از توافق هسته ای، خواستار خلع سلاح اسرائیل و هشت کشور جهان شده است.

به گزارش «انتخاب»، ظریف گفت که ایران با پذیرش توافق وین، به روح ان پی تی احترام گذاشته است که در آن  کشورهای بدون سلاح هسته ای قول می دهند به دبنال آن نروند. او در ادامه می گوید که کشورهای مجهز به سلاح هسته ای به تعهد خود برای خلع سلاح عمل نکرده اند.

وزیر خارجه ایران نوشت: اين كه ما در يك محيط امنيتي جهاني شده زندگي مي كنيم؛  جايي كه ديگر نابرابري و عدم تقارن بين كشورهاي برخوردار و غيربرخوردار و تحت تاثير پارادايم هاي به جا مانده از دوران جنگ سرد، ديگر امكان وجود يا تحمل را ندارند.

وی افزود: يكي از شگفتی های طنزگونه  بي شمار تاريخي اين است كه كشورهاي فاقد سلاح هاي هسته اي مثل ايران در جهت تثبيت رژيم عدم اشاعه، اقدامات عملي بسيار بيشتري از اقدامات اعلامی كشورهاي داراي سلاح هاي هسته اي، انجام داده اند.  ايران و ديگر كشورهاي غيرهسته اي اقداماتي واقعي، صادقانه و عملیاتی زيادي در جهت تثبيت رژيم عدم اشاعه انجام داده اند. همزمان، كشورهايي كه برخوردار از اين سلاح هاي ويرانگر هستند،  تلاش كرده اند از وظايف خود براي خلع سلاح خود مطابق مفاد معاهده عدم اشاعه(ان پي تي) و قوانين عرفی بين المللي شانه خالي كنند و حتي به سختي حاضر بوده اند در اين رابطه حرفي بزنند.  این تازه به قبل از آن است که كشورهايي كه عضو ان پي تي نيستند. بپردازیم  و  یا  رژيمي كه داراي سلاح هاي هسته اي اعلام نشده است و بیشترین ضدیت را با ان پي تي  دارد و مسخره تر آن که همزمان علم مخالفت با توافق را نیز بر دوش دارد.

گاردین در ادامه نوشت: اسرائیل رسما تسلیحات هسته ای خود را تایید نکرده، اما همگان بر این باورند که این رژیم نزدیک به 80 کلاهک اتمی دارد.

سخنان ظریف همچنین کنایه ای به پنج عضو دائم شورای امنیت (که همگی مجهز به تسلیحات هسته ای هستند) و چندین دولت دیگر از جمله اسرائیل، هند و پاکستان است.

ظریف در ادامه سه پیشنهاد ارائه می کند تا مذاکرات بر سر پیمان نابودی تسلیحات  اتمی (که کشورها باید به عنوان نخستین قدم، زرادخانه های هسته ای خود را از حالت آماده باش دربیاورند، برای مثال با جدا کردن کلاهک های اتمی از موشک ها) و ایجاد منطقه ای عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه آغاز شود.

با این حال، تلاش ها برای موافقت با گام های بعدی به سوی خلع سلاح و ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در کنگره ای جهانی در می برای تقویت ان پی تی شکست خورد.

ظریف با این سخنان،  در حال ارسال این سیگنال است که ایران با توافق هسته ای وین و به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد اماده رهبری کمپین خلع سلاح اتمی است.

ظریف می گوید «ممکن است در اين راه موانع بسياري از سوي كساني كه نسبت به صلح و ديپلماسي مشكوك هستند، ايجاد خواهد شد. با اين حال ما بايد همه تلاش خود را براي پافشاری بر اهداف و همراه سازی دیگران بکار بندیم،  همانگونه كه در وين اين كار را كرديم. »

از زمان اوج جنگ سرد در 1986، زمانیکه ذخایره زرادخانه های اتمی از شصت و پنج هزار کلاهک اتمی تجاوز می کرد، کشورهای دارنده این سلاح، زرادخانه خود را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده اند. اکنون گفته می شود که کمتر از 16 هزار کلاهک اتمی در دنیا وجود دارد که 14.700 عدد آن تقریبا به صورت برابر در دست امریکا و روسیه است. در حال حاضر، بحث خلیع سلاح در آستانه مواجهه با یک وقفه است. دولت اوباما قصد داشت که توافق استارت جدید را در سال 2010 همراه با معاهده ی کنترل تسلیحات دنبال کند، اما وخامت روابط باعث ممانعت از پیشرفت آن شد. روسیه و امریکا اکنون در حال مدرنیزه کردن زرادخانه هسته ای خود هستند.

پاتریشیا لوئیس، مدیر پژوهشی در اندیشکده چتهام گفت: ظریف توافق هسته ای وین را به منطقه عاری از سلاح مرتبط کرده است و این از نظر من جالب است. ایران قبلا هم در این پروسه نقشی محوری داشت و  به نظر می رسد بار دیگر این مسئله را با عنوان عنوان موضوعی مهم و بزرگ مورد توجه قرار داده است. اکنون باید ببنیم اسرائیل به آن چگونه پاسخ می دهد، رژیمی که حتی توانایی تسلیحاتی هسته ای خود را اشکار نمی کند و خارج از ان پی تی باقی مانده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
بروجرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
98
جایزه صلح نوبل برازنده دکتر ظریف هست . زنده باشی ظریف کبیر .
شهروند خوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
62
واقعا انسان خوبی هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
17
11
عزیزان وقتی ما نمی تونیم یک قرون پول از تو غنی سازی برای آبادانی و خدمت به مردم این کشور دربیاریم برای چه باید هزینه جنگ و عقب افتادگی را بدهیم؟

اگر نفت ملی شد چون نفت درآمد بسیار زیادی برای این ملت داشت
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
25
11
دکتر جان نوکرتیم باغیرت دفاع کردی...
ممنون سرباز قهرمان.
ولی امریکا هنوز و همیشه در راس استکبار جهانی است و دشمن ما...
دشمن کارش از دبه گذشته میرسه به تانکر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اشتباهی مثبت دادم.
با 36 سال آمریکا و اروپا ستیزی به کجا رسیدیم دوست من؟!
نظرات بینندگان