arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

قیمت خودرو را به بازار بسپارید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالی رئیس انجمن خودروسازان خواستار افزایش قیمت خودرو به‌دلیل افزایش هزینه‌ها و سپردن قیمت به بازار شده که رئیس شورای رقابت ضمن مخالفت با گرانی پاسخ داد: اکنون دلال‌بازی برداشته شده، شما می‌خواهید دوباره این پدیده را راه بیندازید.

به گزارش تسنیم، رضا شیوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: همه صنایع کشور در رکود هستند و مجبورند محصولات خود را زیر قیمت بفروشند، در شرایط رکود نباید قیمت‌ها را افزایش داد.

وی در پاسخ به سخنان رئیس انجمن خودروسازان مبنی بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت: در حالی که اکنون دلال بازی برداشته شده است شما می‌خواهید دوباره این پدیده را راه بیندازید.

شیوا گفت: باید از هر نظر برای تولید برنامه ریزی کرد و شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها کار علمی و براساس دستورالعمل کار می‌کند.

وی گفت: اینکه بازار خودرو با رکود روبه‌روست به‌دلیل سیاست انقباضی دولت برای مهار تورم و کاهش قدرت خرید مردم است.

احمد نعمت‌بخش رئیس انجمن خودروسازان نیز در این برنامه گفت: دلیل درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود افزایش هزینه‌ها در مقایسه با سال گذشته است.

وی افزود: سال گذشته خودروسازان ارز مبادله‌ای ۲۵۴۰ تومان دریافت می‌کردند و امسال ارز ۲۹۶۰ تومان می‌گیرند که ۱۶ درصد افزایش یافته است، تعرفه فولاد نیز از ۴ و ۶ درصد به ۱۰ و ۱۵ درصد افزایش یافته، دستمزدها نیز ۱۷ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

نعمت‌بخش گفت: شورای رقابت سال گذشته مجوز افزایش ۳درصدی قیمت‌ها را به خودروسازان داد اما امسال اجازه افزایش قیمت‌ها را نداده است.

رئیس انجمن خودروسازان افزود: خودروسازان داخلی اکنون زیان می‌دهند اما در تلاشند تسهیلاتی را برای خریداران فراهم کنند.

وی گفت: دلیل کاهش قیمت خودروهای وارداتی ماندن طولانی‌مدت خودروهای یکی از واردکنندگان در گمرک است و چون مدل خودروها سال ۲۰۱۴ است این وارد کننده تخفیف قابل ملاحظه‌ای را به خریداران داده است.

نعمت‌بخش وضع بازار را به‌دلیل آثار روانی عملکرد صدا و سیما و رسانه‌ها در جهت ایجاد توقعات بیجا از دولت آقای روحانی دانست.

وی گفت: قرار نیست به‌زودی خودروسازان اروپایی و آمریکایی در کشور خط تولید راه اندازی کنند و اگر این اتفاق بیفتد دست‌کم عرضه آن خودرو در بازار دو سال زمان می‌برد.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: نباید برای خودروسازان قیمت تعیین کرد و قیمت گذاری محصولات این شرکت‌ها را باید به حاشیه بازار سپرد.

علی ارسلان منصوری رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های خودرو نیز در این برنامه گفت: تا زمانی که کیفیت خودروهای داخلی این‌گونه باشد استقبالی از این تولیدات نمی‌شود.
وی افزود: اکنون خودروهای وارداتی با قیمت مناسب‌تر از گذشته عرضه می‌شود و با این روند فروش محصولات داخلی با مشکل بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
نظرات بینندگان