arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹

آیت الله جوادی آملی: انسان يک موجود حقيقي تکويني است نه اعتباري

آيت‌الله جوادي آملي در درس اخلاق که با حضور جمعي از دانشگاهيان و حوزويان برگزار شد، گفت: بايدها و نبايدها از مصالح حقيقي انتزاع مي شود و در قيامت به صورت بهشت و جهنم در مي‌آيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت‌الله جوادي آملي در درس اخلاق که با حضور جمعي از دانشگاهيان و حوزويان برگزار شد، گفت: بايدها و نبايدها از مصالح حقيقي انتزاع مي شود و در قيامت به صورت بهشت و جهنم در مي‌آيد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، آيت الله جوادي آملي با اشاره به نزديک بودن فصل بهار و عيد نوروز، اظهار كرد: معناي فروردين و سال نو آن است که زمين که هر شبانه روز يک بار به دور خود مي‌چرخد و شبانه روز توليد مي‌کند، در طول سال هم يک بار به دور آفتاب مي گردد و سال، تازه مي شود.

استاد برجسته حوزه علميه با بيان اينکه انتخاب مدار و کيفيت حرکت در اين مدار به عهده خود ماست، افزود: اگر حقيقتي به نام قرآن و عترت را انتخاب کرديم و به دور آنها گشتيم، عمر ما پربرکت و مايه الگوي ديگران مي شود.

وي تاکيد کرد: ما که ساکن زمين هستيم ناظر بر سير زمين به دور آفتاب هستيم و اگر ما هم شمس حقيقي داشته باشيم و به دور آن يک بار مي گشتيم، سال ما نو مي شد.

اين استاد حوزه علميه با ذکر نمونه‌هايي در اين زمينه، اظهاركرد: کسي که سنش 50 سال است، يعني 50 بار زمين به دور آفتاب گشت و او 50 ساله شد و اگر اين شخص در طول اين 50 سال، 50 قدم برنداشته باشد، همان کودک 50 ساله است، براي اينکه اين فرد رشد نکرد و همان توقعات و طرز فکر دوران بچگي را به سبک ديگري دارد.

آيت الله جوادي آملي با بيان اينکه ما بايد خودمان حرکت کنيم تا عمرمان زياد شود، تصريح کرد: قرآن کريم افراد را در انتخاب مدار حرکت به سه گروه تقسيم کرده است؛ گروه اول کساني هستند که دورهوس مي گردند، گروه دوم دور نفس و گروه سوم دور عقل و قلب مي‌گردند.

وي گفت: برخي ها به دور هوس مي گردند و هوامدارند، لذا ظالمانه سير مي کنند؛ بعضي ها به دور ميل و امثال ميل حرکت مي کنند که اينها از گروه اول بالاترند، ولي ميانه رو هستند و برخي ها حول عقل و وحي و قلب حرکت مي کنند که مصداق کاملش ائمه اطهار عليهم السلام هستند.

مفسر قرآن کريم خاطرنشان کرد: پيامبر اکرم صلوات الله عليه و آله و سلم عمر پربرکتي داشتند که خداي سبحان به عمر ايشان سوگند ياد کرد، براي اينکه عمر پيامبر صلوات الله عليه و آله و سلم الگوي عقل و وحي و قلب است.

وي در بخش ديگري از فرمايشات خود با يادآوري اينکه اخلاق به يک حقيقت هايي تکيه مي‌کند، اظهاركرد: انسان يک موجود حقيقي تکويني است نه اعتباري؛ و اين موجود حقيقي تکويني، پويا و متکامل است نه ايستا و جامد و راکد.

آيت‌الله جوادي آملي تاکيد کرد: تکامل موجود حقيقي به امور تکويني و حقيقي است. ممکن نيست يک موجودي در خارج، وجود حقيقي داشته باشد و بخواهيم با امور اعتباري آن را کامل کنيم.

وي تصريح کرد: زندگي انسان با قوانين اعتباري همراه است و اين بايدها و نبايدهاي اعتباري حتماً بايد به بود و نبود حقيقي تکيه کند؛ يعني ملاک و مصالح حقيقي باشد که از آنها، اين بايدها و نبايدها انتزاع مي شود و در قيامت به صورت بهشت و جهنم در مي آيد که آنها هم موجود تکويني حقيقي هستند.

وي با بيان اينکه عقل قانون شناس خوبي است نه قانون گذار، تاکيد کرد: خداي سبحان قانون گذار است و ما گاهي با عقل و گاهي با نقل، اين قانون ها را دريافت مي کنيم.

آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از فرمايشات خود به تفسير کوتاهي از نامه 16 اميرالمومنين از کتاب شريف نهج البلاغه پرداخت و افزود: حضرت اميرالمومنين عليه السلام در اين نامه به ياران خويش در جنگ فرمودند: آن کسي که از صحنه نبرد فرار کرده باشد و دوباره بر گردد و يا به منزله موضع گيري براي انجام حمله بعدي عقب نشيني کرده باشد عيبي ندارد. شمشيري که حکومت اسلامي در اختيار شما قرار داد، حق آن را ادا کنيد و حق شمشير آن است که ناپاکان را از روي زمين بردارد و پهلوهاي دشمن را به خاك بمالد. هم خودتان را براي نيزه ها و شمشيرهاي کاري آماده کنيد و هم خودتان را تشويق کنيد که نيزه هاي کاري را بر دشمن تحميل کنيد.

وي در ادامه تفسير اين نامه، اظهار كرد: اميرالمومنين عليه السلام در اين نامه به ياران خودشان سفارش کردند که در ميدان جنگ زياد سروصدا نکنند که اين سکوت، سستي را از مرد جنگجو دور مي کند.

اين استاد حوزه علميه افزود: امام علي عليه السلام همچنين فرمودند: قسم به کسي که حبه را مي شکافد و موجود زنده مي آفريند، که اينها هرگز به اسلام روي نياوردند و کفر را در سرّ خود نهادينه کردند و الان که کمک يافتند، کفر دروني خودشان را آشكار کردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۸
0
1
آرزوی صحت و سلامتی در پناه حق برای ایشان را داریم.
نظرات بینندگان