arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۶۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

شاه عربستان حال و روز خوبی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجتهد افشاگر پشت پرده خاندان آل سعود از وخامت وضعیت جسمی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و اداره بسیاری از امور توسط ولیعهد این کشور خبرداد.

مجتهد" که از سوی برخی منابع به عنوان یکی از شاهزادگان سعودی و نزدیک به دربار معرفی می شود، در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت : پادشاه به دلیل مشکل جسمی نمی تواند پاسخگوی تماس های سران کشورها باشد، لذا آنها را به ولیعهد ارجاع می دهد.

این فعال عربستانی نوشت: برنامه روزمره پادشاه در "طنجه" عمدتا ورق بازی (بیش از 10 ساعت) است و هیچگونه برنامه سیاسی ندارد.

ملک سلمان به اپراتوری تلفن های قصر خود در طنجه فرمان داده است که تماس های سران کشورها را به ولیعهد متصل کنند چون به علت وضعیت عقلی اش، نمی تواند درباره رویدادها تصمیم بگیرد.

وی افزود: پادشاه مغرب تعجب نمود وقتی با ملک سلمان آنهم در کشورش تماس گرفت تا انفجار شهر"ابها" را به وی تسلیت بگوید اما سلمان تماس را به "محمد بن نایف" حواله کرد.
این فعال عربستانی همچنین نوشت که در چنین وضعیتی، اطرافیان پادشاه رکورد فساد اخلاقی را شکسته و دربار، هزینه فساد آنان را تامین و دولت مصونیت کامل قانونی را برای آنان فراهم ساخته است.

گریه شاهزاده سعودی به دلیل برکناری از ولیعهدی
مجتهد همچنین در مطلب دیگری در صفحه خود در توییتر نوشت: " مقرن بن عبدالعزیز آل سعود " با یادآوری خاطره برکناری اجباری از ولایتعهدی عربستان سعودی ، به گریه افتاد.
وی تصریح کرد: مقرن بن عبدالعزیز وقتی یکی از فرزندانش درباره برکناری اش از ولیعهدی پرسید که آیا استعفا داده یا مجبور به آن شده است، بسیار گریست و اعتراف کرد که مجبور شده است.

مقرن شاهزاده 70 ساله سعودی، ولیعهد سابق این کشور و سی‌وپنجمین و کوچک‌ترین فرزند عبدالعزیز آل سعود است. وی پیش از بندر بن سلطان، رئیس سرویس اطلاعاتی خارجیِ عربستان سعودی بود.
مقرن پس از درگذشت ملک عبدالله، بهمن ماه سال گذشته ازسوی سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد ملک عبدالله و پادشاه فعلی عربستان سعودی به ولایتعهدی منصوب شد؛ اما چند ماه بعد نهم اردیبهشت ماه امسال طی فرمانی توسط ملک سلمان از این سمت برکنار شده و جای خود را به برادرزاده خود محمد بن نایف آل سعود داد.
در حکم ملک سلمان اشاره شده که این بر کناری به درخواست خود شاهزاده مقرن بوده . محمد بن نایف آل سعود پیش از آن جانشین ولیعهد بود.

منابع خبری در آن زمان ضمن انتشار گزارش هایی در باره تشدید تنش در خاندان سعودی، از حصر مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد پیشین عربستان سعودی خبر دادند.

رسانه های سعودی در زمان اعلام برکناری مقرن از قول ملک سلمان آوردند: "... پس از اطلاع از نامه ولاحضرت شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل سعود، مورخ 10/7/1436هـجری، مبنی بر تمایل ایشان به کناره گیری از ولایتعهدی، در عمل به آنچه که فرزندان پادشاه بنیانگذار ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن - رحمه الله - با آن نشأت گرفته اند، ضمن اظهار اینکه به اذن الله تا زمانی که زنده هستیم والاحضرت از جایگاه والایی نزد ما برخوردار بوده و برخوردار خواهد بود، تصمیم گرفتیم با تمایل والاحضرت برای کناره گیری از ولایتعهدی موافقت کرده و در اجرای شریعت اسلامی که اعتصموا بحبل الله و تعاون در راه هدایت را واجب بر می شمرد و در پایبندی به اسباب شریعت و نظام در راه تحقق وحدت و همبستگی ملی و همدستی در راه خبر و بر اساس اصول شریعت که نظام پادشاهی عربی سعودی بر پایه آن بنا شده ..... والاحضرت شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود برای مقام ولایتعهدی و جانشینی شورای وزرا و وزارت کشور و ریاست شورای امور سیاسی و امنیتی برگزیده می شود."

با این حال، شماری از رسانه ها بر خلاف موضع رسمی اعلام شده از سوی عربستان سعودی، از مخالفت مقرن عبدالعزیز با این تغییرات سخن گفته و اظهار داشتند که ولیعهد پیشین، در یکی از کاخ ها محصور بوده و از دسترسی به اینترنت، تلفن و ارتباط گیری با بیرون یا برگزاری جلسات در کاخش محروم شده است.

پیش از آن هم شایعات تایید نشده ای مبنی بر تلاش برای ترور ملک سلمان بن عبدالعزیز از سوی برخی رسانه های غیر رسمی سعودی منتشر و بلافاصله مقرن بن عبدالعزیز به این اقدام متهم شد.
منابع غیررسمی اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی بلافاصله دستور اعدام رئیس تشریفات دربار کاخ خود و معاونان وی را صادر کرد.

وی حتی دستور اعدام مقرن بن عبدالعزیز را نیز صادر کرده بود اما بنا بر دلایلی تنها به بازداشت خانگی او بسنده کرد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
0
6
حال و روز خرابش رو میشه از تصمیاتش فهمید
مسلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
2
اینها هیچ موقع حال و روز خوبی نداشتند
نظرات بینندگان