arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

ايران از روسيه دلخور است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفته مي‌شود روابط روسيه با ايران به دليل ديدارهاي مکرر مسئولان عربستاني با سرگئي لاوروف سرد شده است.

حکومت سوريه در وضعيت سخت و ويژه اي به سر مي برد. اين روزها مقام هاي سوري اخباري را مي شنوند که مفاد آن حکايت از کوتاه آمدن روس ها از مواضع سابق خود در حمايت از حکومت سوريه است. ميزباني از عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان و هم زمان هيئتي از مخالفان سوري شايد ابتداي آغاز اجراي سناريوي روس ها براي توقف حمايت ها از حکومت بشار اسد باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روسيه در حالي تلاش مي کند خود را به عربستان نزديک کند که رياض تا کنون راديکال ترين و تندترين مواضع را در قبال حکومت رئيس جمهور بشار اسد داشته است، با وجود اين که بارها نيز طرحش عليه بشار اسد در سوريه با شکست مواجه شده است.

وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه 8 اوت اعلام کرد که عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان روز سه شنبه به مسکو سفر مي کند تا بر سر دو موضوع بحران سوريه و شبکه داعش با سرگئي لاوروف، همتاي روسي خود مذاکره کند.

پيش از اين دو وزير در قطر و در سه اوت در جريان يک ديدار سه جانبه با حضور جان کري، وزير امور خارجه ايالات متحده امريکا با يکديگر ديدار کرده بودند و درباره اوضاع سوريه با يکديگر به بحث و تبادل نظر نشسته بودند.

وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است در اين ديدار وزراي امور خارجه بر سر حل بحران سوريه با يکديگر بحث و تبادل نظر کردند و هر دو توجه ويژه اي نيز به بحران و درگيري هاي يمن داشتند.

ناظران مي گويند که مقام هاي روسي تمايل خود را به نزديکي به مواضع عربستان در قبال پرونده هاي مختلف منطقه اي پنهان نمي کنند. يکي از دلايل اين ابراز تمايل دلارهاي نفتي عربستاني است که مي تواند صرف خريد سلاح هاي روسي در زمينه هاي نظامي و امنيتي شود.

مسکو تلاش دارد از فضاي سرد حاکم بر روابط امريکا و عربستان بر سر توافق هسته اي ايران نهايت استفاده را ببرد و از گلايه و شکايت اعراب مبني بر اين که اوباما در نزديکي به تهران به فکر مصالح متحدانش در شوراي همکاري خليج فارس نيست، به سود خود بهره ببرد.

مسئولان روسيه مي دانند که نزديکي به عربستان بي هزينه نخواهد بود، براي همين در برابر اخباري که به رسانه ها مبني بر دست کشيدن مسکو از حمايت از اسد درز کرده است، واکنشي از خود نشان نمي دهند. حتي گفته مي شود روابط روسيه با ايران نيز به دليل ديدارهاي مکرر مسئولان عربستاني با سرگئي لاوروف سرد شده است.

روشن است که مقام هاي جديد عربستان توانسته اند بر روابط با مسکو چه در حوزه يمن بر سر حمايت از حوثي ها چه در حوزه سوريه در قبال حکومت بشار اسد حساب کنند.

الجبيري ساعاتي قبل از ترک رياض به سمت مسکو به خبرنگاران گفت: «بحران سوريه تمام خواهد شد اما از راه هاي سياسي، بايد راهي براي انتقال مسالمت آميز قدرت بيابيم، بايد به سوريه جديد بدون اسد فکر کنيم چه از طريق راه حل قاطع نظامي چه از طريق شکست اسد.»

وي سپس مدعي شد: «حکومت اسد مشروعيت خود را از دست داد و ديگر نمي تواند نقشي در آينده سوريه داشته باشد. به خصوص حالا که 300 هزار نفر از مردم سوريه کشته شده اند و 12 ميليون نفر از خانه و کاشانه شان رانده شده اند.»

شکي نيست که مواضع قاطع عربستان در قبال اسد بدون پشت گرمي نيست. رياض توانسته از جانب روسيه به وعده هاي اطمينان بخشي برسد و مواضع امريکا نيز که از اول مانع از کنار رفتن اسد از قدرت و تشکيل حکومتي انتقالي که بتواند جاي او را بگيرد، نبوده است. به ويژه حالا که ارتش سوريه از بعضي مناطق مهم عقب نشيني کرده بيش از هر زماني روشن است که توافقي بر سر آينده حکومت سوريه و احتمالا امن نگه داشتن مناطق علوي و مسيحي نشين در قبال توقف جنگ سوريه در راه است.

منبع : ديپلماسي ايراني
نظرات بینندگان