arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

رئیس جمهور: روز شهادت دیپلمات ها از روزهای تلخ تاریخ ماست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور گفت: روز شهادت دیپلمات‌های سرکنسولگری مزار شریف واقعا یکی از روزهای تلخ در تاریخ کشور ماست.

 آقای روحانی عصر امروز در دیدار خانواده‌های هشت شهید سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف که در منزل شهید ریگی برگزار شد، افزود: البته آن روز، روز سرافرازی شهیدان ما بود.

رئیس جمهور گفت: این شهدای ما مانند بقیه شهیدان ایران‌زمین شهدایی مظلوم بودند و واقعه شهادت آنان نشان می دهد که بدخواهان این مرز و بوم و تروریست‌ها تا چه حد به فرزندان این کشور و جمهوری اسلامی ایران حساس و بدنیت هستند.

آقای روحانی افزود: دولت ایران از دیرباز قربانی تروریسم بوده است و از روز نخست پیروزی انقلاب شاهد اقدامات تروریستی برضد ملت ایران بوده ایم.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به دلاورمردی‌های این دیپلمات‌های شهید از خانواده‌های آنان تجلیل کرد و گفت: ملت ایران هیچ‌گاه شهامت و ایثارگری این دیپلمات‌ها را فراموش نمی‌کند.

ایران همواره ضدتروریسم و قربانی تروریسم بوده است

رئیس جمهور گفت: برخلاف آنچه برخی کشورهای تجاوزگر ادعا می‌کنند،نظام جمهوری اسلامی ایران همواره ضدتروریسم و قربانی تروریسم بوده است.

آقای روحانی افزود: حادثه ترور شهدای دیپلمات ما در مزارشریف سندی است برای اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در حال ایستادگی، مقاومت و مبارزه با تروریسم بوده است.

رئیس جمهور گفت: این حادثه وحشیانه تروریستی درحالی روی داد که در سراسر دنیا مراکز دیپلماتیک، سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها مکان‌هایی است که کسی به آنها تعرض نمی‌کند.

آقای روحانی افزود: بعد از وقوع این حادثه تروریستی، پاکستانی‌ها که بیشتر می توانستند اقدام کنند درباره حفاظت از این دیپلمات‌ها قول‌هایی می دادند و حتی بعد از وقوع این حادثه تروریستی هم به مسئولان ما می گفتند که اینها زنده هستند.

رئیس جمهور گفت: آن روزهایی که تروریست ها در ایران شهید می گرفتند دنیا فکر نمی کرد که روزی در نقاط دیگر برضد خودشان اقدامات تروریستی انجام دهند.

آقای روحانی افزود: امروز شاهد هستیم که در نقاط مختلف دنیا تروریست‌ها که در پشت پرده مورد حمایت برخی کشورها به‌ ویژه صهیونیست‌ها هستند درحال جنایات وحشیانه‌اند.

رئیس جمهور اضافه کرد: پیش از حادثه تروریستی سرکنسولگری مزار شریف، باورمان نمی‌شد که گروه های تروریستی و طالبان که تازه مستقر شده بودند و کابل در اشغالشان بود، به مناطق شمالی افغانستان از جمله مزار شریف که در اختیار مجاهدین ائتلاف شمال بود راه یابند.


آقای روحانی گفت: در این حادثه تاسف بار دستگاه اطلاعاتی برخی کشورها هم بی دخالت نبودند.

شهادت دیپلمات ها در سرکنسولگری مزار شریف بسیار مظلومانه و غریبانه بود

رئیس جمهور افزود: شهادت دیپلمات ها در سرکنسولگری مزار شریف بسیار مظلومانه و غریبانه بود زیرا کسی که در وطن خود شهید می شود با کسی که در کشوری دیگر و در دیار غربت به شهادت می رسد بسیار متفاوت است.

آقای روحانی خطاب به خانواده‌های این شهدا گفت: قطعا شما روزها و دوران بسیار سختی را گذرانده اید اگرچه در عین این سختی، شهادت برای شما و خانواده های شهدا افتخار است.

رئیس جمهور افزود: خداوند برای صالحان و شهدا وعده اجر و مزد بی پایان و بدون حساب داده است.

آقای روحانی با بیان اینکه حضور در جمع خانواده های شهدای مظلوم دیپلمات برای او افتخار است، گفت: دیپلمات های ما همواره در مقاطع مختلف بارهای سنگینی را برای حفاظت از منافع ملی کشور بردوش داشته‌اند.

رئیس جمهور افزود: ما غیر از مزارشریف در برخی کشورهای دیگر هم دیپلمات شهید و مجروح داده ایم.

آقای روحانی همچنین با تسلیت سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) گفت: ما افتخار می‌کنیم که مذهبمان جعفری است.

رئیس جمهور افزود: زندگی امام صادق(ع) به ما یاد می دهد که با صبر و حوصله با دیگران برخورد کنیم.

آقای روحانی گفت: ایشان در زندگی‌شان با صبر و حوصله فراوان همه را در آغوش مهربانی خود می پذیرفتند و حتی افراد ملحد را نیز تحمل می کردند و سخنشان را می شنیدند.

رئیس جمهور افزود: زندگی امام جعفر صادق(ع) نشان می دهد که دین ما دین صبر و سعه صدر است.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد همه پیروان واقعی مکتب اهل بیت(ع) باشیم.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم جامعه ما از راه ائمه اطهار (ع) پیروی و از خون شهدا پاسداری کند.

آقای روحانی افزود: مردم ما می دانند که شهیدان ما چه نقشی در استقلال و عزت کشور داشته‌اند.

در این مراسم خانواده‌های هر یک از هشت شهید دیپلمات سرکنسولگری مزار شریف سخنان کوتاهی از جمله خاطراتی از زمان شنیدن خبر این حادثه تروریستی بیان کردند.

همسر شهید نوری نیارکی گفت: تاکنون پیکر این شهید پیدا نشده و به ایران انتقال نیافته است.

همچنین یکی دیگر از اعضای خانواده‌های این شهدا از رئیس جمهور خواست که در تقویم کشور روزی به عنوان روز شهدای دیپلمات اختصاص یابد.

در این مراسم، رئیس جمهور با اعطای لوح تقدیر به هر یک از خانواده‌های این شهدا از آنان قدردانی کرد.

آقای روحانی را در این دیدار، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز همراهی می‌کرد.

شهیدان نوری نیارکی، باقری، نوروزی، ریگی، ناصری، فلاح، قیاسی و حیدریان هشت دیپلماتی هستند که در سال 1377 در کنسولگری مزار شریف افغانستان به دست طالبان به شهادت رسیدند.
نظرات بینندگان