arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

فاجعه بحران غذایی در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در یمن جلوگیری عمدی برخی گروه ها از دسترسی مردم برخی از مناطق این کشور به مواد غذایی را جنایت جنگی خواند و افزود که محرومیت نزدیک به 13 میلیون یمنی از دسترسی به مواد غذایی مورد نیاز فاجعه آمیز است.

به گزارش ایرنا، هیلال الور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل درامور تغذیه این سازمان روز سه شنبه با صدور اطلاعیه ای گفت که در اثر گسترش روز افزون درگیری ها در یمن بیش از 12 میلیون و 900 هزار نفر از مردم این کشور هم اکنون بدون دسترسی به غذای کافی زندگی می کنند.

به گفته وی درحالی که هم اکنون بیش از850 هزار نفر کودک یمنی با سو تغذیه شدید روبرو هستند با ادامه این درگیری ها و عدم توافق طرفین بر سر آتش بس انساندوستانه و کمبودهای شدید مواد غذایی در این کشور این رقم در هفته های آینده به 1 میلیون و 200 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
الور گفته که از طرفی ادامه حملات هوایی تعمدی نیروهای سعودی به بازارها و کامیون های حامل مواد غذایی در این کشور و از طرف دیگر محاصره عدن،حوطه، تعز و برخی دیگر از استان های این کشور مانع رسیدن مواد غذایی کمکی به ساکنان این مناطق شده است.

نماینده بان کی مون تاکید کرده است که گرسنگی دادن تعمدی به غیر نظامیان درهنگام درگیری یک جنایت جنگی بحساب می آید و می تواند به عنوان جنایت علیه بشریت از سوی مراجع قضایی بین المللی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی افزوده است: حق دسترسی انسان ها به مواد غذایی نه تنها در زمان درگیری ها دچار وقفه نمی شود بلکه به دلیل حساسیت وآسیب پذیری بیشتر افراد در چنین شرایطی ضرورت و اهمیت بیشتری پیدا می کند.

نماینده بان کی مون با اشاره به این که نزدیک به 90 در صد از مواد غذایی یمن از طریق واردات تامین می شود اشاره کرده است که محدودیت های وارداتی ناشی از نا امنی فرودگاه ها و جاده های این کشور سبب افزایش نجومی هزینه مواد غذایی شده است.

بر اساس همین اطلاعیه علاوه بر این که افزایش 47 در صد قیمت مواد سوختی لطمات سنگین و غیر قابل تحملی بر امنیت غذایی در این کشور وارد کرده بیش از 15 میلیون نفر از مردم یمن از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی محروم مانده اند.

الور بار دیگر تنها راه جلوگیری از بروز فجایع انسانی بیشتر در یمن را استقرار آتش بس انساندوستانه بدون قید و شرط و افزایش سریع کمک های مالی بین المللی برای تامین نیاز های گسترده غذایی و بهداشتی و درمانی در این کشور دانسته است.
نظرات بینندگان