arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۸۹

وزارت بهداشت: هر ايراني 4 برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كند

هر ايراني 4 برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كند و 20 درصد كل داروهاي مصرفي در ايران به صورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف مي‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هر ايراني 4 برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كند و 20 درصد كل داروهاي مصرفي در ايران به صورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، بر اساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، ميانگين مصرف داروي تزريقي در ايران 46 درصد است در صورتي كه اين ميزان در دنيا 11 درصد است و ايران به لحاظ مصرف دارو جزو 20 كشور برتر دنيا است به طوري كه در آسيا بعد از چين رتبه دوم را دارد.

براساس اين گزارش سالانه، بيش از 10 هزار مورد عارضه ناشي از مصرف نادرست دارو در ايران گزارش مي‌شود و متاسفانه هر ايراني به طور متوسط در طي يك سال 339 بار دارو مي‌خورد كه اين رقم چهار برابر آمار جهاني است.

همچنين حدود 40 درصد از مردم ايران به صورت خوسرانه دارو مصرف مي‌كنند و مصرف بي رويه آنتي بيوتيك در ايران سالانه 400 ميليارد تومان را به هدر مي‌دهد متاسفانه مردم با مصرف اين داروها خود را در معرض عوارض خطرناك و گاه كشنده قرار مي‌دهند و نگراني ديگر شروع موج مقاومت ميكروب‌ها عليه آنتي بيوتيك‌هاي در دسترس مردم است.

اين گزارش مي‌افزايد هم اكنون در گروه دارو‌ها، آنتي بيوتيك‌ها بيشترين مقدار ريالي داروها را دارد و حدود 13 درصد كل بازار دارويي را داروهاي آنتي بيوتيك تشكيل مي‌دهد.

برخي از والدين اغلب براي كودكانشان درخواست آنتي بيوتيك مي‌كنند و 60 درصد افراد نمي‌دانند كه آنتي بيوتيك در برابر ويروس‌هايي مانند سرماخوردگي و آنفلونزاي معمولي كارايي ندارد.

برهمين اساس تحقيقي در كشور انجام شده است كه نشان مي‌دهد حداقل 50 درصد مردمي كه دچار سرماخوردگي مي‌شوند، توقع دارند كه حتما پزشك به آنها آنتي بيوتيك بدهند و اين ميزان در برخي موارد به 70 درصد مي‌رسد.
نظرات بینندگان