arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

بروز سرطان در مردان ۲۰ درصد بیش از زنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میزان بروز سرطان در مردان، در مجموع 20 درصد بیشتر از زنان است و افراد سالمند و میانسال، بسیار بیشتر دچار انواع مختلف سرطان می‌شوند.

سیامک رستگاری استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بیماری‌های مزمن و غیر واگیر به دلیل اینکه یک عامل کاملا مشخصی ندارند، بیش از بیماری‌های عفونی و واگیردار مشکل ایجاد می‌کنند و پیشگیری و درمان آنها دشوارتر است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن در همه کشورهای جهان شیوع گسترده‌ای یافته‌اند، افزود: در بین 10 عامل مهم مرگ و میر در جهان، بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مغزی و عصبی، بیماری‌های روحی و روانی بیشتر از سایر عوامل به چشم می‌آیند.

رستگاری با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان در مردان بیش از زنان است، اظهار داشت: مثلا برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان پروستات که شیوع و مرگ و میر بسیار بالایی دارد فقط در بین مردان بروز می‌کند و شیوع سرطان‌های دیگری نظیر سرطان مثانه، ریه، معده و پوست در مردان بیشتر از زنان است.

وی تاکید کرد: میزان بروز سرطان در مردان، در مجموع حدود 20 درصد بیشتر از زنان است و افراد سالمند و میانسال، بسیار بیشتر دچار انواع مختلف سرطان می‌شوند.

رستگاری یادآور شد: شیوع سرطان‌هایی نظیر مثانه و معده در مردان، حدود سه تا پنج برابر زنان است و مرگ و میر این بیماری‌ها در مردان نیز بیشتر از زنان است.

وی با بیان اینکه نوع زندگی به ویژه وضعیت و نوع شغل مردان موجب بالاتر بودن شیوع سرطان در آنها در مقایسه با زنان است، اظهار داشت: البته برخی دیگر از بیماری‌ها نظیر بیمار‌ی‌های نو پدید و باز پدید نیز در مردان بسیار شایعتر از زنان است.

رستگار خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر به دلیل الگوهای نامناسب زندگی به ویژه روش‌های نامناسب تغذیه و رفتاری و نوع شغل، موارد ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها نیز در بین زنان گسترش چشمگیری یافته و به نوعی زنگ خطر را برای زنان به صدا درآورده است.
نظرات بینندگان