arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۸۹

رجانیوز: 20:30 به نفع امريكا، انگلیس و ضد انقلاب وبگردی می کند!

به اين منظور،‌ "لغتنامه" در گوگل جستجو می‌شود و طبیعتا اين جستجوگر، جستجو كننده را به تارنمای ابزار دست ضدانقلاب با عنوان جعلی "لغتنامه دهخدا" راهنمايي مي‌كند که هیچ ارتباطی با مؤسسه دهخدا (وابسته به دانشگاه تهران) ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجانیوز نوشت:


بخش ويژه "وبگردی" در بخش خبري 20:30 که هر هفته ذائقه مجازی ایرانیان را هدف قرار می دهد، در برنامه سه‌شنبه هفته گذشته خود به بهانه زمين‌لرزه و سونامي ژاپن، برای تارنمای امريكایی گوگل رپرتاژخبری رفت و در ادامه با معرفي يك سايت انگليسي سرقت اطلاعات شخصي كاربران و تبليغ سايت منسوب به لغتنامه دهخدا كه متعلق به ضدانقلاب است و اساساً هيچ ارتباطي با مؤسسه فرهنگي دهخدا ندارد، اين اقدام عجيب را تكميل كرد.

به گزارش رجانيوز، در اين برنامه به‌صورت سوال برانگیزي ابزار جاسوسی جدید گوگل در حالی که نشان این تارنما در ابعادی بزرگ بر صفحه نمایشگر نقش بسته بود، تبلیغ شد. این در حالی است که گوگل در جنگ نرم علیه مردم و جمهوری اسلامی شمشیر را از رو بسته و در فضای مجازی از هیچ اقدامی فرو گذار نکرده است.

اين در حالي است كه امكان جديد گوگل در مورد ژاپن در واقع برای اشراف اطلاعاتی و تسلط کامل بر اخبار و اطلاعات داخلی ژاپن و دخالت در نحوه امدادرسانی و همچنین وجهه سازی به عنوان حامی ملت‌ها طراحی و اجرا شده است و معلوم نیست كه اين امكان با چه انگيزه‌اي در محبوب ترین بخش خبری سیما تبليغ مي‌شود.

وبگردی با رویه سابق 20:30 در تبلیغ سرویس ایمیل گوگل (Gmail) در عرض چند ثانیه چنان ادامه پیدا می کند که یک نشانی خودخوانده را احتمالا به‌جای نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی بر روی جی‌میل امريكایی برای اعلام گزارش‌هاي مردمي در مورد فعالیت شرکت‌های هرمی معرفي و با ترکیب گفتار و نوشتار تبلیغ می‌شود؛ در حالی که قبلا در ویژه برنامه "صرفا جهت اطلاع" مدام این کار انجام می شد و نهایتا مجری این ویژه برنامه با اقرار به اشتباه خود در تبلیغ "جی میل" اعلام کرد كه بينندگان از این پس از سرویس ایرانی بر روی تارنمای صدا و سیما استفاده می کند.

در ادامه اين برنامه تبلیغ گوگل نيز ادامه پیدا می کند، اما این‌بار به بهانه جستجوی کلمه "پالایه" که "فرهنگستان زبان و ادب فارسی" به‌جای کلمه لاتین "فیلتر" اعلام كرده است. به اين منظور،‌ "لغتنامه" در گوگل جستجو می‌شود و طبیعتا اين جستجوگر، جستجو كننده را به تارنمای ابزار دست ضدانقلاب با عنوان جعلی "لغتنامه دهخدا" راهنمايي مي‌كند که هیچ ارتباطی با مؤسسه دهخدا (وابسته به دانشگاه تهران) ندارد.

اما تهيه كنندگان برنامه وبگردي در مواجهه با صفحه پالایش، با اين بهانه از سايت جعلي ضد انقلاب که بدون اجازه مؤسسه دهخدا از نام این مؤسسه فرهنگی سوء استفاده می‌کند و به تحریف فرهنگ و واژگان زبان فارسی و برخي جرايم دیگر مي‌پردازد، دفاع غيرقانوني مي‌كنند و کارگروه "تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه ای" را که به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت 12 نفر از سطوح عالی مدیریتی نهادهای مختلف کشور از جمله یکی از معاونین صدا وسیما تشکیل شده، تخريب مي‌كنند.

این برنامه در ادامه با بيان خبر نادرستي ادعا می کند كه "تا پنج ماه دیگر آدرس های اینترنتی تمام می شوند"، اين در حالی است که اساساً دامنه ها محدودیتی ندارند و ممکن نیست تمام شوند! و اگر هم منظور از "تمام شدن آدرس‌هاي اينترنتي"، تمام شدن محدوده IPv4 بوده است، این محدوده آی پی نيز در سال جاری تمام شده و معلوم نيست چرا تهيه‌كنندگان اين برنامه تا اين اندازه بی‌اطلاع هستند و اطلاعات غلط به بينندگان می دهند.

در ادامه، با معرفی تارنمای دیگري به طور کامل اعتبار اين بخش از برنامه 20:30 زیر سوال مي‌رود، به‌طوري كه تارنمای انگلیسی "هاوس سکیوریتیز مای پسورد" به شکل یک تیزر تبلیغاتی معرفی می شود و به کاربران ایرانی که مشغول تماشای "سیمای جمهوری اسلامی ایران" هستند، توصیه می کند کلمه عبور خود را در معرض بهره برداری جاسوس های انگلستان قرار دهند تا تارنمای معرفی شده بعد از اینکه آی پی و رمز عبور ایمیل و کارت بانکی وب سایت اینترنتی و اطلاعات مکانی کاربران ایرانی را به دست آورد، کلمه عبورشان را برایشان به اصطلاح ارزیابی و در واقع برای خود ذخیره کند تا به اطلاعات حساب‌های بانکی، پورتال ها و تارنماهای عمومی و شخصی و ایمیل افراد و حتی کلمه عبور رایانه های قربانیان خود که به‌وسیله بخش خبری 20:30 به دام افتاده‌اند، دسترسی پیدا کند.

با اين حال، اين سؤال به‌طور جدي مطرح است كه این همه تبلیغ برای سرویس های خارجی آیا با آگاهی از بیت المال هزینه می شود يا به‌واسطه بی اطلاعی عده ای خاص؟ به نظر می رسد مسئولین صدا وسیما بايد اين مسئله را پیگیری و با اطلاع رسانی درست موضوع را تبیین و از مردم عذر خواهی كنند. همچنين بايد با کسانی که این برنامه های منحرف را تولید و پخش می کنند، برخورد شود.

در عين حال، به‌دنبال پيگيري‌هاي خبرنگار ما،‌ يك مقام مسوول در دبيرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه ای خبر داد كه نامه‌اي در اين زمينه به رئيس سازمان صداوسيما نوشته شده و پيگيري‌هاي حقوقي نيز انجام خواهد شد.
نظرات بینندگان