arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

خواب خوش بازار خودرو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: خواب بازار خودرو ایران این روزها عمیق تر شده است؛ آنقدر که حتی خودروسازان کشور را نیز نگران کرده و بیم آن می رود که خودروهای تولیدی در «جاده مخصوص» انبار شوند و به اصطلاح روی دست بمانند.
 
نوشتن از دلایل رکود خرید و فروش خودرو در بازار ایران، اگرچه تکراری و خیلی ها به آن واقف هستند، اما به هر حال همچنان همان عوامل قبلی در بی میلی مشتریان به خرید، اثرگذار هستند. «کاهش قدرت خرید»، «قیمت بالا»، «عدم اعلام قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت» و «خوشبینی به آینده بازار»، چهار فاکتور اصلی افت شدید خرید و فروش خودرو در بازار کشور به شمار می روند و در این بین، به نظر می رسد عامل چهارم این روزها به مهم ترین دلیل رکود تبدیل شده است.

به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، در حال حاضر با وجود افت قیمت ها در بازار، مشتریان همچنان از خرید و فروش امتناع می کنند؛ زیرا احتمال ارزانی خودرو و همچنین ورود محصولات جدید به کشور در آینده نزدیک را می دهند.

اخباری که پس از توافق هسته ای وین در مورد احتمال حضور خودروسازان بزرگ دنیا از جمله فولکس واگن و فیات در ایران، منتشر شد، مشتریان داخلی را به شدت امیدوار کرده و آنها خرید خودرو در شرایط فعلی را به صلاح نمی دانند. به عبارت بهتر، مشتریان بر این باورند که خودروسازان داخلی در نهایت مجبور به کاهش قیمت محصولات شان خواهند شد و از طرفی خودروهای جدید و به روز دنیا روانه ایران می شوند و از همین رو فعلا نباید برای خرید اقدام کنند.

این در شرایطی است که خودروسازان داخلی زیر بار کاهش قیمت محصولات خود نرفته و بسیار بعید است که در آینده نیز دست به چنین کاری بزنند. البته قیمت ها در بازار خودرو کشور طی چند هفته اخیر افت قابل توجهی داشته و حتی قیمت بازار و کارخانه برخی از خودروها یکی شده است، با این حال، جاده مخصوصی ها قصد ارزانی ندارند.

به گفته خودروسازان، با توجه به افزایش هزینه های تولید، امکان کاهش قیمت وجود ندارد؛ بنابراین مشتریان نباید منتظر کاهش قیمت از سوی آنها (شرکت های خودروساز) باشند.

نکته دیگر اینجا است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حضور خودروسازان خارجی در ایران و آغاز تولید محصولات جدید، پروسه ای زمانبر است و به این زودی ها نمی توان شاهد حضور محصولات فولکس و فیات در جاده ها و خیابان های کشور بود.

افت شدید قیمت تندر

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم در هفته جاری چه اتفاقاتی رخ داده و قیمت ها چه افت و خیزی را تجربه کرده اند.

طبق اخبار رسیده از بازار، روند کاهشی قیمت برخی خودروها به خصوص تندر-90، باز هم ادامه یافته، هرچند بیشتر خودروها با تثبیت قیمت روبه رو بوده اند.

آن طور که فعالان بازار می گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز که کاهش قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده، هم اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد.

از بازار پژو 405 نیز خبر می رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی 200 هزار تومانی داشته و هم اکنون با قیمتی برابر با 29 میلیون تومان به فروش می رود. همچنین پژو پارس نیز که مانند 405 با افت 200 هزار تومانی مواجه شده، در حال حاضر 36 میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته فعالان بازار، رانا نیز این هفته با کاهش قیمت مواجه شده و در حال حاضر 32 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می شود.

از بازار دنا نیز خبر می رسد که این خودرو هم اکنون 42 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می شود که در نوع خود قیمتی عجیب به شمار می رود. دنا هم اکنون قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان در نمایندگی های ایران خودرو دارد و این یعنی اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن تنها 100 هزار تومان است. این خودرو که در روزهای ابتدایی عرضه به بازار، تا 53 میلیون تومان نیز خرید و فروش می شد، کم کم حباب آن تخلیه و دیگر خبری از فاصله فاحش میان قیمت کارخانه و بازار این محصول به چشم نمی آید.

اما بیشترین افت قیمت در هفته جاری را تندر-90 به خود اختصاص داده، چه آنکه به روایت فعالان بازار، یک میلیون و 500 هزار تومان از قیمت این خودرو کاسته شده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 در مدل E2 قیمتی برابر با 41 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این در حالی است که تا همین یکی دو ماه پیش، قیمت آن حدود 44 میلیون تومان بود. همچنین مدل اتومات تندر نیز که افت قیمت قابل توجهی داشته، هم اکنون 47 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود.

ثبات قیمت تیبا و پراید

سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که سوار بر موج ارزانی بازار نشده و قیمت شان تغییر خاصی را به خود نمی بیند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با 24 میلیون و 100 هزار تومان دارد و پراید در مدل 131 نیز 20 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین مدل 132 این خودرو نیز در حال حاضر 20 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رود، درست مثل مدل 111 که آن نیز همین قیمت را دارد
نظرات بینندگان