arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

ميزان ذخيره نفت ايران در دريا به روايت موسسه اسرائيلي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ميزان نفت ذخيره ايران به يکي از بزرگ ترين سوال هاي بازار نفت تبديل شده است چون اين کشور در آستانه لغو تحريم هاي مالي و نفتي است.

يک موسسه اسراييلي در جديد ترين تخمين خود از ميزان نفت ذخيره شده ايران در دريا ، اعلام کرد تانکرهاي حاوي نفت ايران بيش از 50 ميليون بشکه نفت ذخيره دارند.به گزارش عصر ايران به نقل از وب سايت "سي ان ان ماني" موسسه اسراييلي "Windward" در تازه ترين تخمين خود اعلام کرده است ميزان نفت ذخيره ايران دريا بيشتر از برآوردهاي قبلي است و به حدود 53 ميليون بشکه مي رسد.

گزارش هاي قبلي ميزان نفت ذخيره ايران را بين 30 تا 40 ميليون بشکه برآورد کرده اند.منابع رسمي در ايران تا کنون ميزان نفت ذخيره و آماده فروش خود را اعلام نکرده اند و وجود تانکرهاي آماده عرضه به بازار نفت را رد کرده اند.موسسه "ويند وارد" اما بر اساس آخرين گزارش خود مدعي است اطلاعات جديد خود را از حرکت تانکرهاي موجود در خليج فارس برآورد کرده است. بر اساس گزارش اين موسسه تخمين وجود حدود 53 ميليون بشکه نفت ذخيره و آماده فروش ايران در خليج فارس بر اساس رديابي حرکت تانکرهاي نفتي در خليج فارس به دست آمده است.موسسه ويندوارد مدعي است ميزان نفت ذخيره ايران از آوريل سال 2014 (15 ماه پيش) بيش از 150 درصد افزايش داشته است.

"سي ان ان ماني " مي نويسد ميزان نفت ذخيره ايران به يکي از بزرگ ترين سوال هاي بازار نفت تبديل شده است چون اين کشور در آستانه لغو تحريم هاي مالي و نفتي و ارايه نفت بيشتر به بازارهاي جهاني است و ممکن است عرضه دهها ميليون بشکه نفت ايران به بازارهاي آسيايي در نخستين موج از فروش نفت ايران پس از لغو تحريم ها قيمت نفت را به زير 43 دلار در بشکه برساند.بر اساس اين گزارش و بر اساس تخمين موسسه "RBS" ايران احتمالا قادر خواهد بود عرضه نفت خود به بازارهاي جهاني تا ميانه سال 2016 رقمي بين 375 تا 500 هزار بشکه در روز افزايش دهد.هم اکنون صادرات نفت ايران به بازار جهاني حدود 900 هزار بشکه در روز است.

"هميلا گرافت" رييس بخش استراتژي کالا در موسسه RBS در اين باره مي گويد:" موقعيت اقتصادي ايران در حال يک چرخش اساسي است و اين کشور در پي دهه ها انزوا پس از لغو تحريم ها در حال ظهور است. برخلاف بيشتر کشورهاي عضو اوپک به نظر مي رسد ايران آينده اي روشن تر در پيش رو دارد."
نظرات بینندگان