arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند

چهره بودن و شناخته شدن، خواسته و ناخواسته دیوارهای زندگی شخصی را می شکند. انگشت ها و نگاه ها در سر و صورت شهرت فرو می روند و همیشه جمعیت زیادی به دنبال اخباری هستند که از این افراد به گوش می رسد.کارهای انسان دوستانه این افراد نیز در این راستاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید

خبرهایی که فقط حیطه کاری و زندگی شخصی را در بر نمی گیرد، فقط اخباری هستند که به حوزه انسان بودن آنها و اعضای یکدیگر بودنشان با دیگران بر می گردد. اخباری که می توانند ناخودآگاه- و شاید هم خودآگاه- جریان ساز اقدام به این فعالیت ها در مردمی باشند که دوست دارند جای ستاره هایشان باشند و چند ثانیه ای بدرخشند.

کارهای انسان دوستانه این افراد، انتخابشان به عنوان سفیران کارهای خیر و حمایت از بیماران و... همه در این راستاست که برخی در تاثیرگذاری اش شک دارند و برخی مهر تایید بر آن می زنند. فارغ از این برداشت ها، نگاهی داشته ایم به برخی از این افراد و فعالیت هایشان.

کمی قبل از سال جدید، کارگردان مهربانی و زندگی درخشان بنی اعتماد، سنتی را برای سرپناه ساختن برای بی خانمان ها و نام آن را «سرپناه برای بی خانمان ها» گذاشت. هنرمندان بسیاری از این کار حمایت کردند؛ از جمله رضا کیانیان که 2 جایزه اش را به حراج گذاشت. کیانیان در این باره گفته بود: «جایزه هایم را برای کمک به ایجاد سرپناه برای کارتن خواب ها به حراج می گذارم و می فروشم.» کیانیان درباره آمار بی خانمان ها هم گفته بود: «حدود 15 هزار کارتن خواب در تهران داریم که 5 هزار نفر از آنها زن هستند.

این یکی از معضلات شهرهای بزرگ در سراسر جهان است که البته ما بعد از کشورهای دیگر دچار آن شدیم، اما از همین امروز می توانیم جلویش را بگیریم و به دولت در این زمینه کمک کنیم.» رخشان بنی اعتماد هم جایزه بین المللی (آسیاپاسفیک) فیلم «قصه ها» را برای ساخت سرپناهی برای زنان بی پناه اهدا کرد. فرشته طائرپور، تهیه کننده فیلم «گلنار»، عروسک «خاله قورباغه» این فیلم را برای حمایت از مردم بی خانمان هدیه کرد. طائرپور گرفته بود: «میان تمام دارایی های عزیزی که دارم، عروسک های فیلم «گلنار» هستند و عروسک خاله قورباغه این فیلم را به «سین هشتم» هدیه می کنم.»

شمس لنگرودی، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، پرویز پرستویی، حسین پاکدل، نیکی کریمی، عاطفه رضوی، بهرام رادان، حبیب رضایی، مهناز افشار، افشین هاشمی، علی زند وکیلی، چیستا یثربی، ایوب آقاخانی، الهام پاوه نژاد، حافظ احمدی، گروه موسیقی دارکوب و... هم از این حرکت حمایت و بخشی از جوایز یا آثار هنری خود را به «سین هشتم؛ سرپناه» هدیه کردند.

کاپیتان نیکوکاری، علی کریمی

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


نوشتن از علی کریمی و کارهایی که انجام داده، سخت است چون کریمی هرجا که پایش افتاده، پهلوانی کرده، آستین بالازده و کمک کرده. کمک هایی که شاید گوشه ای از آنها را دوربین ها ضبط کرده اند و خبرنگارهایی که باخبر شده اند، از آنها نوشته اند، اما شاید پرسروصداترینشان، کمک به بابک معصومی، کاپیتان خوش اخلاق تیم ملی فوتسال ایران بود که مدت ها با سرطان جنگید... در روزهایی که او در بیمارستان بستری بود، علی کریمی از اولین نفرهایی بود که به عیادتش رفت.

بابک معصومی بارها از این کار علی کریمی حرف زد و در گفت و گویی گفت: «مردم باید بدانند زمانی که پزشکان از من قطع امید کرده بودند، فقط علی کریمی بود که با سخاوتش تمام هزینه های بیمارستان مرا پرداخت. با هزینه او از یک اتاق عمومی به اتاق اختصاصی رفتم و تمام هزینه های مربوط به درمانم را هم او پرداخت کرد.» علی کریمی به قدبلندترین مرد ایران هم کمک کرد. کسی که به دلیل عملکرد غدد داخلی و تشخیص نادرست پزشکان، قدش بیش از حد متعارف رشد کرده بود و به لحاظ مالی در شرایطی نبود که از پس هزینه های سنگنین عمل جراحی که باید انجام می داد، برآید.

مرتضی مهزاد، در یکی از گفت و گوهایش با یک برنامه تلویزیونی از آرزویش گفته بود که دیدن علی  کریمی بود و داشتن یک رایانه. بعد از این گزارش بود که تصویری از علی کریمی و مرتضی پخش شد که در آن همدیگر را در بغل گرفته بودند. این عکس خوشایند بود اما خوشایند تر از آن، بخشی از این اتفاق بود که آن روزها حرفی از آن به میان نیامد و بعدها مطرح شد؛ کریمی نه تنها برای این پسر رایانه خرید که هزینه های عمل جراحی او را هم پرداخت.

علی دایی و مهربانی خارج از مستطیل سبز

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند

هرچقدر که علی دایی را در کنار مستطیل سبز با اخم و چهره ای عصبانی به یاد می آوریم، کمی دورتر از این هیاهوی فوتبال مرد مهربانی است که خبر و تصویر کمک هایش هرازگاهی منتشر می شود. علی دایی در تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت، کمک به خانواده های محروم و ساخت مدرسه در شهرش پیشگام بوده. دایی همچنین با همراهی همسرش هرازچندگاهی به دیدن بچه های مبتلا به سرطان می رود و ضمن کمک، عکس یادگاری می گیرد و خوش و بشی با آنها می کند. علی دایی سال گذشته سفر فرهنگی مبارزه با ایدز شد و قول داد در این راه هر کمکی که بتواند، انجام بدهد.

مهتاب کرامتی و کمک به کودکان نابینا

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند

مهتاب کرامتی، بازیگر، به عنوان سفیر صلح و حسن نیت یونیسف سال ها در زمینه کودکان و مبارزه با ایدز فعالیت داشته است. او سال گذشته سفیر «کمپین کودکان امید» هم بود. این هنرمند از مردم و هنرمندان خواسته بود که برای ضبط کتاب های صوتی و تکمیل بانک کتابخانه های گویای ویژه نابینایان، به او کمک کنند تا بچه ها با داستان خواندن، خیال کردن را یاد بگیرند. بعد از این درخواست، بهرام رادان، سحر دولتشاهی و محمد بحرانی برای شرکت در این حرکت و ضبط کتاب صوتی اعلام آمادگی کردند.

بهرام رادان، سفیر برنامه جهانی غذا و کمک به کودکان سوخته

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


بهرام رادان از کسانی است که هرازگاهی نامش در بین چهره هایی که به دیگران کمک می کنند و فعالیت خیرخواهانه دارند، دیده می شود. رادان سال 89 سفیر ملی نهاد بین المللی غدا شد و گفت: «من مشتاق همکاری با برنامه جهانی غذا در راستای کمک به گرسنگان جهان هستم و می خواهم سهمی در تلاش جهانی برای ساختن دنیایی عاری از گرسنگی داشته باشم.»

او همچنین به دیدن دانش آموزان سوخته مرودشتی رفت و عکسی از خودش و آنها منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «2 سال پیش فراخوانی دادیم برای کمک به بچه های سوخته مرودشت، امروز مبلغ حساب بانکی بین بچه ها به عنوان عیدی تقسیم شد؛ نفری 7میلیون تومن، ممنونیم از اعتماد اون ها که کمک کردن، این عکس یادگاری به خواست خود بچه ها منتشر می شه، امیدواریم سال آینده با بهبود کاملشون این عکس رو تکرار کنیم. آمین.»

مهدی مهدوی کیا و باور به کار خیر رسانه ای

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


مهدی مهدوی کیا، از فوتبالیست هایی است که نامش در انجام فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه شنیده می شود. او در گفت و گویی درباره این نوع عملکردها و رسانه ای شدن آنها گفته بود: «شخصا معتقدم هیچ اشکالی ندارد آدم کار خیری انجام دهد و رسانه ها هم آن را منعکس کنند چون وقتی یک فوتبالیست مطرح چنین کاری می کند، بازتاب آن زیاد است و این حس را در سایر هموطنان ایجاد می کند که آنها هم در چنین اموری دخیل باشند.»

او درباره کمک های خودش هم عنوان کرده: «زمانی که هامبورگ بودم، دسته جمعی به عیادت کودکان سرطانی یا دیالیزی می رفتیم و هدیه می بردیم مثل پیراهن تیم با یکسری هدایای دیگر. چند ساعتی در آن محیط بودیم و بعد بر می گشتیم وقتی هم در گیلان زلزله آمد، یورگن کلینزمن دست به کار شد و در جام جهانی فرانسه هم هدایایی دادند یا وقتی در بم زلزله آمد و حتی برای تاسیس ورزشگاه در بم هم کارهایی کردند.» مهدوی کیا همچنین درباره کمک به یک مرکز خیریه کمک به کودکان آفریقایی حرف زده و اینکه ماهیانه از طریق اینترنت به آنها کمک می کند و از کودکان نامه های سرشار از مهر و محبت و نقاشی می گیرد.

فرخ نژاد و کودکانی با بیماری نادر

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


حمید فرخ نژاد، سفیر حسن نیت بنیاد بیماری های نادر است و بیشتر فعالیت را در این حیطه انجام می دهد. او گفته: «من خوشحالم در این عصر و دنیا آدم هایی هستند که خارج از بده بستان های دولتی، با همت خودم و مردم کار به این بزرگی انجام می دهند و وظیفه خود دیدم در این بنیاد نقشی داشته باشم.»

مهدی رحمتی و دیستروفی

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


مهدی رحمتی، دروازه بان تیم پیکان، در کنار کودکان مبتلا به دیستروفی. او که در همایش این بچه ها شرکت کرده بود گفت: «قبل از اینکه به اینجا بیایم، شناخت زیادی از این بیماری نداشتم، اما حالا که این کودکان را دیدم، خیلی متاثر شدم و دوست دارم هرکاری که از دستم بر می آید برای آنها انجام دهم.»

فاطمه معتمد آریا، سفیر نیکوکاری مهرآفرین

چهره هایی که شهرت شان را وقف مردم می کنند


معتمدآریا از بازیگران خوشنامی است که چند سالی است با موسسه «نیکوکاری مهرآفرین» همکاری می کند.

زندگی مثبت
نظرات بینندگان