arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

دلايل ريزش بورس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افت قيمت نفت، گزارش شرکت هاي بورسي، رکود حاکم بر اقتصاد و افت قيمت فلزات اساسي، از اصلي ترين دلايل ريزش بازار سهام به شمار مي روند.

يکي از دلايل افت بازار را مي توان افت قيمت نفت دانست. در بازار سرمايه برخي از صنايع نظير شرکت هاي پالايشگاهي و شيميايي به قيمت نفت وابستگي زيادي دارند که حدودا نيمي از بورس را در اختيار دارند، از طرفي کليت اقتصاد کشور -که بازار سرمايه نيز دماسنج آن است بسيار به قيمت نفت وابسته دارد قيمت نفت در پرتقاضاترين فصل سال به شدت کاهش يافته و نفت برنت حتي به زير 50 دلار رسيده است. اين موضوع نشان مي دهد برخلاف تصور اوليه که رشد نفت تا 80 دلار را پيش بيني ميکرد، ريزش بيشتر آن در فصل پاييز دور از ذهن نيست.

مورد بعدي که ريزش شاخص بورس را توجيه پذير مي کند افت قيمت فلزات اساسي است در حال حاضر شاخص دلار بسيار تقويت شده است و گرچه به سقف قبلي خود نرسيده است اما گزارش هاي اين روزهاي اقتصاد آمريکا نشان مي دهد بعيد نيست از سقف قبلي خود نيز عبور کند. در روزهاي اخير هم گزارش وزارت کار آمريکا مثبت بوده است و نرخ بيکاري آمريکا نيز در سطح 3/5 درصد تثبيت مانده است و حتي احتمال افزايش نرخ هاي بهره را شدت داده است در چنين شرايطي بايد منتظر رشد شاخص دلار بود، اين موضوع خود موجب افت قيمت فلزات اساسي مي شود، اما در طرف تقاضا علاوه بر رشد دلار، اقتصاد بد جهاني نيز موجب کاهش قيمت آن ها شده است. در حال حاضر گزارشات اقتصادي کشور چين بسيار نااميد کننده است، حتي عنوان مي شود که چين بايد برنامه اقتصادي ديگري براي کشور خود تدوين کند که وابسته به رشد زياد نباشد مجموع اين موضوعات موجب شده است بخش بزرگي از بورس کشور که کالا محور است خود را در معرض خطر ببيند.در داخل کشور هم کماکان رکود حکم فرما است. حتي مي توان گفت بخشي از افت تورم کشور به دليل همين رکودي است که در صنايع حکم فرماست.نرخ سود بانکي کماکان 20 درصد است و به صورت ساده عملا بازگشت سرمايه يک سرمايه گذار در بانک 5 ساله است اين در حاليست که بازگشت سرمايه يک فرد در بورس با همين قيمت هاي فعلي در حال حاضر پنج ساله است در ساير بازارها نيز بازاري وجود ندارد که با بازگشت سرمايه پنج ساله بانک رقابت کند.از طرفي گزارشات شرکت هاي بورسي هم نااميد کننده بود برخي از گزارش ها حتي خطر تعديل هاي منفي را در شش ماهه نشانه گرفته اند علاوه بر گزارشات سه ماهه ضعيف تقسيم سود ها در مجامع مناسب نبوده و ناتواني در پرداخت سود توسط برخي از شرکت ها مشهود است به نظر مي رسد که مجموع عوامل فوق در ريزش بازار دخيل بوده اند. در ماه هاي آتي مهمترين اتفاقات پيش روي بازار برگشت دلارهاي بلوکه شده و مقدمات رفع تحريم است ورود سرمايه هاي خارجي به بازار سرمايه نيز يک اتفاق بسيار بزرگي خواهد بود.

چشم انداز صنعت بانک بعد از رفع تحريم ها هم بسيار مثبت خواهد بود، بانک هاي کشور بعد از رفع تحريم ها پتانسيل هاي بسيار زيادي خواهند داشت، در صنعت دارو با رفع تحريم ها و بازگشايي ال - سي

شاهد رشد و رونق بسزايي خواهيم بود، محصولات پتروشيمي هم در صورت نبود افت و تثبيت قيمت ها ميتوانند يکي از صنايع پررونق باشند.

چشم انداز صنعت خودرو و قطعه سازي در صورت دريافت تکنولوژي و ادغام با ساير خودروسازي هاي بزرگ خارجي مي تواند مثبت باشد در صورت ثبات در عراق يا حتي مقداري رشد اقتصادي در داخل کشور صنعت سيمان جان تازه اي خواهد گرفت و اگر دولت بتواند از دلارهاي بلوکه شده براي پرداخت بدهي هاي خود به شرکت هاي پيمانکاري استفاده کند در آن صنايع نيز گردش پول زيادي ايجاد خواهد شد. نکته آخر اينکه بازار سرمايه با مشکلات بسيار زياد داخلي و خارجي دست به گريبان شده و به نظر مي‌رسد اتفاقات آتي پيش روي بازار سرمايه دست کم بدتر از اتفاقاتي که رخ داد نخواهد بود و بازار به سمت روزهاي خوب خود حرکت خواهد کرد.

انتظار مي رفت بعد از توافق هسته اي که در تاريخ 23 تير امسال رخ داده است بازار سرمايه و در راس آن بورس به عنوان اولين بازار پيشرو، با رشد و رونق فزاينده اي مواجه شود. انتظارات به گونه اي بود که به سرعت سرمايه هاي خارجي جذب مي شوند، سود بانکي کاهش مي يابد و تاثير توافق به سرعت در گزارش هاي شرکت ها مشاهده خواهد شد.

اما بر خلاف انتظارات شاخص بورس از رقم 69500 محدوده 66000 را شکانده و حداقل از ديدگاه تکنيکال مستعد ريزش بيشتر هم شده است. کمتر کارشناسي انتظار داشته است که بعد از توافق، بورس فقط پنج روز مثبت باشد و سقوطي با چنين شدت را دنبال کند.

در روزهاي ابتدايي عمدتا ريزش شاخص سياسي نسبت داده مي شد و از فشار فروش تصنعي گذرا در بازار سرمايه عنوان مي شد، فشار فروش در روزهاي آتي هم ادامه داشته است که دليل دوم و منطقي تري براي ريزش بازار عنوان شده بود، پيش بيني ورود بانک ها به مجامع و انتظار تقسيم سود کم، که اتفاقا همين گونه نيز شده است بازار را براي چند روز منفي کرد .

* بهنام بهزادفر: مدير امور اعضاي کانون کارگزاران
نظرات بینندگان