arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
معاون اول رئیس‌جمهور عراق:

«برخی از نظامیان عراق خیانت کرده‌اند»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس‌جمهور عراق نیروهای گفت: بسیج مردمی در هیچ منطقه‌ای تسلیم نشده و خیانت نکردند. ‌این در حالی است که برخی از نیروهای نظامی عراق از هم پاشیدند، خیانت کردند، تسلیم شدند و سلاح و سربازان خود را در اختیار داعش قرار دادند.

نوری المالکی در گفت‌وگو با «ابنا»، با اشاره به محور مقاومت در عراق و تشکیل نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) اظهار کرد: رسانه‌هایی همچون العربیه و الجزیره لقب‌های ناروا به این نیروها می‌دهند؛ البته این طبیعی است که حشد الشعبی در نظر آنها وقیح باشد،‌ چراکه آنان گروهی مجاهد و رزمندگانی مقاوم هستند که از عراق و عراقی دفاع می‌کنند.

وی با ابراز خرسندی از موفقیت‌های پی‌درپی نیروهای بسیج مردمی عراق تصریح کرد: ما این نیروها را در ابتدای ناآرامی‌ها تشکیل دادیم و در ساختار آن از بسیج ایران الگو گرفتیم.

مالکی افزود: اگر نیروهای بسیج مردمی نبودند، نیروهای عراقی نمی‌توانستند پیشروی‌های مطلوب را انجام دهند. متاسفانه نیروهای عراقی با وجود اینکه با هزینه‌های سنگین مسلح شده‌اند، ولی در موصل و انبار از هم پاشیده شدند.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق با بیان اینکه "نیروهای بسیج مردمی در هیچ منطقه‌ای تسلیم نشده‌اند و خیانت نکردند"، خاطرنشان کرد: ‌این درحالی است که برخی از نیروهای نظامی عراق از هم پاشیدند، خیانت کردند، تسلیم شدند و سلاح و سربازان خود را در اختیار داعش قرار دادند.

مالکی گفت: سلاح نیروهای بسیج مردمی، پیروزی یا شهادت است و برای همین در قاموس آنها عقب‌نشینی، تسلیم شدن و خیانت وجود ندارد. حشد الشعبی به کابوسی برای دشمنان عراق و تشیع مبدل شده است.

وی با اشاره به الگوگیری کشورهای منطقه از عراق اظهار کرد: اکنون بسیاری از کشورها می‌گویند که چرا ما از تجربه عراق در تشکیل نیروهای بسیج مردمی استفاده نکنیم و چنین تشکلی را تأسیس نکنیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق با انتقاد از نظرات تجزیه‌طلبانه برخی در عراق، تاکید کرد: ‌قطعا مخالف آن هستیم. وحدت عراق برای ما یک امر مقدس است و هدف جریان استکباری - صهیونیستی، تقسیم کشورهای منطقه به خصوص عراق است. برای همین از لحاظ سیاسی، مصلحت مردم عراق اقتضا می‌کند که عراق واحد بماند اما برخی هستند که از تجزیه عراق سخن گفته و همگان را به این امر تشویق می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بخش اعظم اهل سنت عراق، تمام شیعیان این کشور و حتی بخشی از کردهای ما هم مخالف تجزیه هستند، چراکه تجزیه عراق سبب خون‌ریزی و عدم عدالت در احقاق حقوق می‌شود و حتی کشورهای مجاور نیز مصایب زیادی را در صورت تجزیه عراق تحمل خواهند کرد.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق همچنین به تحولات اخیر یمن و حملات رژیم سعودی در آن کشور اشاره و اظهار کرد: بحرانی که امت اسلامی از آن رنج می‌برد، بحران فرقه وهابیت است. وهابیت به‌عنوان یک عقیده منحرف بر تفکر سیاستمداران حکومت عربستان هیمنه دارد.

مالکی تصریح کرد: عربستان سعودی مسبب تمام رنج‌های مسلمانان است. این جریان مربوط به اکنون نیست و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم همین‌گونه بود. این کشور علیه لبنان توطئه کرده و با طراحی سلسله انفجارها، بحران در این کشور را مدیریت می‌کند. عربستان و قطر بیشترین تاثیر را در جنایات و شهادت مردم بی‌گناه و تخربب زیرساخت‌های سوریه داشته است.

معاون رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه "جنایت‌ در یمن قابل وصف نیست"، تصریح کرد: یمنی‌ها مردمان اصیلی هستند، اما قدرتشان محدود است و عربستان از سنگین‌ترین سلاح‌ها و جنگنده‌ها علیه مردم مظلوم عراق استفاده می‌کند.

مالکی در پاسخ به این پرسش که چه کسی عراق را ویران کرد؟ گفت: عربستان سعودی دلیل تمام فتنه‌های انجام شده در عراق است و اقدامات خصمانه آنان از پیش از سقوط رژیم صدام تاکنون ادامه دارد. سعودی‌ها به فتنه‌افکنی در بحرین هم به همین شیوه مشغول هستند. سعودی‌ها از طایفه‌گرایی سخن می‌گویند و به شیعیان عربستان ظلم می‌کنند، به 70 درصد از ملت بحرین ظلم می‌کنند، این وقاحت است!

دبیرکل حزب الدعوه عراق تصریح کرد: رئیس‌جمهور سابق آمریکا از من پرسید که راه برون‌رفت از معضلات تروریست‌ها و پدیده تروریسم چیست که من به او گفتم "راه حل این است که رژیم سعودی تحت مراقبت بین‌المللی قرار بگیرد و برنامه درسی این کشور عوض و مراکز آموزشی تکفیری در عربستان تعطیل شود". رئیس‌جمهور سابق آمریکا سعی کرد که برنامه درسی این مراکز را عوض کند، اما نتوانست.

مالکی در پایان خاطرنشان کرد: اگر وضعیت عربستان درست نشود، ما شاهد آرامش در منطقه نخواهیم بود؛ البته من خوش‌بینم چون ملت عربستان در حال بیدار شدن است.
نظرات بینندگان