arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

انتقاد گرت پورتر از بازی مسخره اوباما برای سرزنش ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس و روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی در یادداشتی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور آمریکا همواره در مقابل رویکرد سنتی واشنگتن سر تعظیم فرود آورده است حتی اگر تغییر در آن به نفع کشورش باشد، ادامه انتقادات وی از ایران نیز یکی از آن‌هاست.

گرت پورتر، کارشناس و روزنامه‌نگار مستقل در یادداشت خود که در نشریه کنسرسیوم نیوز منتشر شده است، نوشت: زمانی‌که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از کنگره آمریکا می‌گذرد بسیاری از مردم در واشنگتن امیدوارند که رییس‌جمهور باراک اوباما یک استراتژی واقع‌بینانه‌تر از آن چیزی که در گذشته از دولت وی می‌شنیدیم درباره خاورمیانه تعریف کند. اما ظاهرا اوباما بر این باور است که اکنون زمان صحبت درباره چیز دیگری غیر از ارائه توافق هسته‌ای به کنگره نیست. سوال این است که ایده مشخصی وجود دارد که قرار باشد در زمان موعد آن بیان شود.

اگر زمان مناسبی برای این وجود داشت که رییس‌جمهور آمریکا بخواهد درباره استراتژی‌اش درخصوص زمان پس از توافق و مقابله با خاورمیانه‌ای که در جنگ به سر می‌برد صحبت کند، قطعا سخنرانی‌اش در دانشگاه امریکن در 5 اوت بهترین زمان بود.

اما اوباما به جای این که از این فرصت برای تشریح این موضوع استفاده کند که چگونه دیپلماسی آمریکا می‌تواند نقشی سازنده در خاورمیانه ایفا کند، سخنرانی خود را به دفاع از توافق وین با جزییات بیش‌تر محدود کرد.

رییس جمهور آمریکا از سال 2013 تاکنون نخواسته است به این موضوع اشاره کند که نقش ایران در منطقه حمایت از تروریسم نبوده، بلکه دفاع از نیروهایی بوده است که علیه داعش و عراق و سوریه می‌جنگند.

وی هم‌چنین سعی نکرده است این دروغ محض که ایران موجب بی‌ثباتی در یمن شده است، نه حملات هوایی عربستان و حمایت آن‌ها از گروه‌های فرقه‌گرا را تصحیح کند. اوباما در ازاء به این استدلال روی آورد که وضعیت در این حالت که ایران متهم به بی‌ثبات‌کردن منطقه است،‌ بسیار بدتر می‌بود اگر توافق هسته‌ای به شکست می‌انجامید.

فرید ذکریا خبرنگار سی‌ان‌ان در مصاحبه از وی خواست تا تصویر غلطی که منتقدان از توافق وین ارائه می‌دهند را اصلاح کند و از اوباما پرسید آیا منافع گسترده میان تهران و واشنگتن در مقابله با داعش و افغانستان اجازه روابط سازنده‌تر میان دو کشور را می‌دهد یا نه؟ اما رییس‌جمهور آمریکا به وضوح مایل به پذیرش این نبود که شاید تغییری واقعی در روابط آینده آمریکا با ایران پیش‌رو باشد. وی در پاسخ گفت که ممکن است اما اساس این توافق این نیست که ایران بیش‌تر از آمریکا خوشش بیاید یا این که درگیر هرگونه استراتژی برای بهبود روابط هستیم.

پورتر در ادامه یادداشت خود به گفت‌وگوی دیگری از باراک اوباما با رادیو ملی آمریکا اشاره کرد که گفته بود مسایل ممکن است تغییر کند به شرط آن‌که ایران راه‌های خود را تغییر دهد. در صورتی‌که به عنوان یکی از تاثیرات این توافق ایران این مساله را به رسمیت بشناسد که آن‌چه در سوریه اتفاق می‌افتد به عنوان مثال منجر به افراطی‌گری می‌شود که نه تنها آمریکا بلکه ایران را نیز تهدید می‌کند و این که این کشور لحن تهدیدآمیز خود علیه اسراییل را نرم‌تر کند.

هر دو این گفت‌وگوها نشان‌دهنده پرهیز عمدی اوباما از پذیرش این حقیقت بود که ممکن است آمریکا به سمت همکاری با ایران حرکت کند. پاسخ‌های اوباما و آن‌چه مشاوران وی مایل به انجامش هستند نشان می‌دهد که بیش از هرچیز خواهان دوری از حملات کمپین جدید مخالفت با توافق هسته‌ای به رهبری لابی آیپک به این توافق هستند.

واضح است که میان ارزیابی دولت اوباما و گروه‌های حامی اسراییل در آمریکا و منتقدان عربستانی‌اش درخصوص نقش ایران در منطقه اختلاف‌هایی وجود دارد. اما اوباما حتی نمی‌خواهد اذعان کند که در آینده احتمال گفت‌وگو با ایران وجود دارد.

اوباما و مقامات ارشد موقت وی در طول دو سال گذشته مرتب این حرف را که ایران حامی تروریسم است و نقش بی‌ثبات‌کننده در منطقه دارد تکرار کرد‌ه‌اند. موسسات امنیت ملی کلیدی آمریکا نیز همین رویه را در قبال ایران ادامه داده‌اند.

این عادت کلیشه‌یی و بی‌مزه مقامات دولت آمریکا و موسسات این کشور منجر به اعمال محدودیت‌هایی بر انعطاف دیپلماتیک دولت در قبال ایران تا زمان پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان