arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۸۹

توصيه هاي تغذيه اي به مسافران نوروزي

معاون مركز سلامت و محيط كار وزارت بهداشت با اشاره به افزايش مسافرت‌هاي نوروزي گفت: خانواده‌ها بايد توجه ويژه‌اي به نوع تغذيه خود و مواد غذايي مصرفي در طول مسافرت داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مركز سلامت و محيط كار وزارت بهداشت با اشاره به افزايش مسافرت‌هاي نوروزي گفت: خانواده‌ها بايد توجه ويژه‌اي به نوع تغذيه خود و مواد غذايي مصرفي در طول مسافرت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ايسنا، سيدرضا غلامي درباره رعايت نكات بهداشتي در جهت حفظ و ارتقاي سلامت خانواده‌ها در طول مسافرت اظهار كرد: تاكيد وزارت بهداشت اين است كه خانواده‌ها در هيچ شرايطي همراه خود غذاهاي پخته را حمل نكنند زيرا سلامت غذا دچار تهديدهاي جدي مي‌شود چرا كه غذاهاي پخته بايد در دماي زير 4 درجه يا بالاي 60 درجه نگهداري شوند و به همين خاطر خانواده‌ها از حمل مواد پخته خودداري كنند.

وي اضافه كرد: پيشنهاد مي‌شود كه تمامي محصولات و مواد غذايي فرآوري شده مثل مرغ، گوشت و ماهي را از همان شهري كه در آن مصرف مي‌كنند خريداري كنند و اگر مجبور به حمل آن از مبداء خود شدند طوري آن را نگهداري كنند كه از يخ‌زدگي خارج نشده و به طور غيرمستقيم (در كيسه يا ظرف دربسته) در مجاورت يخ قرار گيرد تا درجه حرارت خود را حفظ كرده و فاسد نشود ولي در هر صورت توصيه وزارت بهداشت اين است كه اين مواد غذايي به صورت تازه خريداري شود.

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت تصريح كرد: در خصوص مصرف تنقلات مخصوصاً براي كودكان توصيه مي‌شود كه از تنقلات سنتي مثل آجيل استفاده شود و در صورت خريد پفك، چيپس و لواشك (در صورت اصرار كودكان) براي تفنن از مواد بسته‌بندي داراي مجوز استفاده كرده و دقت كنند كه به هيچ عنوان پفك و چيپس زيرنور آفتاب قرار نگرفته باشد و داراي تاريخ توليد و انقضاء باشد.

غلامي درخصوص نشانه‌هاي فاسد شدن تنقلات مصرفي كودكان اظهار داشت: بوي نامطبوع و مزه تلخ تنقلات نشانه‌هايي از فساد آن محصول است و والدين حتماً محصولاتي را كه كودكان مي‌خواهند مصرف كنند را بچشد و از مراكزي خريد كنند كه اولاً حداقل شرايط بهداشتي را داشته باشد و داراي كارت معاينه پزشكي باشد.

وي با بيان اينكه ظاهر مراكز خريد از اهميت ويژه‌اي در سلامتي محصول برخوردار است، گفت: اگر افراد با مراكز آشفته و به هم ريخته مواجه شدند براي اهميت به سلامتي خود از آن مركز خريد نكنند چرا كه كسي كه به ظاهر توجه نكند به سلامت و كيفيت محصولات هم توجه چنداني نخواهد داشت و همچنين خانواده‌ها به هيچ وجه مواد غذايي را از دكه‌داران و دست فروشان خريداري نكنند.

غلامي خاطرنشان كرد: توصيه مي‌شود اگر خانواده‌هاي مي‌خواهند با قرار گرفتن در مكان‌هاي تفريحي خود به پخت غذا بپردازند حتماً از مواد اوليه سالم (مثل گوشتي كه مهر دامپزشكي دارد) استفاده كنند و محصولات خود را از مراكز مجاز تهيه كنند.

وي درخصوص نشانه‌هاي فاسد شدن گوشت و فرآورده‌هاي مرغ و ماهي گفت: تنها بوي بد و رنگ نامناسب نشانه فساد اين مواد نيست بلكه اگر 4 تا 3 ساعت اين مواد در هواي آزاد قرار گيرد و بدون يخ باشد دچار فساد شده و هيچ علامت خاصي ندارد و تنها درجه حرارت نامناسب براي فساد مرغ، گوشت و مااهي كافي است.

به گزارش ايسنا، غلامي ادامه داد: بهترين مواد براي مصرف در طول مسافرت نان و پنيرو استفاده از غذاي سالم و تازه است و بايد توجه كرد كه تخم‌مرغ پخته هم اگر بيشتر از 2 ساعت در هواي آزاد باقي بماند دچار فساد مي‌شود.

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درخصوص مصرف كنسروها در طول مسافرت گفت: مصرف كنسروها در صورت توجه به تاريخ انقضاء، توليد و دستورات روي قوطي مشكلي ايجاد نمي‌كند و اگر قوطي كنسرو داراي برآمدگي بود و با فشار دوطرف بر سر جاي خود برگشت، نشان از فساد آن محصول دارد ولي اگر برآمدگي در يك سمت بود و در صورت فشار به جاي خود برنگشت از لحاظ سلامتي و مصرف مشكلي ايجاد نمي‌كند.
نظرات بینندگان