arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

آوار اقتصادی بر دوش وزیر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی طیب‌نیا. وزیر امور اقتصاد و دارایی. دارای بیشترین رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی. معتقد به کاهش اتکای بودجه دولت به نفت. امیدوار به بازگشت واردات به حالت عادی پس از رفع تحریم‌ها از طریق گشایش LC که سالم‌ترین شیوه بوده و کمترین فشار را به تولید کشور وارد می‌کند. دارای یک برنامه‌ریزی درست برای رسیدن به اهداف.

اما با همه این‌ها حالا او از سوی مجلس سه کارته شده است و بیش از 10 نفر تقاضا استیضاحش را مطرح کرده‌اند و آن در اولویت کاری‌شان قرار داده‌اند؟

در این‌باره با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است که نظرات ایشان را در زیر می‌خوانید:

*رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: دکتر طیب نیا از رای بالایی برخوردار بود. اگر واقع بینانه بنگریم در طول این سال‌ها عملکرد خوبی نیز داشته است. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نمایندگان وی را مورد سوال قرار می‌دهند. برخی‌ها می‌دانند این مشکلات ریشه‌ای هستند( کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش) که به آسانی حل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: افرادی نیز به لحاظ مباحث سیاسی می‌خواهند دولت را ناکارآمد قلمداد کنند؛ چراکه . آن‌چه که مطرح می‌شود در مورد وزرای دیگر نیز مطرح است.

وی گفت: چالش ما در بخش اقتصادی است. به ناچار فشارهایی که به مردم وارد می شود باید به وزیر انتقال داده شود؛ زیرا به جز دکتر طیب‌نیا فرد دیگری پاسخگو نیست و طبیعتا آوار اقتصادی بر دوش وزیر اقتصاد فرو می‌ریزد.

علیرضا سلیمی هم گفت: وزیر اقتصاد نقاط قوتی دارد. اما روال قانون اینطور است. سوالاتی که پرسیده شده سه بخش است، بخشی مربوط به ایرادات ساختاری است چون فرد دیگری جز وزیر (مانند رئیس بانک مرکزی) پاسخگو نیست ناچار بودند از دکتر طیب نیا سوال کنند. عضو کیسیون آموزش و تحقیقات افزود: بخشی از سوالات نیز مربوط به شرایط منطقه‌ای و جهانی، رکود و تورم، تحریم ها و... است که وزیر نقش چندانی در آن‌ها نداشته است. همچنین برخی مسائلی(سود بانکی و وام ازدواج، مالیات ها) مربوط به حوزه وزارت اقتصاد نیست.

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: علت استیضاح و گرفتن کارت زرد مربوط به شرایط بد اقتصادی جامعه است. قسمتی نیز مربوط به مطالبات مجلس از وزیر است. عملکرد و سوالات در حیطه کاری وزیر نبوده اما وی توضیح دادند و نماینگان قانع شدند. متاسفانه مقداری عصبانی شدند و این موضوع به دلیل این بود که خارج از حیطه وی سوال شد.

وی تصریح کرد: مجلس به وزیر اقتصاد بیشترین رای اعتماد را داد و به همین علت بیشترین انتظار را از وی دارد.

وی گفت: در این شرایط استیضاح وزیر اقتصاد و یا هر وزیر دیگری شایسته نیست. اگر بنا به استیضاح باشد وزرای دیگری هستند که مستحق استیضاح هستند!

هم‌چنین محمدعلی عبداله‌ زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با استیضاح وزیر مخالم. در زمانی که از وی سوال شد در مجلس حضور نداشتم اما معتقدم که در این شرایط اقتصادی استیضاح وزیر اقتصاد منطقی نباشد.

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: عملکرد وزیر حساسیت های خاص خود را دارد. کارت‌های زردی که وزیر گرفته بخشی از آن کوتاهی وزیر نیست و مربوط به وظایف بانک مرکزی است.

وی افزود: وزیر اقتصاد عملکرد خوبی دارد و با توجه به آن انتظارات مجلس نیز بالا می‌رود. مردم و نمایندگان از عملکرد سازمان مالیاتی ناراضی‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که مجلس همراهی کند و به استیضاح رای ندهد تا وزیر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد با توجه به این‌که این استیضاح به معنای مچ‌گیری نیست به منظور اصلاح امور است.

هم‌چنین عباس قائید رحمت عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بزرگترین و زیربنایی‌ترین مشکل حال حاضر مشکل اقتصادی است نرخ سود رشد و تورم به صورت نامعقول بالا رفته که این نیز مربوط به سو مدیریت ها در دولت گذشته بوده است. علاوه بر آن تحریم‌های ناجوانمردانه بی تاثیر نبوده است. همچنین اختلاس‌هایی که اتفاق افتاده به پیکره اقتصاد کشور ضربه وارد کرد. متاسفانه بخش تولید حمایت نشد و به تبع آن بخش‌های دیگر نیز دچار آسیب شدند.

وی افزود: در دولت گذشته برخی به جای حل مشکل به دنبال ارائه آمارهای غلط بودند و به شکلی، عوام‌فریبانه رفتار می‌کردند. این دولت وارث چنین مشکلاتی است و با آن دست به گریبان است. مهمترین مشکلات است به نمایندگان منتقل می‌شود و نمایندگان به وزرا انتقال می‌دهند و در آخر منجر به سوال و استیضاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل باعث شد وزیر اقتصاد که بالاترین رای را آورده کارت زرد بگیرد. وزیر اقتصاد فردی توانمند و از همه لحاظ فرهیخته است. باید جلوی استیضاح مکرر گرفته شود. تلاش کنیم در سالی که به همدلی و هم زبانی معروف شده دولت را حمایت کنیم تا کشور از گردنه حساس مشکلات اقتصادی عبور کند.

قائید رحمت تصریح کرد: لوایحی به تصویب رسیده که برای تولید رقابتی بسیار مفید بوده است. آیین‌نامه آن در حال تدوین است و مشکلات بزرگ اقتصادی را مرتفع خواهد کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مشکلات بانک مرکزی باشد.

وی گفت: نیاز به طرح مشترک است تا بتوانیم سوء مدیریت‌هایی که در دولت‌های قبل اتفاق افتاده رفع و رجوع کنیم.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم گفت: دکتر طیب نیا از لحاظ شخصیتی فردی متدین و متخصص‌اند. وی در اقتصاد نگاه مثبتی دارد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد مجموعه‌ای است که حوزه کاری حساسیت‌زایی دارد. نگاه‌های متضادی در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه گفت: وزیر اقتصاد تعامل نزدیکی با مجلس دارد. این تعامل در لایحه خروج از رکود منجر کسب افتخاری شد همکاری وزارتخانه و مجلس بسیار مفید است.

قادری گفت: بحث استیضاح را جدی نمی‌بینم.

هم‌چنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بنده وزیر اقتصاد را در معرض استیضاح نمی‌بینم و مخالف آن هستم. شرایط و مشکلات اقتصادی همیشه وجود داشته و برخی مسائل ناشی همچون تحریم‌ها آن‌ها را تشدید کرده است. دکتر طیب نیا فردی آگاه و پیگیر هستند و نگاه وی به تحریم نگاه درستی است.باید تلاش کرد و وی را مورد حمایت قرار داد.

وی با اشاره به این‌که «باید نقاط قوت را دید» گفت: علیرغم مسائل و مشکلات اتفاقات مثبتی (کنترل نقدینگی و ساماندهی موسسات غیر مجاز تا حدودی اتفاق افتاد.)نیز افتاده است. رشد اقتصادی از منفی به مثبت تبدیل شده است که این نشان می دهد اگر تدابیری نبود به شرایط سخت‌تری دچار می‌شدیم.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: وزیر اقتصاد سه اخطار از مجلس دریافت کرد و این‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایطی که در کشور وجود دارد است. برخی از مشکلات مربوط به بانک مرکزی است که موجب نگرانی نمایندگان شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد با توجه به این‌که رای اعتماد بالایی گرفته است به نظر بنده صلاح نیست که استیضاح شود. او تلاش خود را می‌کند تا مشکلات را از سر راه بردارد اما در جاهایی از دست وزیر اقتصاد برنمی‌آید به طور مثال بانک مرکزی زیر حوزه وزیر نیست.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان