arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

نيويورک تايمز: توافق هسته اي ايران ، يهوديان آمريکا را به جان هم انداخته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم راجر کوهن به بررسی تاثیر نتیجه جمع بندی گفتگوهای هسته ای با ایران بر جوامع یهودی در آمریکا پرداخته می نویسد توافق هسته ای یهودیان آمریکا را به جان هم انداخته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما نیویورک تایمز نوشت: « ابتدای این ماه رونالد موسکوویتز، پزشکی اهل کلولند و سندرا لیپی ، مدیر بازنشسته بخش بهداشت و درمان اهل بوکا راتون ، فلوریدا ، با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل از راه اینترنت ارتباط برقرار کردند. این دو نفر به همراه هزاران یهودی دیگر در آمریکا دعوت شده بودند تا به سخنان نتانیاهو که از راه وب کست پخش می شد و مضمون آن « با توافق ایران مخالفت کنید» بود گوش فرا دهند.

موسکوویتز و لیپی به نتانیاهو گوش دادند که مدعی شد: بر اساس این توافق ایران فردا به صدها بمب دست پیدا می کند، هر گروه تروریستی تحت حمایت ایران به ابرقدرت تروریستی بدل می شود، ایران اجازه خواهد داشت کیک زرد بسازد و آنرا را بخورد ، مسابقه ای تسلیحاتی در خاورمیانه (غرب آسیا) به راه می افتد ، میلیاردها دلار در اختیار ایران می گذارد و مسیر ایران را دستیابی به بمب هموار می کند. نخست وزیر اسرائیل از این اظهار نظر رئیس جمهور اوباما که گفته بود هر کس با این توافق مخالفت کند در پی جنگ است عصبانی شده بود و این دیدگاه را نه تنها اشتباه بلکه تکان دهنده خواند.

نتانیاهو اصرار داشت بر خلاف همه شواهد موجود او با توافق مخالف است چون می خواهد از جنگ جلوگیری کند. لیپی تحت تاثیر جوسازی نتانیاهو قرار نگرفت. او احساس قرار همه راه ها به سوی روز جزا امتحان شده است. وی قصد ندارد به نماینده اش در کنگره تلفن بزند و از او بخواهد در مخالفت با توافق رای بدهد و سپس رای کافی جمع کند تا از وتوی قطعنامه از سوی اوباما عبور کند. این چیزی است که نتانیاهو می خواهد ، ناکام ماندن توافق و از یهودی های آمریکا استفاده می کند تا به هدفش برسد.

لیپی گفت: « این توافق خوبی نیست. اما برای به تعویق انداختن پرونده هسته ای کافی است و شاید به ما زمان بدهد تا باقی مسائل را حل و فصل کنیم.

در حالی که توانایی هسته ای ایران به شدت کاهش می یابد ، می توان دوباره نشست و در طول سال های آینده درباره مسائلی همچون هولوکاست ، اسرائیل و حقوق بشر سخن گفت، به همین علت است که من از این توافق حمایت می کنم. حق با اوست. خمیرمایه این توافق این است که ایران و آمریکا را مجبور می کند با هم در ارتباط باشند. اگرچه باهم دشمن اند اما در طول 15 سال آینده چارچوبی دارند تا اختلاف ها را مطرح و با هم داد و ستد کنند. بسیاری از جوانان ایرانی آنقدر که به ظهور امام غایب باور دارند دیگر به شعار «مرگ بر آمریکا» باور ندارند.

موسکوویتز نگران شده است. وی فکر می کند توافق نگران کننده است ، اما آنقدر نگران کننده نیست که آمریکا آن را نپذیرد. وی همچنین نمی خواهد این توافق در خانواده اش اختلاف ایجاد کند. همسرش ، پتا موسکوویتز، حامی سرسخت توافق و یکی از اعضای جی استریت است ، بزرگترین سازمان یهودی که از سیاست دیپلماسی اوباما در قبال ایران حمایت کرد. این اختلاف ها غیر معمول نیست. بحث بر سر توافق با ایران در خانواده ها و جامعه یهودیان آمریکا کاملا داغ است. برخی چیزها را باید گفت. عملکرد نتانیاهو نمایانگر عادت او در مداخله در سیاست در آمریکاست.

وقتی که وی در انتخابات ریاست جمهوری قبل از علنا از میت رومنی ، نامزد جمهوریخواه حمایت کرد ، این مداخله جویی آشکارتر شد. نتانیاهو تلاش می کند اوباما را دور بزند و اغلب هم گند می زند و رابطه با آمریکا را تضعیف می کند. کافی است تصور کنید اوباما از هزاران اسرائیلی بخواهد برای مخالفت با قانونی حساس در کنست (پارلمان اسرائیل) به پا خیزند. بدین ترتیب نامناسب بودن رفتار نتانیاهو آشکار می شود. وب کست نتانیاهو را کنفرانس روسای سازمان های بزرگ یهودی و فدراسیون های یهودی در آمریکا ترتیب داده بودند.

چندین گروه برجسته یهودی از جمله کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) ، کمیته یهودیان آمریکا و لیگ ضد بدنام سازی با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده اند. جای تعجبی نیست که این گروه ها تمایل دارند هم جهت با اسرائیل حرکت کنند اما چیزی که نگران کننده است این است که مشخص نیست این سازمان ها چگونه یهودیان آمریکا را نمایندگی می کنند.

برخی نظرسنجی ها نشان می دهد اکثریت عمده یهودیان با توافق با ایران موافقند اما اختلاف نظر وجود دارد. اگر سازمان های بزرگ یهودی نخواهند این همه پراکندگی و اختلاف عقیده را در بین یهودیان آمریکا منعکس کنند هیچ خدمتی نه به یهودی ها ، و نه به اسرائیل و به برقراری صلح در خاورمیانه (غرب آسیا) نمی کنند. دادن وقت به نتانیاهو برای صحبت کردن درباره ایران به جای اوباما هم هیچ خدمتی به یهودیان به شمار نمی آید.

همانگونه که اوباما گفته جایگزین این توافق جنگ است. چرا؟ زیرا تحریم ها ضد ایران فرو می پاشد. چین و روسیه به این نتیجه می رسند که آمریکا درباره سازش با تهران جدی نیست. سازشی که فاصله ایران را با دستیابی به بمب افزایش می دهد ، برنامه هسته ای ایران را کوچک می کند و آن را در معرض بازرسی شدید بین المللی قرار می دهد. در غیر این صورت ، سانتریفیوژها که در سایه دیپلماسی آمریکا کاهش یافته دوباره افزایش پیدا می کند و ذخایر اورانیوم ایران نیز همینطور. کوبیدن بر طبل جنگ نیز از سر گرفته می شود.

یهودی های آمریکا به جای گوش دادن به نتانیاهو باید به قدیمی ترین عضو یهودی کنگره آمریکا ، سندر ام. لوین گوش دهند که از توافق حمایت کرده و گفته این توافق بهترین را در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و در نتیجه اسرائیل و خاورمیانه (غرب آسیا) امن تر خواهد شد. آنها باید به خاطر داشته باشند که پنج سناتور یهودی از این توافق حمایت کرده اند.»

نظرات بینندگان