arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

عاملان حادثه "کوه‌ هوا" شناسایی شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، حادثه ورود مواد حفاری به منطقه شکار ممنوع «کوه ِ هوا» را تحت پیگیری قضایی اعلام و بیان کرد: عاملان حادثه کوه هوا شناسایی شدند.

حمزه ولوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آلودگی ناشی از ورود مواد حفاری به منطقه شکار ممنوع «کوه هوا» که در جنوب استان فارس و محدوده شهرستان لامرود واقع شده است، گفت: در مهلتی که از طرف دستگاه قضایی به مجری داده شده بود، آنها خود را معرفی کردند و در حل حاضر موضوع توسط این دستگاه در حال پیگیری است.

وی به چگونگی وقوع این حادثه اشاره و بیان کرد: دکل‌های حفاری ملزم به استفاده از حوضچه‌های گل حفاری موسوم به مادپیت هستند تا از ورود مواد شیمیایی به محیط جلوگیری شود، اما مدتی است که یکی از این مادپیت‌ها سوراخ شده و مواد شیمیایی و آلاینده‌ها با ورود به طبیعت به گیاهان آسیب رسانده‌اند.

ولوی با اشاره به تلفات ناشی از ورود آلودگی به منطقه کوه هوا گفت: بوته‌ها و درختچه‌هایی که در مسیر این مواد و تحت تاثیر مستقیم آنها قرار داشتند خشک شده‌اند اما خوشبختانه تلفات حیوانی گزارش نشده است، زیرا این ناحیه محل رفت و آمد انسان‌هاست و حیوانات زیادی در این مسیر وجود ندارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس خطرات ناشی از ورود این مواد برای انسان را منتفی دانسته و افزود: میزان آب‌های جاری در این منطقه بسیار کم است،‌ بنابراین احتمال اینکه انسان‌ها از آن استفاده کنند، وجود ندارد و تنها آسیب ناشی از ورود این مواد، خشک شدن و از بین رفتن گیاهان و بوته‌هایی است که در مسیر آن قرار گرفته بودند.

وی در ادامه با تاکید بر توقف فعالیت دکلی که مادپیت آن سوراخ شده بود اظهار کرد: خسارت وارده برآورد و به مجریان پروژه اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه کوه ِ‌هوا دارای تنوع زیستی غنی و گونه‌های گیاهی و حیوانی ارزشمند است و از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده، اما با وجود ظرفیت‌های اکولوژیک، به دلیل وجود میدان‌های گازی عظیم به عنوان منطقه حفاظت‌شده انتخاب نشده است.

اخیرا علاوه بر چاه‌های گاز، تعدادی دکل حفاری جدید به این منطقه وارد شده که مشغول عملیات حفاری هستند و برای انجام عملیات روزانه خود، از ترکیب آب با مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. ترکیب این مواد، محلول فوق‌العاده سمی را به وجود می‌آورد که برای انسان، حیوانات و گیاهان بسیار خطرناک است و در صورت استفاده آنها منجر به مرگ می‌شود، به همین دلیل دکل‌ها به منظور جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به طبیعت، ملزم به استفاده از استخرهای بزرگی به نام پیت هستند اما متاسفانه مدتی قبل، استخر یکی از این دکل‌ها سوراخ شده و مواد شیمیایی وارد یکی از مهم‌ترین تنگه‌های منطقه و خشک شدن بوته‌ها و درخت‌های موجود در مسیر خود شدند.
نظرات بینندگان