arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

برژینسکی: رد توافق هسته‌ای عواقب ویران‌کننده‌ای دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا با تاکید بر ویرانگر بودن عواقب رد توافق هسته‌ای در کنگره نسبت به احتمال بروز یک جنگ دیگر در خاورمیانه در صورت رد توافق هشدار داد.

زبیگنیو برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه‌ تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی گفت: من فکر می‌کنم هر فرد باهوش و آگاهی می‌داند در صورتی که توافق در کنگره رد شود؛ عواقب گسترده آن ویرانگر خواهد بود.

او در ادامه تصریح کرد: توافق هسته‌ای ایران با بسیاری از توافق‌های دیگری که در روابط خارجی آمریکا به دست آمده است و در واقع یک پیمان هستند متفاوت است.

برژینسکی افزود: درواقع توافق هسته‌ای ایران یک فرآیند است که در آن یک سری اقدامات دوطرفه در درازمدت وجود دارد.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر تصریح کرد: توافق ایران فرآیندی است که قرار است یک رابطه پیچیده با ایران را به رابطه مثبت‌تر تبدیل کند که برای دستیابی به این هدف باید گرایش‌های داخلی هر دو کشور نسبت به یکدیگر تغییر کند که البته این روند به زمان نیاز دارد.

او افزود: در این مدت، اگر توافق با موفقیت روبه‌رو شود، ممکن است که ایران به جامعه جهانی بپیوندد.

برژینسکی تاکید کرد در صورتی که توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران شکست بخورد ما با شرایط دشواری روبه‌رو خواهیم شد که تاکنون مثل آن را ندیده‌ایم.

مقامات کاخ سفید همواره به کنگره هشدار داده‌اند که در صورت رد توافق رژیم تحریم‌ها از یکدیگر می‌پاشد و همچنین بر روی ارزش دلار و اعتبار جهانی آمریکا نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

نظرات بینندگان