arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

برخورد پلیس با لمپن‌های خیابانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس پلیس پایتخت از اجرای طرح پلیس برای برخورد با مزاحمت‌های کلامی و مزاحمان نوامیس در بوستان های غرب شهر تهران خبر داد.

سردار حسین ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای عملیات‌های شبانه و ضربتی پلیس پایتخت برای دستگیری متعدیان به حقوق شهروندی و افرادی که اقدام به مزاحمت های کلامی و بد مستی در بوستان ها می‌کنند، خبر داد و گفت:شب گذشته دومین مرحله از طرح امنیت و آرامش در محلات پایتخت از سوی یگان‌های انتظامی، عملیاتی و پشتیبانی پلیس تهران بزرگ در بوستان نرگس محله تهرانسر به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه این طرح برای رسیدگی به مطالبات به حق شهروندان، پاسخگوئی به نیازهای مردم و رفع دغدغه هایی که باعث کاهش احساس امنیت در جامعه می شود اجرا شد، گفت: برخورد با مخلان نظم و امنیت عمومی، هنجارشکنان اجتماعی، متعدیان به حقوق شهروندی، مزاحمان نوامیس مردم و به خصوص لمپن های خیابانی و افرادی که اقدام به مزاحمت‌های کلامی برای بانوان کرده و با اعمال خلافکارانه و نامتعارف خود موجبات سلب آسایش و آرامش شهروندان را فراهم می کنند، هدف اصلی اجرای این طرح به شمار می رود.

رییس پلیس پایتخت با بیان اینکه معیار اجرای این طرح درخواست های شهروندان و شکایات ارائه شده به پلیس است، افزود: گزارشات مردمی ابتدا اخذ و ضمن تجزیه و تحلیل، مناطق جرم‌خیر در آن رصد و پس از تایید اجرایی می‌شوند.

به گفته ساجدی نیا، ماموران پلیس پایتخت در طرح مذکور با حضور در محلات پایتخت با هرگونه مصادیق ناهنجاری اجتماعی، افرادی که با انجام رفتارهای نامتعارف باعث ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان می شوند و به طور کلی هرگونه جرم مشهودی که در مرعی و منظر مردم رخ می دهد؛برخورد می کنند.

وی ادامه داد: در عملیات شب گذشته که در بوستان نرگس محله تهرانسر به اجرا درآمد، تعداد قابل توجهی مزاحم نوامیس، هنجارشکنان نظم و امنیت محلات بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه در بین دستگیرشدگان تعدادی اراذل و اوباش سابقه‌دار و سطح 3 نیز وجود داشت، تصریح کرد: برای همه متهمان پس از انتقال به مقر پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ پرونده تشکیل و پس از انجام تحقیقات مقدماتی، متهمان سابقه دار با هماهنگی مقام قضائی برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به جرایمشان به دادسراهای مربوطه معرفی شدند.

وی از شهروندان خواست از طریق تماس با سامانه 110 موارد اینچنینی را به پلیس گزارش دهند.

جزئیات دستگیری متهمان
 مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی پایتخت نیز ظهر امروز جزئیاتی بیشتر از این حادثه را اعلام کرد.

بر این اساس در ساعت 21 ، نوزدهم مرداد ماه امسال وقوع یک فقره سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در منطقه خانی آباد خیابان ماهان روبروی مسجد چهارده معصوم به کلانتری 152 خانی آباد اعلام شد. با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام بررسیهای اولیه و بنا بر اظهارات صاحب طلافروشی، چهار مرد کاملا سیاه پوش درحالیکه همگی دارای البسه یکسان مشکی بوده و برای پوشاندن صورتهای خود نیز از کلاه ایمنی موتورسیکلت استفاده کرده بودند، با تهدید دو قبضه اسلحه جنگی کلاش اقدام به سرقت مسلحانه از طلافروشی کرده و نهایتا پس از سرقت بیش از چهار کیلوگرم طلا و جواهرات، همراه با تیراندازیهای مکرر در داخل خیابان با دو دستگاه موتورسیکلت آپاچی از محل متواری شده‌اند.

با اعلام خبر سرقت مسلحانه به پلیس آگاهی، بلافاصله کارآگاهان اداره یکم مبارزه با سرقتهای مسلحانه پلیس آگاهی تهران بزرگ در محل حاضر و همزمان هماهنگیهای لازم با شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران انجام و دستورات قضایی در این خصوص از سوی مقام قضایی صادر شد.

صاحب طلافروشی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: من و برادرم در داخل طلافروشی بودیم؛ حدودا ساعت 21 بود که چهار نفر سیاه پوش مسلح به دو قبضه اسلحه کلاش وارد مغازه طلافروشی شدند و ضمن تیراندازی در داخل مغازه که حتی یکی از گلوله‌های شلیک شده نیز به دیوار پشت سر من برخورد کرد، هر دو نفر ما را از مغازه بیرون کردند؛ در حالیکه دو نفر از آنها در مقابل در طلافروشی ایستاده و با تیراندازیهای هوایی به حالت رگبار مانع از نزدیک شدن مردم به طلافروشی می شدند، دو نفر دیگر اقدام به سرقت طلا و جواهرات داخل ویترین مغازه نموده و پس از انجام سرقت به سرعت سوار دو دستگاه موتورسیکلت آپاچی سفید رنگ شده و از محل متواری شدند.

صاحب طلافروشی در خصوص علت به رگبار بسته شدن خودرو شخصی اش نیز به کارآگاهان گفت: زمانیکه سارقان با دو دستگاه موتورسیکلت اقدام به فرار کردند، با خودرو شخصی زانتیا آنها را تعقیب کردم؛ در حین تعقیب، ضربه‌ای با ماشین به یکی از موتورها وارد کردم که باعث شد تا راننده تعادلش را از دست بدهد و موتورسیکلت به همراه دو سرنشین آن به زمین برخورد کند که پس از واژگونی موتور، ترک نشین که مسلح به اسلحه کلاش بود اسلحه خود را به سمت ماشین من گرفت و آنرا به رگبار بست؛ در آن لحظه تنها توانستم خودم را در زیر فرمان ماشین پنهان کنم تا گلوله های شلیک شده به من برخورد نکند؛ در حالیکه دیگر امکان روشن شدن موتورسیکلت وجود نداشت، یکی از سارقان به همراه دو سارق دیگر با موتور از محل متواری شد و فرد مسلحی نیز که اقدام به شلیک گلوله به سمت ماشین بنده نکرده نیز با تهدید راننده یک دستگاه خودرو عبوری پژو پرشیا، راننده پژو را مجبور کرد تا او را از محل خارج کند.

کارآگاهان اداره یکم با بررسی سوابق موتورسیکلت بجای مانده از سارقان اطلاع پیدا کردند که موتورسیکلت دارای سابقه سرقت در منطقه میدان شهدا بوده و روز قبل از حادثه توسط دو جوان تنومند و قوی هیکل، زورگیری شده است.

با شناسایی صاحب موتورسیکلت، بلافاصله اقدامات پلیسی برای شناسایی سارقین به عنف موتورسیکلت آغاز و نهایتا یکی از مجرمان سابقه دار و از اراذل و اوباش سطح یک تهران به نام علیرضا . گ متولد 1363 به عنوان سارق اصلی موتور شناسایی شد؛ بررسی سوابق این متهم نشان داد که وی بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت موتورسیکلت، سرقت داخل خودرو، حمل و نگهداری سلاح گرم، زورگیری، ضرب و جرح عمدی، قدرت نمایی، درگیری با مأموران و ... بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی علیرضا، بلافاصله مخفیگاه وی در جنوب تهران شناسایی و در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که وی همزمان با تاریخ زمان سرقت از این محل متواری شده است.

تحقیقات برای شناسایی دیگر اعضای گروه سارقین مسلح در دستور کار اداره یکم پلیس آگاهی قرار گرفت و سه متهم دیگر پرونده به‌نام مراد . س متولد 1358 ، داوود . گ متولد 1367و مهرداد . ع متولد 1370 نیز شناسایی شدند که این سه نفر نیز همانند علیرضا از محل سکونت های خود متواری شده بودند.

با بررسی سوابق سه متهم دیگر و بررسی سوابق آنها مشخص شد که یکی از این متهمان به‌نام مراد . س، متهم تحت تعقیب اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ است که در تاریخ سوم تیر ماه امسال در منطقه سیزده آبان و طی یک نزاع و درگیری خیابانی اقدام به ارتکاب جنایت کرده و عملا از زمان ارتکاب قتل متواری است.

سرانجام با انجام اقدامات پیچیده پلیسی، مخفیگاه هر چهار متهم در یک ویلای استیجاری در استان مازندارن – شهرستان عباس آباد شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه - با همکاری و مساعدت فرماندهی انتظامی شهرستان عباس آباد - هر چهار متهم دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آنها تعداد دو قبضه اسلحه جنگی کلاش به همراه دهها فشنگ جنگی کشف شد.

هر چهار متهم پس از دستگیری صراحتا به سرقت مسلحانه از طلافروشی، در منطقه خانی آباد اعتراف و عنوان داشتند که طلاهای سرقت شده را در تهران به یک خریدار اموال مسروقه فروخته اند که این شخص نیز دستگیر و مقادیری از طلا و جواهرات مسروقه کشف شد.

در اعترافات به دست آمده از متهمان مشخص شد که آنها از حدود یک سال پیش اقدام به تهیه دو قبضه اسلحه جنگی کردند که در حال حاضر تحقیقات تکمیلی برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در دستور کار کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
نظرات بینندگان