arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

بحران سیاسی در فرانسه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دولت فرانسه که تعطیلات تابستانی خود را پشت سر گذاشته است، راهی دشوار در مقابله با بحران سیاسی و اقتصادی پیش رو دارد.

به گزارش روزنامه فرانسوی 'لو فیگارو' با پایان تعطیلات تابستانی، دولت فرانسه امروز (چهارشنبه) جلسه شورای وزیران را در حالی تشکیل می دهد که مخالفان راستگرای دولت سوسیالیست عملکرد دولت را به باد انتقاد گرفته اند.

نخستین اقدام شورای وزیران، انتخاب جانشین 'فرانسوآ روبسمان' وزیر کار است. وی که پیشتر خبر استعفای خود را در رسانه ها مطرح کرده بود، امروز رسما استعفای خود را تقدیم 'فرانسوآ اولاند' رییس جمهوری می کند.

روبسمان امروز در گفت و گو با رادیو 'اروپ 1' اعلام کرد که تا زمان انتخاب جانشین در پست خود باقی می ماند. ربسمن باید در پایان ماه جاری میلادی نرخ بیکاری را اعلام کند.

اولاند در انتخابات ریاست جمهوری وعده وارونه کردن منحنی بیکاری را داده بود اما هر نرخ بیکاری منتشر شده از سوی وزارت کار از ناکامی سیاست های وی در این زمینه حکایت دارد. در هفت سال گذشته همواره تعداد جویندگان کار و متقاضیان تغییر شغل در فرانسه افزایش یافته است.

چالش دیگر دولت اولاند، آماری است که روز جمعه گذشته از سوی مرکز آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه منتشر شد و نرخ رشد اقتصادی این کشور را در سه ماهه دوم سال 2014 میلادی، صفر اعلام کرد. این نرخ نیز با وعده های دولت فاصله آشکاری دارد.

آژانس اعتبار سنجی آمریکایی 'مودیز' اعلام کرد: اقتصاد فرانسه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رشد نداشته است. این امر در تلاش های دولت برای کاهش کسری بودجه و ایجاد اشتغال مشکلاتی را به وجود آورده و احتمال ناکامی دولت را در تحقق اهداف بودجه ای سال 2015 میلادی افزایش می دهد.

بر پایه این گزارش، در کنار انتقاداتی که به سیاست های دولت فرانسه در زمینه کشاورزی و دامداری وارد می شود، مخالفان راستگرا 'انفعال' دولت را در مورد افزایش آمار تلفات جاده ای در فرانسه مورد نکوهش قرار می دهند. تلفات حوادث و سوانح جاده ای در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) 2015 میلادی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 19.2 درصد افزایش یافته است. دولت، نشست کمیته امنیت جاده ای را برای روزهای آینده پیش بینی کرده است.

به گزارش ایرنا، فرانسه برگزاری نشست بین المللی آب و هوا را در ماه نوامبر (آبان/ آذر) در پیش دارد. فرانسوا اولاند این نشست را یکی از برنامه های اصلی دوران ریاست جمهوری خود در نظر گرفته و امیدوار است بتواند به توافقی بین المللی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای در جهان دست یابد.

ماه دسامبر هم (آذر/ دی) به دلیل برگزاری انتخابات محلی برای اولاند حائز اهمیت است. حزب حاکم سوسیالیست با خطر جدی از دست دادن اکثریت در مناطق تحت کنترل خود مواجه است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان