arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

رباتی که تولیدمثل می کند!

ربات مادر قادر به بررسی و آزمایش عملکرد فرزندان خود بوده و به تکثیر صفات و ویژگی های دلخواه و مطلوب در نسل های آینده اقدام می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک ربات مادر جدید می تواند بچه ربات های خود را ساخته و عملکرد آنها را به منظور بهبود طراحی نسل های آینده مورد ارزیابی قرار دهد. پژوهشگران در دانشگاه کمبریج به تازگی ربات جدیدی را تولید کرده اند که می تواند ده ربات را در پنج آزمایش مختلف ساخته و مورد آزمایش قرار دهد.

رباتی که تولیدمثل می کند!

این ربات مادر بدون دخالت انسان قادر است بچه ربات های خود را از مکعب های پلاستیکی با موتور کوچکی داخل آنها بسازد. ربات مادر قادر به بررسی و آزمایش عملکرد فرزندان خود بوده و به تکثیر صفات و ویژگی های دلخواه و مطلوب در نسل های آینده اقدام می کند. بچه ربات ها در حقیقت جعبه های آبی چاپ سه بعدی شده هستند که با چسباندن آنها به یکدیگر توسط ربات مادر شکل می گیرند.

ربات مادر بهترین فرزند خود را بر اساس مسافتی که در مدت زمانی مشخص می تواند طی کند، انتخاب می کند. موفق‌ترین فرزندان بدون تغییر باقی می مانند در شرایطی که بچه ربات های ناموفق‌ وارد مرحله جهش و تغییر در نسل بعدی می شوند. پژوهشگران فرآیند انتخاب ربات مادر را به عنوان یک "انتخاب طبیعی" توصیف کرده اند.

رباتی که تولیدمثل می کند!

به گفته دکتر "فومیا لیدا" از دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج، انتخاب طبیعی اساسا شامل تولید مثل، ارزیابی، تولید مثل، ارزیابی و ادامه این روند می شود. ربات مادر نیز کاری مشابه را انجام می دهد و در واقع ما می توانیم بهبود و تنوع گونه ها را شاهد باشیم.

در نتیجه‌ی انتخاب طبیعی، پژوهشگران دریافتند عملکرد بچه ربات ها با گذشت زمان بهبود یافته است. در همین راستا، جدیدترین نسل بچه ربات ها قادر بودند یک مجموعه از وظایف را دو برابر سریع‌تر از نسل نخست انجام دهند. به گفته دکتر لیدا که چگونگی ارتقا رباتیک با الهام از طبیعیت را دنبال می کند، موفقیت اخیر آغاز فرآیندی طولانی است و همچنان مسیری طولانی پیش از آن که ربات ها همانند انسان به نظر برسند، عمل کنند و فکر کنند باقی مانده است.
نظرات بینندگان