arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

کارشناس‌آمريکايي: نفت انگيزه کودتاي ۲۸مرداد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس مسائل سیاسی در واشنگتن تاکید کرد، مهمترین انگیزه کودتای بیست و هشت مرداد ادامه غارت نفت ایران بود.

به گزارش پرس تی وی، ریچارد وایتس درباره کودتای بیست و هشت مرداد علیه دولت مصدق به هدایت آمریکا گفت: این اتفاق زمانی رخ داد که شرایط متفاوتی حاکم بود و در اوایل جنگ سرد و دهه هزار و نهصد و پنجاه رخ داد و قواعد بازی نظام بین المللی متفاوت بود. در آن زمان انگلیسیها کنترل نفت ایران را در دست خود داشتند همانطور که در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز انگلیسیها مالک شرکتهای نفتی بودند.

 دولت ایران در آن زمان می خواست نفت را ملی کند و کنترل آن را خودش به دست بگیرد. انگلیسی‌ها با این خواست دولت ایران مخالفت کردند و آمریکایی ها سعی کردند میانجی گری کنند. مصدق و انگلیسیها نتوانستند به توافق برسند. انگلیسی ها می گفتند مصدق عامل شوروی است، البته مطمئن نیستم آمریکایی‌ها این حرف انگلیسی ها را قبول داشتند. انگلیسی ها می گفتند ایرانی‌ها نمی توانند صنعت نفت خود را اداره کنند.

آنها نگران بودند اگر ایران نفت خود را ملی کند، دیگر کشورهای نیز از این اقدام ایران دنباله روی خواهند کرد که همین طور هم شد و در سالهای بعد همه کشورهای عرب و خاورمیانه و دیگر مناطق جهان شرکتهای نفت خود را ملی کردند. به علت اینکه گفتگوها به نتیجه نرسید، در نهایت آمریکا و انگلیس و دیگران از کودتا علیه دولت مصدق حمایت کردند تا بتوانند به دولت او فشار بیاورند او را مجبور به پذیرش شرایط بهتری برای خودشان کنند. بنابراین مهمترین عامل و انگیزه برای کودتای بیست و هشت مرداد در ایران نفت بود.
نظرات بینندگان