arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

امریکا: بازرسی‌ها به ایران سپرده نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به هیچ‌وجه» بازرسی‌ها را به ایران نسپرده است.

به گزارش  فارس، وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد نحوه بازرسی از سایت نظامی پارچین در ایران واکنش نشان داد و آن را نادرست خواند.

این خبرگزاری روز گذشته با ادعای دسترسی به یکی از دو سند محرمانه امضا‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که وظیفه نمونه‌گیری و عکس‌برداری از سایت پارچین به کارشناسان خود ایران سپرده شده است.

این گزارش از سوی ایران «گمانه‌زنی رسانه‌ای» خوانده شد و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس هم با صدور بیانیه‌ای ناخرسندی خود را از آن اعلام کرد.

حالا «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم که دیشب از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده بود، با صدور بیانیه‌ای، گزارش آسوشیتدپرس را زیر سوال برده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی تأکید کرده است که آژانس «به هیچ وجه» مسئولیت بازرسی‌ها را به ایران نسپرده است.

کربی همچنین گفته است: «این روشی نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کار می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعتی پس از صدور این بیانیه نیز در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا که بخش زیادی از آن به صحبت در مورد آسوشیتدپرس گذشت، گفت: «من شما را به اظهارات امروز آقای آمانو ارجاع می‌دهم که گفت آژانس مسئولیت بازرسی‌ها را به ایران واگذار نمی‌کند و اینکه این گزارش، ارائه نادرست روشی است که آژانس برای انجام راستی‌آزمایی به کار می‌گیرد.»

وی همچنین تأکید کرد که واشنگتن از ساز و کار ایجاد شده برای حل مسئله ابعاد احتمالی، کاملا راضی است و به توان آژانس برای حل این مسئله اطمینان کامل دارد.

آمانو هم در بیانیه خود در مورد توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس که روز 23 تیر ماه همزمان با اعلام توافق هسته‌ای در شهر وین اتریش صورت گرفت، گفته بود: «این ترتیبات از لحاظ فنی بی‌نقص و منطبق با رویه‌های دیرینه ما هستند. در آن‌ها به هیچ وجه از استانداردهای پادمانی، کوتاه نیامده‌ایم.»

کربی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس که اصرار داشت وی مشخص کند کدام بخش از گزارش نادرست است، گفت واکنش آمریکا و آژانس «به این تصور بود است که آژانس مجوز "خودبازرسی" را به ایران واگذار کرده است.»

وی افزود: «همانطور که دیروز هم گفتم، نمی‌خواهم از این تریبون در مورد محتوای آن صحبت کنم. این یک سند بین ایران و آژانس است، که محرمانه هم هست، مانند ترتیباتی که بین آژانس و دیگر کشورها نیز وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن به آمانو توصیه نمی‌کند که متن سند را به نمایندگان کنگره نشان دهد تا «نگرانی‌های» آن‌ها برطرف شود، گفت: «ما نمی‌خواهیم به آژانس بگوئیم که باید چه کاری انجام دهد... این یک سند محرمانه است و او هم این تعهد قانونی را دارد که آن را علنی نکند.»

وی در جواب خبرنگاری که گفت آمانو می‌تواند این سند را در نشست غیرعلنی به نمایندگان ارائه کند، گفت که آمانو پیش از این در یک نشست با سناتورها، در مورد بازرسی‌ها و مسئله ابعاد احتمالی توضیح داده است. او در برابر اصرار این خبرنگار گفت: «اشتباه گرفته‌اید، من مدیر کل آژانس نیستم.»

کربی در ادامه با بیان رژیم بازرسی‌های پیش‌بینی‌شده در ایران، «به طرزی غیرمعمول قدرتمند» هستند، گفت این نظارت تنها بازرسی‌های انسانی نیست و از ابزارهای مختلف برای نظارت بر چرخه سوخت ایران، از معادن گرفته تا سانتریفیوژها، استفاده می‌شود. او تأکید کرد که برای واشنگتن مهم است که از پایبندی ایران به توافق و اجرای کامل آن اطمینان حاصل کند.

او در پاسخ به این سوال که پیش از این «مری هارف» سخنگوی سابق وزارت خارجه گفته بود بعید است واشنگتن عدم حضور بازرسان در پارچین را بپذیرد، گفت: «همانطور که وندی شرمن (معاون وزیر خارجه آمریکا) دقیقا از همین تریبون گفت، برای ما مهم بود که آژانس به آن دسترسی‌هایی که لازم دارد، از جمله به مراکز نظامی، دست پیدا کند.»

موضعمان در قبال سوریه تغییری نکرده است

در ادامه نشست کربی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سوریه و اینکه آیا ایران حاضر است بیانیه ژنو در مورد این کشور را بپذیرد، گفت این سوالی است که باید از ایران پرسیده شود و واشنگتن در مورد آن اظهار نظر نمی‌کند.

او با این حال، گفت: «موضع ما در این رابطه تغییری نکرده و همچنان معتقدیم که (بشار) اسد فاقد مشروعیت است و لازم است که طی یک انتقال سیاسی، کسی روی کار بیاید که اهمیت بیشتری برای مردم سوریه قائل باشد.»

وی در مورد اینکه آیا قرار است ایران به مذاکرات صلح سوریه دعوت شود یا نه، گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای دعوت از ایران وجود ندارد.»

واکنش به بازگشایی سفارت انگلستان

اعلام بازگشایی سفارت انگلستان در تهران از دیگر موضوعاتی بود که در نشست وزارت خارجه آمریکا مطرح شد.

یکی از خبرنگاران با اشاره به این خبر، گفت: «آیا ایالات متحده برنامه‌ای برای بازگشایی سفارت در تهران ندارد؟»

کربی در پاسخ گفت: «در مورد بازگشایی سفارتمان در تهران حرفی برای گفتن ندارم. در مورد بریتانیا هم، آن‌ها باید در موردش صحبت کنند. آن‌ها یک کشور مستقل هستند و می‌توانند هر تصمیمی اتخاذ کنند.»
نظرات بینندگان