arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

علت حمایت آمریکایی‌های ایرانی تبار از برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای موسوم به شورای ملی ایران و آمریکا مدعی شد علت حمایت آمریکایی های ایرانی تبار از برجام تاثیر آن بر تقویت حقوق بشر و حقوق مدنی در ایران است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی کوارتز در مقاله ای به قلم رضا مرعشی نوشت: منتقدان توافق هسته ای ایران، ایران واقعی را نمی شناسند.

رضا مرعشی که مدیر تحقیق در شورای ملی ایران و آمریکا است نوشت: اگر تردیدی درباره حمایت تمام عیار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران وجود داشت ، او با سخنرانی پنجم اوت خود در دانشگاه امریکن در واشنگتن دی سی به این تردید خاتمه داد. من به عنوان یکی از افرادی که در سخنرانی حاضر بودم و به آن گوش می کردم، برای من کاملا روشن و مشخص شد که او می خواهد تا بزرگترین دستاوردش در عرصه سیاست خارجی این باشد:« صلح را به جنگ با ایران ترجیح بدهد».

رضا مرعشی افزود:جامعه آمریکایی های ایرانی تبار قویا از انتخاب اوباما حمایت می کند. بخشی از متن سخنرانی اوباما درباره توافق هسته ای چرایی این مسئله را روشن می کند.
باراک اوباما در آن سخنرانی گفته بود: اکثریت مردم ایران انگیزه های قوی دارند تا مصرانه از دولت خود بخواهند که در یک مسیر متفاوت و با تحریک کنندگی کمتر حرکت کند. دستیابی به توافق هسته ای این انگیزه ها را برای مردم ایران تقویت خواهد کرد. ما باید این فرصت را به ایرانی ها بدهیم. ما باید این بخت را به آنها بدهیم.

رضا مرعشی در این مقاله مدعی شد: آمریکایی های ایرانی تبار مدت های طولانی است که با یک تناقض دست و پنجه نرم می کنند. این تناقض به میل این ایرانی تبارها برای تبدیل شدن ایران به یک مکان بهتر ارتباط دارد اما این دسته از ایرانی ها در عین حال همانطور که از شکست می هراسند از موفقیت هم بیمناکند. برخی از این ایرانی ها نگرانند که کمک کردن به تغییرات مثبت در داخل ایران فقط باعث تقویت رژیم خواهد شد و باعث طول عمر آن خواهد شد اما برای اکثر آمریکایی های ایرانی تبار، این دو راهی پس از تجربه جمعی ایرانی ها در انقلاب سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ،حل شده است. انقلاب ایران به جای آنکه منجر به دمکراسی شود دولتی را سر کارآورد که آمال و آرزوهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مردم ایران را برآورده نکرد.

به همین علت است که اکثر آمریکایی های ایرانی تبار، پس از بررسی گزینه های واقع بینانه موجود، به همان نتیجه ای می رسند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا رسید یعنی از یک رویکرد مبتنی بر دیپلماسی حمایت می کنند و با جنگ مخالفت می کنند و امیدوارند که جلوگیری از جنگ بهترین امید را برای بهبود حقوق بشر و حقوق مدنی برای شهروندان ایران همراه داشته باشد.

این واقعیتی است که من زمانی که در دفتر امور ایران در وزارت امور خارجه کار می کردم ، از نزدیک آن را مشاهده کرده ام و اکنون هم که در شورای ملی ایران و آمریکا کار می کنم این را مشاهده می کنم.
نظرسنجی نشان می دهد که حمایت از راه حل صلح آمیز برای مناقشه ایران و آمریکا حمایتی منسجم و پیوسته بوده است.

نظرسنجی سال دوهزار و هشت نشان می دهد که هفتاد درصد آمریکایی های ایرانی تبار حامی گفتگو و مذاکرات آمریکا و ایران بودند. نظرسنجی سال دوهزار و پانزده نیز نشان داد که شصت و شش درصد آمریکایی های ایرانی تبار احساس می کنند که توافق هسته ای به طور خاص باعث بهبود حقوق بشر و حقوق مدنی برای شهروندان ایرانی خواهد شد چون یک توافق هسته ای به احتمال زیاد باعث تقویت قابلیت های سیاسی حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای حل چنین موضوعاتی خواهد شد.

برخی از این شهروندان ایرانی از حمایت خود از توافق هسته ای دست برنداشته اند و معتقدند که این توافق تنها راه دستیابی به صلح داخلی و بین المللی است.
در ادامه این مقاله آمده است:

براساس یک تحقیق اخیر مشخص شد که شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند که ناکامی در بدست آوردن توافق هسته ای منجر به افزایش سرکوب، کاسته شدن از آزادی های سیاسی و فرهنگی می شود و احتمالا منجر به جنگ خواهد شد.

توافق هسته ای باعث تقویت روحانی خواهد شد که در انتخابات سال دوهزار و سیزده با رای بسیار زیاد به پیروزی رسیده بود. علت پیروزی وی در انتخاب نیز وعده ی او برای بهبود آزادی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. دستیابی به توافق هسته ای باعث بهبود عملکرد وی در این عرصه ها می شود.

با توجه به سابقه تاریخی هرگاه تنش های آمریکا و ایران افزایش می یابد، اقدام دولت ایران در سرکوب کردن جامعه مدنی هم شدت می گیرد. زمانی که واشنگتن و تهران گام هایی را برای تنش زدایی بردارند ، جامعه مدنی ایران از فضای تنفس بیشتری برخوردار خواهد شد. آمریکایی های ایرانی تبار با علم به این مسئله ، از ذهنیت رای دهندگان ایرانی حمایت کردند و می دانند که تغییر خشن به ندرت باعث بهبود حقوق بشر و حقوق مدنی خواهد شد درحالیکه اصلاحات تدریجی و گاها دردناک هر چند از بختی کند تر برخوردار است اما احتمال موفقیت آن بیشتر است.

باراک اوباما گفت: اکثریت مردم ایران انگیزه های قوی دارند که به دولت خود مصرانه بگویند که در مسیری متفاوت حرکت کند .

در ادامه مقاله رضا مرعشی آمده است:
آیا روحانی می تواند وعده های خود را تحقق بخشد؟ تردید ها در این باره قابل درک است اما خوش بینی محتاطانه تضمین شده است. حیات سیاسی روحانی در نهاد امنیت ملی ایران شکل گرفت. وی از سال هزار و نهصد و هشتاد و نه تا سال دوهزار و پنج میلادی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود ، سمتی که مستقیما رهبر معظم ایران (آیت الله) خامنه ای آن را منصوب می کند. راهنمای استدلال روحانی برای بهبود حقوق بشر و حقوق مدنی این جمله است:
« مهمترین تهدید برای امنیت ملی ایران کاهش همبستگی داخلی است نه اینکه مناقشه خارجی باشد».

روحانی با مطرح کردن این استدلال که همبستگی داخلی و ثبات می تواند تحت تاثیر تنش های بیرونی صدمه ببیند، فضای سازگاری با قدرت های منطقه ای و جهانی را ایجاد می کند و محدودیت های زیاد بر عرصه داخلی در ایران را می کاهد.
منتقدان این رویکرد از ارائه جایگزینی ممکن و شدنی کوتاهی می کنند چون در واقع چنین جایگزینی وجود ندارد.

تردیدی نیست که در سیاست دولت جرج بوش تغییر رژیم ایران دنبال می شد. افتضاحی که در جنگ عراق ایجاد شده بود باعث شد که حمایت مردمی از یک جنگ دیگر وجود نداشته باشد ، پس به همین علت بود که دولت جرج بوش برنامه هفتاد و پنج میلیون دلاری را برای ترویج دمکراسی در ایران اعلام کرد.

جای تعجب نیست که بسیاری از فعالان ایرانی گفتند که سیاست دولت آمریکا باعث تضعیف تلاش های آنان شد و به بهانه ای برای افزایش سرکوب جامعه مدنی در ایران تبدیل شد. خرج کردن میلیون ها دلار آمریکا نمی تواند باعث دستیابی به چیزی شود که رای دهندگان ایرانی در یک روز در انتخابات سال دوهزار و سیزده به آن دست یافتند.

توافق هسته ای ایران یک دستاورد دیپلماتیک تاریخی است که به نفع آمریکایی ها و ایرانی ها است و جنگ را از روی میز برمی دارد و امکان دستیابی به صلح پایدار را فراهم می کند.

اوباما این بخت و فرصت را که ایرانی ها مدت زمان طولانی به دنبالش بودند فراهم کرد:
اوباما « لولو» خارجی دولت ایران را از بین برد و آن را وادار کرد که نگاهی به درون خویش داشته باشد و به کاستی ها ی خود بپردازد ،از این رو توانایی ایرانی ها برای وادار کردن دولت شان به پاسخگویی افزایش می یابد.

اوباما در توافق هسته ای خود با ایران روی روحانی شرط نبسته است بلکه روی مردم ایران شرط بسته است. درحالیکه نبرد در کنگره به اوج خود می رسد ، دقیقا به همین علت است که آمریکایی های ایرانی تبار از اوباما حمایت می کنند.
نظرات بینندگان