arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

خارجی‌ها چند روزه ویزای ایران را می‌گیرند؟

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و آژانس‌های ایرانی در حالی از افزایش تقاضا برای سفر به ایران پس از توافق هسته‌ای خبر می‌دهند که اصلی‌ترین پرسش این گردشگران درباره چگونگی دریافت ویزای ایران است. بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌دانند می‌توانند ویزای ایران را 48 ساعته بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با آن‌که دولت ایران اخیرا با صدور مصوبه‌ای درباره ویزای فرودگاهی 30 روزه، راه ورود گردشگران خارجی را به کشور آسان‌تر کرده، اما گردشگرانی هستند که همچنان از طریق کنسولگری‌های ایران برای دریافت ویزا اقدام می‌کنند‌، اما از مدت زمانی که باید انتظار بکشند هیچ اطلاعی ندارند.

مجتبی کریمی، رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه در این‌باره به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: مدت زمان لازم برای صدور ویزای ایران بین 48 تا 96 ساعت است، صدور مجوز ویزا معمولا تا 72 ساعت و صدور قطعی آن تا 24 ساعت زمان می‌برد. این مدت برای همه اتباع خارجی به جز آمریکایی‌ها یکسان است.

او در عین حال یادآور شد: این فرایندی است که در صورت ارائه درخواست به دفاتر گذرنامه و روادید وزارت خارجه ایران طی می‌شود، وگرنه در فرودگاه‌های بین‌ا‌لمللی کشور، ویزا همان لحظه صادر می‌شود.

کریمی درباره‌ی نحوه‌ی صدور ویزای اتباع آمریکایی نیز توضیح داد: فرآیند صدور ویزا در وزارت خارجه برای این اتباع به نسبت سایرین هیچ تفاوتی ندارد، اما چون مدارک و درخواست آن‌ها نخست به دفتر هماهنگی مستقر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه می‌شود، بنابراین زمان بیشتری صرف می‌شود تا این ویزا صادر شود. البته بررسی درخواست سفر به ایران در دفتر هماهنگی معمولا دو تا سه روز بیشتر زمان صرف نمی‌کند.

وی در عین حال اضافه کرد: مدتی است اتباع انگلیسی و کانادایی نیز برای دریافت ویزای ایران مثل آمریکایی‌ها نخست باید درخواست‌شان را به دفتر هماهنگی مستقر در سازمان میراث فرهنگی و گردگشری تحویل دهند که این کار از طریق آژانس‌های مسافرتی صورت می‌گیرد،‌ ولی با این حال پی‌گیری درخواست و صدور ویزای آن‌ها به مراتب از آمریکایی‌ها آسان‌تر است.

کریمی سپس درباره‌ی آمار گردشگرانی که از ابتدای سال تاکنون از طریق ویزای فرودگاهی و یا گردشگری به ایران سفر کرده‌اند‌،گفت: این آمار در وزارت امورخارجه موجود است، اما معمولا آمار پلیس مهاجرت دقیق‌تر است، چون خیلی‌ها ممکن است ویزا بگیرند، اما به ایران وارد نشوند،‌ درحالی‌که پلیس مهاجرت تمام ورود و خروج‌ها را ثبت می‌کند.

او اضافه کرد: مکن است ویزای از طریق ما صادر شود ولی ورود آن شخص به کشور را پلیس مهاجرت می‌تواند مشخص کند به اعتقاد ما پلیس مهاجرت در حال حاضر دقیق‌ترین آمار گردشگران را در اختیار دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان